Samla Frilufts-appar

Jag har just konstaterat att appen Bergslagsleden är en fantastisk idé. När den väl kommer att fungera (vissa problem med nedladdning av etappblad) så kommer vandrare att ha stor glädje av den. Där finns information om olika typer av boenden samt länkar till länsstyrelsens sidor om de olika naturreservat man passerar.

Jag inser att det måste finns mängder med appar som skulle vara intressanta att ha i min mobil. Inte enbart ledbeskrivningar utan ALLT som kan höra friluftslivet till. Så mitt förslag är:

Samla apparna i denna tråd!

...eller ännu hellre... Skapa en flik på Utsidan där vi kan samla våra appar.

HåkanF
 
Friluftsappen (från naturkompaniet) gratis

Vandrarhem inget för rena vildmarken men riktigt bra och användbar kostar 15 kr tror jag det var.
 
Söderåsen

Det finns en app för söderåsens nationalpark. Jag har ingen android eller apple telefon så har inte själv kunnat testa den. Den ska dock innehålla leder samt historia kring vissa specifika platser längsmed lederna. Mobilen ska tydligen ge ifrån sig något läte när man passerar en historiskt intressant plats. Verkar koolt.
 
Kringla är väl kanske ingen renodlad friluftsapp men den är jättebra för att få reda på "vad är det här för stenröse?" och liknande funderingar när man är ute och rör sig.

Det är alltså en app från Riskantikvarieämbetet som visar fornfynd och fyndplatser, den mest användbara funktionen är att du får upp en kartbild som är centrerad på din nuvarande position med markörer för de intressanta punkter som finns i närheten.
 
Kringla är väl kanske ingen renodlad friluftsapp men den är jättebra för att få reda på "vad är det här för stenröse?" och liknande funderingar när man är ute och rör sig.

Det är alltså en app från Riskantikvarieämbetet som visar fornfynd och fyndplatser, den mest användbara funktionen är att du får upp en kartbild som är centrerad på din nuvarande position med markörer för de intressanta punkter som finns i närheten.
Tack! Suveränt!

HåkanF
 
Hittade idag MapPocket

till min IPod. Vitsen är att man kan "spela in" en Onlinekarta när man har wifi för att sedan kunna använda kartan offline.

Mera tänkt för en enhet med GPS förstås men väldigt användbart t ex utomlands med dyra surftaxor eller där mobiltäckning saknas.


Thure
 
Thure

Sök i appstore på "direct u europe" och du hittar en gratiskarta över europa. Har den i min iPad och den har hjälpt mig hitta rätt många gångar. Ska till La Gomera i dec och upptäckte till min glädje att vid rejäl zoomning, så fanns tom vandringsvägar utmärkta. Gratis som sagt!

Sen finns ngt som du kan hitta om du söker på "pocket earth" jag har ingen egen erfarenhet av den men läst om andra som använt den som planeringsverktyg.

Sugen på att höra din uppfattning om ffa direct U!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunda Brollop med frilufts/natur tema? Allmänt om friluftsliv 4
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.