Sälja Legend, köpa E-Map?

Efter att i jobbet under året och på semestern i sommar ha rest runt kors och tvärs i Europa, delvis med bil så börjar man bli lite trött på att sitta med PC:n på hotellrum och ladda MG Europe kartor i 20-40 minuter varje kväll i Legendens 8MB minne. Dessutom så tappar den kommunikationen ibland om spänningen är låg eller kontakterna slitna. Då får man starta om hela nedladdningen från början...

Funderar på att byta till E-Map med 128 MB minneskort.
Vad säger ni? Nån som har erfarenhet av E-Map? Hur pass snabbt laddar man 10 MB till datakortet med USB?
 
Hamnade fel

Jag har svarat på detta inlägg, men jag gjorde fel. Så det blev en ny rubrik istället: Kanske inte så dumt.
Anders
 
Tack för ditt svar.
Tyckte spontant att kombinationen Legend till fots och på cykel samt Emap i bil kändes klockren med avseende på pris och funktioner. SPIII och GPS V är ju antingen dyrare och klumpigare eller har sämre minne som inte räcker för längre bilresor. Som exempel kan nämnas sträckan Hamburg-Dusseldorf i Tyskland som bara är en halvdags bilåkning men kräver 21 MB i MG Europe.

Du nämner dock vissa finesser som saknas. Själv använder jag ofta funktionen som söker POI "närliggande", t ex logi, restauranger etc. Sen låter jag GPS:en leda mig dit med funktionen "gå till". Finns detta i Emap?

Garmins hemsida nämner att Emap saknar WAAS samt att skärmen trots att den är större har färre pixlar än t ex en Legend. Är dessa två saker något man störs av i praktiken?
 
Du nämner dock vissa finesser som saknas. Själv använder jag ofta funktionen som söker POI "närliggande", t ex logi, restauranger etc. Sen låter jag GPS:en leda mig dit med funktionen "gå till". Finns detta i Emap?

Ja! Under knappen FIND på eMaps tangentbord.

Garmins hemsida nämner att Emap saknar WAAS samt att skärmen trots att den är större har färre pixlar än t ex en Legend. Är dessa två saker något man störs av i praktiken?

WAAS (=EGNOS) är inte operativt i Europa än på några år än.

Legends upplösning i pixlar är bättre än eMap, men bildskärmen är så liten att man inte kan läsa av den på lite avstånd som vid bilnavigering t ex.
 
Om WAAS m.m.

Noggrannheten utan WAAS är enligt min mening fullt tillräcklig vid bil- och cykelkörning. Dessutom har eMap en rätt kul finess som i förväg talar om vad nästa korsande gata heter (fungerar naturligtvis bara när man är någonstans där kartan har gatunamn). För att den funktionen ska fungera måste man ha ställt in GPS-en på Lock to Roads, och då har man ingen nytta alls av WAAS. Men som sagt, jag tycker aldrig att noggrannheten är något problem.

Att skärmen är större, trots färre antal pixel, innebär att allt blir mycket större på eMap-skärmen än på Legend-skärmen. Jag tycker att det är svårt att läsa av Legenden i bilen om jag inte placerar den alldeles intill huvudet. När jag har eMap sittande på ventilationsgallret ser jag det mesta på skärmen rätt bra.

När man lagt in en rutt får man en ljudvarning strax innan man kommer fram till nästa brytpunkt. Hur långt före bestäms av hur fort man färdas; jag vill minnas att jag sett att den varnar ca 15 sek före. Den visar också med en pil vart man ska ta vägen. Det fungerar inte 100-procentigt när det handlar om komplicerade motorvägskorsningar o dyl, men för det mesta är det mycket praktiskt.

Vad som saknas är framför allt konfigurerbara datafält, liksom många av de uppgifter som man kan leta fram i en Legend. Men nästan allt man behöver vid bilkörning finns. Jag föredrar också eMap när jag cyklar, eftersom allt på Legendens skärm är så smått.

Även om jag hade behov av (och råd med) t ex en StreetPilot III skulle jag nog tveka att skaffa en just nu (om inte behovet var tillräckligt stort). Jag tycker att det borde hända massor av skojigt för användarna inom kort.

Ett alternativ som borde vara rätt bra är en avancerad PocketPC-baserad handdator med lämpliga tillbehör. En bra färgskärm måste vara en mycket stor hjälp, och möjligheterna att skaffa relativt billiga minneskort är lockande. Kanske är det också enklare att mata in text med penna än att knappa på små piltangenter?

Det borde också snart hända något med priserna på fast installerade navigationssystem. För tio år seden kostade luftkonditionering i en ny bil säkert 20000 kronor. Idag är det svårt att överhuvudtaget inte få med den i priset. Något liknande kommer med tiden att ske även med navigationsutrustningen, tror jag.

Anders
 
Priser

Första gången jag köpte ny bil med AC var 1989. Då var listpriset 11200. Nästa gång var 1993. Då kostade den 17300, fast hade förstås blivit automatisk. Inflationen ej medräknad!

Nu är det standard (med manuell) i motsvarande bilar.

Navigationssystemen, när tror ni att det blir svårt att få utan? Knappast före 2005, men troligen före 2010, är mitt tips.

Sen är det nog så, att kartmaterialet är ganska dyrt att ta fram, fortfarande. Antagligen låter tillverkarna detta "smitta av sig" på hårdvaran.

Jag såg i en elektroniktidning att de dissikerat en GPSMAP 76S, och kommit fram till att den borde gå att tillverka för mindre än USD 100, men den kostar USD 400 över disk. Med normala high-tech påslag lägger alltså tillverkaren på 100%, och sedan gör detaljisten det också.
Mer "standardiserade" elektronikprodukter lär vara betydligt mera pressade än så, åtminstone i det sista ledet.

