säsongsjobba, hur/var?

Hej!

Frågor från ett blåbär... Har inte jobbat på skidort förut men är nu extremt sugen på att göra en säsong nånstans. Men var? Jag kan lite franska så helst franska alperna eller kanada, nån som har nåt tips på ett trevligt ställe att jobba på? Visst chamonix är väl bra.. men dit åker ju ALLA, nåt annat alternativ? Sen.. HUR? Är det bäst att bara åka ner och leta jobb och boende? (kommer att kunna åka slutet på januari, är det för sent?) Eller är det bättre att fixa det innan man åker? Och isåfall, hur kan man lättast fixa det från sverige? Många frågor, jättetacksam om nån kan svara på nåt! Om nån vill hänga med så är ni välkomna..

Anna-Karin
 
Arbetsförmedlingen

Jag såg ett reportage så sent som igår, det va en tjej som fick jobb någonstans i Alperna via Arbetsförmedlingen.
Väl värt att kolla upp.

/erik
 
säsonga

Hejsan!

Jag har bara erfarenhet av säsong i Österrike. Jag fixade jobb via Arbetsförmedlingen Utland. Logi ingick. Helt okej.

Vad jag vet om Frankrike är att det är lättast att ha löst boende i förväg. Men räkna med att det kostar. 15000-30000 för en hel säsong och du måste betala en hel del i förväg. Och ska man jobba i Frankrike måste man kunna en del franska och det kunde ju du så det ska inte vara några problem.

Kolla på orternas hemsida. Ring deras turistbyrå.
Ring hotell och sånt och fråga om de har behov av någon säsongsarbetare.

Ligg i! Ge inte upp!!
Kolla in http://www.freeride.nu
Där kan du få mycket hjälp!!

Lycka till!!
// Linnéa
 
Alternativ till Chamonix i Frankrike:
Serre Chevaliere, Val D'Isere, Val Thorens... Och det är bara några av de allra största, finns massor med ställen!
Om du vill ha jobb skulle jag gissa på att det är lite i senaste laget att komma ner i slutet på januari. Boende går nog att ordna om man är lite framåt, folk behöver alltid hjälp med hyran i utbyte mot sovplats. ;-)
Om du tänkte dig Kanada för att prata franska så är det nog ingen bra ide, den bra åkningen finns i engelskspråkiga delen. Dessutom måste du ha arb.visum för att jobba i Kanada, och det är inte helt lätt att få...
Lycka till, hoppas du kommer iväg!!!
 
Jag har fått jobb i Verbier.
Bästa sätt är att gå in på http://www.verbier.ch
klicka dig vidare och så hittar du någonstans "jobs".
Där fanns sist en hel drös med jobb.
Jag tror att det bästa sättet att få jobb är att ha det ordnat för sig innan man åker ner. Sen om jobbet är kasst kan man alltid försöka fixa det på plats, istället för att åka dit som turist och leta. Om man inte hittar något har man ju bara slösat sina pengar på dyrt boende...

hoppas du hittar något! mvh/samme
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.