• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sälsafari i kajak

Nästa helg, den 13-14/9 alltså hade jag tänkt att ge mig ut på en liten tur med sälspotting som mål. Det hela förutsätter naturligtvis en bra prognos, området är sälskyddsområdet (där skyddet givetvis är hävt nu) öster om Biskopsö. Vi blir förmodligen två stycken och är det fler som vill hänga på så blir det ännu roligare.

Tanken är att gå från Dalarö alt. Ornö på fredag kväll. Paddla ut till t.ex. Trollkobben (Öst Biskopsö) och slå läger där. Sedan tillbringa hela lördagen ute vid Själberget för att sen sova en natt till på Trollkobben innan det är dags att paddla hem på söndagen.

/Rickard
 
Det var gott om sälar i gullmarsfjorden idag, som närmast vågade en nyfiken säl simma 5 meter från kajaken. Häftig känsla att se den på så nära håll. Andades väldigt ljudligt, vilket jag inte hört förut.
 
Under helgens paddeltur i sörmlandsskärgården utanför Stendörren såg vi flera sälar. Ett par av dem var förvånansvärt långt in i skärgården.

I går kväll somnade vi på Lilla Garkast till ljudet av vind, vågor och sälarnas rop från stenarna utanför. Härligt.
 
Hej på er. Paddlar rätt så mycket. men har inte haft turen att se säl när vi paddlat i områden där det borde finns. Men har träffat på dem ofta på konstiga ställen typ skansen... förlåt men långt i Norrtäljeviken eller öarna mellan Ingarö och Tyresö.

Eller som en kompis till mig som paddlade ut just till sälöarna utan för biskopsön med där var det tomt. Fast när de tog upp kajakerna hemma på ornö dök två sälhuvuden upp och kikade nyfiket.

Så när man minst anar...
 
Finns faktiskt rätt mkt säl har på västkusten, speciellt nu när det börjar blir lite lugnare! Hittar alltid säl vid kobbarna precis innanför Vinga! Även lite utanför Björlanda kile kan du se lite säl på skären!
Å vid mina vinterpaddlingar runt Marstrand kan man hamna i riktiga sälstimm! Har räknat som mest till 30-40 st sälar på samma gång! Å nyfikna på kajaken är dom oxå så du kan studera dom på riktigt nära håll!

/Janne
 
Detta påminner

mig om erfarenheter av valskådningsturer.

Jag såg t ex inga valar vid valskådningstur utanför Long Iland (New York) men väl späckhuggare surfande på aktersvallen från bilfärja ost Bodö.

När vi var på Kanarieöarna i höstas sågs inte valar av de som åkte på valskådningstur men vi såg i stället valar från reguljärbåt mellan La Gomera och Teneriffa.

Egentligen är det inte så konstigt, väder och annat gör att utsikterna att få se säl och val varierar.

Vissa ställen har hög sannolikhet för sälobservationer.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.