Samlad information om eldningsförbud, äntligen

Äntligen finns EN sida där man samlat hela Sveiges (utom SKåne för tillfället) infomration om rådande eldningsförbud:
https://www.krisinformation.se/dett...urolyckor/gras--och-skogsbrand/eldningsforbud

Dock är det resp länsstyrelse som är källa till datat så vill man var 110% säker gäller det fortfarnde att kolla där. "Kartan uppdateras med eventuella ändringar varje timme mellan klockan 07.00 och 18.00".

Stor tumme upp till MSB från mej på denna tjänst!

Tänk om denna karta kunde dyka upp i krisinformationsappen också!

/Patrik
 
I Skåne kan man via den här navigera sig rätt, så att det inte blir fel.
https://www.lansstyrelsen.se/skane/natur-och-landsbygd/skyddad-natur.html

go tur

Jag ser tyvärr inte någon samlad bild av Skånes eldningsförbud på länsstyrelsens webplats. Kan det vara så att Skåne med många kommuner, inte samordnar eldningsförbuden och låter resp kommun/räddningstjänst utfärda resp häva eldningsförbuden?

Svårare att överblicka i så fall för en som passerar genom flera kommuner.

/Patrik
 
Jag ser tyvärr inte någon samlad bild av Skånes eldningsförbud på länsstyrelsens webplats. Kan det vara så att Skåne med många kommuner, inte samordnar eldningsförbuden och låter resp kommun/räddningstjänst utfärda resp häva eldningsförbuden?

Svårare att överblicka i så fall för en som passerar genom flera kommuner.

/Patrik

Eldningsförbud kan utfärdas antingen av en kommun eller av länsstyrelsen. Alltså kan det skilja mellan angränsande kommuner.
 
Får hoppas dom uppdaterar sidan kontinuerligt. Där jag bor utfärdade Länsstyrelsen sommaren 2014 eldningsförbud i hela länet och eldningsförbudet gäller till vidare, Jag har för mig att det tog sådär 2 år (jag kollade sådär 1 gång i månaden) innan Länsstyrelsen på sin webbsida ”tog bort” meddelandet om allmänt eldningsförbud i hela länet.

Visserligen brann det som sjutton i sådär 1,5 månad sommaren 2014. Men under inte bara en utan två vintrar gällde det eldningsförbud i hela länet enligt Länsstyrelsen . Jag gissar att någon på Länsstyrelsen ”glömde” uppdatera webbsidan.
 
Eldningsförbud kan utfärdas antingen av en kommun eller av länsstyrelsen. Alltså kan det skilja mellan angränsande kommuner.

Men inget borde hindra att informationen per kommun ändå finns samlad på MSBs sida. Rör man sig över kommun- eller länsgränser udnerlättar det med att hitta korrekt information på ETT ställe.

Vad det gäller Blekinge så tror jag att de två räddningstjänstförbunden (östra resp västra Blekinge) enats om att man normalt inför resp upphäver eldningförbud för HELA länet och att det är formellt länsstyrelsen som beslutar:
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...45573/06-12-2020 Beslut om eldningsförbud.pdf

/Patrik
 
Är det eldningsförbud i en kommun så skulle jag säga att det egna ansvaret säger,i alla fall mig, att det inte är okey att elda även i angränsande kommuner. Om inte annat så kommer en undersökning för att se om det verkar säkert att elda antagligen säga samma sak som den offentliga informationen från angränsande kommun(er).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.