Salewa Micra, nu testat utanför sovrummet!

Jag berättade för ett par veckor sedan om ett litet enmanstält, Salewa Micra, som jag fick hem dagen innan min nyss avslutade tvåveckors-tur i kajaken.
Vid mitt förra inlägg hade jag bara slagit upp tältet i sovrummet, så någon vettig bedömning av boningen kunde jag naturligtvis inte göra då.

Konstruktion:
Det benämns "1 1/2 mans", och har golvytan 212x120 cm.
Takhöjd 120 cm.
Två alu-bågar där bågarna inte ligger i kors utan varje båge fästes längs respektive långsida. Bågarna hamnar omlott i taket och korsar alltså varandra i två punkter.
Innertältet består till 25-30% av myggnät. Tältduken är "ganska lodrät" i kortsidorna, så man får det inte i skallen när man ligger och slaggar.
Skippar man yttertältet, så har man rena "skybaren" ovanför sej och kan ligga och spana på vintergatan om man vill!
Jag har inte upplevt några kondensproblem, men har inte testat tältet i regnväder ännu.
Det är mycket enkelt att sätta upp tältet, bågarna verkar vara heldragna och alltså ej ha någon längsgående skarv. Bågändarna är skruvade.
Yttertältet fästes i marken med fem pinnar. Hörnfästena har spännen, så att man kan dra till och spänna upp duken på ett smidigt sätt.
Absiden blir inte så stor, men det ryms en hel del prylar längs långsidan inne i tältet.
Det finns bara två stormlinor, en på varje kortsida. Dessa skall uppenbarligen dras något vinklat bakåt. Åt andra hållet, fyller fyra markfästen i absiden "stormline-funktionen".

Den största fördelen upplever jag nog dock med den lilla markyta som tältet kräver. När man är ute och paddlar, så hittar man många fina små öar att övernatta på. Men ofta så är de plana ytorna ganska små och bristen på gräsytor med djup för tältpinnar kan ibland vara ett problem. Då är det en stor fördel med ett minimalt tält!

Strmbrg,
 
Hur är Mickra jämfört med Scorpio I, är det samma tält men i ny utgåva? Och om så är fallet, vet du något om hur det fungerar i hård vid?
/ Kaj
 
Vet inte...

Micra-tältet är specat som ett två-säsongstält.
Menar man vår-sommar eller sommar-höst?..

Nu är väl detta med specen något som baseras på varje tillverkares egna krav och samveten. En annan producent kanske skulle klassat detta tält annorlunda.

Vind?
Har inte testat. Det har ju för övrigt varit nästan överflödigt med tält i sommar...

Tältet är ganska smalt och i förhållande till bredden ganska högt.
Å andra sidan kan man spänna upp duken på ett i mitt tycke ordentligt sätt. Jag misstänker att mindre fladder frestar på det hela i mindre omfattning, generellt alltså.

Jag bedömer materilaval och detaljer som vederhäftiga.
Jag skulle nog valt något annat dock, om jag skulle upp i fjällen. Mest för att ha ordentliga marginaler och känna mej säker.

Mvh
Strmbrg,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.