Är det någon som har insyn i marginalerna på sådana här prylar (om inte annat så i Sverige, åtminstone)?
Själv är jag involverade i konstruktion - tillverkning - försäljning av specialmaskiner, men det är ju inte riktigt samma sak, även om vi tillverkar små serier (några hundra om året).
 
Apersson, så är det

apersson850; sa:
Är det någon som har insyn i marginalerna på sådana här prylar (om inte annat så i Sverige, åtminstone)?
Själv är jag involverade i konstruktion - tillverkning - försäljning av specialmaskiner, men det är ju inte riktigt samma sak, även om vi tillverkar små serier (några hundra om året).
Efter att ha jobbat med marinelektronik (i grossistledet) så kan jag meddela att det inte är några jättepåslag varken i grossist eller detaljistledet. Det ligger på 15-25 procent i marginal i respektive led beroende på produkter och volymer.

MVH
jasy
 
Verkar ynkligt

Det var som, tja, sånt ska vi inte säga. Måste vara ett gott bevis för att konkurrensen lönar sig, för konsumenterna, på sådana här prylar.

En typisk soffa för 16000 kronor (till slutkund) kostar 8000 hos grossisten och 4000 hos tillverkaren.
Alltså 100% pålägg i varje led.
Likadant försöker vi göra, när vi säljer maskiner. Men det är klart, då är det maskiner som betalar sig för kunden på en viss tid, så det är ju skillnad, jämfört med konsumentprodukter som bara (mest) är roliga.

Anders
 
Sportmanship (Garmins generalagent) verkar ha delat på sortimentet så att inga Etrex, SP, Emap säljs i marina butiker längre. Dock för ett år sen hade de gott om Etrex även i sjöfartsbutiker där jag köpte min Legend. Nu är det endast Teknikmagasinet, Dialect, Bilia m fl som säljer de GPS:er som ej är för specifikt marint bruk.

Jag tror Jasy har rätt för när jag ringde en ej namngiven butik och frågade efter pris på Emap utan MG Europe inkluderat men med 128 MB datakort så blev jag ombedd att vänta i luren varefter jag hörde två personer som i bakgrunden räknade tillsammans och sade "...och med 24% marginal på deras pris så kan vi sälja det till honom (mig, alltså)..."

8000kr blev paketpriset. Att jämföra med GPS Warehouse som tar 393 Engelska Pund för samma varor. Ca 6000kr alltså för samma produkter.
Kan Jasy eller nån svara på varför GPSW kan vara så mycket billigare? Jag skulle gärna köpa i Sverige men 25% billigare är mycket...

PS.
jag vet att jag behöver en USB-kortladdare också!
DS.
 
Sportbil; sa:
Kan Jasy eller nån svara på varför GPSW kan vara så mycket billigare?
Webbshoppar har vanligen låga kostnader för personal och lokaler eftersom kunden gör stora delar av försäljningsarbetet själv och de kan därmed ha mycket låga marginaler. Dessutom måste de oftast ha en lågprisprofil för att överleva (det var här Boo.com m.fl. tänkte fel). De köper sedan stora volymer för att vara en enskild återförsäljare eftersom de säljer över hela EU och får därmed bättre rabatter hos sin grossist.
 
Tillverkningskostnad

Egentligen är tillverkningskostnaden rätt ointressant när det handlar om hur mycket avancerade tekniska grejor kostar att köpa.

Tänk på en Pentiumprocessor. Den tillverkas huvudsakligen av kisel, som är ett mycket billigt material. Visserligen behöver man en del ovanliga ämnen för dopningen, men det handlar om mycket små kvantiteter. Plastkapseln kan inte heller kosta speciellt mycket. Det är bara det att man först måste lista ut hur processorn ska vara uppbyggd, och det tar rätt många mantimmar. Sedan måste man bygga en halvledarfabrik, och det kostar ungefär 2 miljarder. (Dollar!!) När väl allt detta är gjort blir marginalkostnaden att tillverka ytterligare en processor ganska låg. När man sätter priset bedömer man hur mycket marknaden är beredd att betala. Till en början finns det entusiaster (galningar??) som är beredda att betala riktigt mycket för det senaste. När dessa har köpt klart sänker man priset stegvis, för att slutligen lägga sig så lågt att man slår ut sina konkurrenter.

Samma sak gäller naturligtvis även för en apparat som en GPS. Här kan det dock komma in sådant som licensavgifter, t ex för inbyggda kartor, och kanske för GPS-teknik som utvecklats av andra. Om konkurrensen är svag kan man ta ut ett högt pris - och man passar säkert på att göra det så länge som man kan.

Men jag tror att det kommer att bli bättre för oss konsumenter. Det kommer nya, prisbilliga lösningar från andra tillverkare, bl a för att lokalisering av personer, fordon och gods väntas vara ett starkt växande område. Mobiltelefoner och PDA:er kommer säkert att få GPS-funktioner i allt större omfattning. Förr eller senare kommer nog också de stora sydostasiatiska tillverkarna in på marknaden, och då kan nog Garmin och Magellan få det hett om öronen. (Hoppas jag).

Anders
 
Kanppast så dyrt...

Jag jobbar en del med bilelektronik och undrar fortfarande varför det inte är standard med nav än. Kartan är knappast en dyr komponenet eftersom det går att köpa ROute66 med hela Europa för under 1000SEK. Inte heller mottagren är en speciellt dyr komponent heller.

Jag väntar på att en större skärm skall bli standard i någon bil. Då en japansk billig bil får navigator som standard så kommer alla att tvingas följa efter.

Men eftersom det är ett friluftsforum vill jag ha en navigator som lätt följer med ut i naturen efteråt...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
hortman Sälja orienteringskartor för GPS-bruk Navigering 1
marcuslundmark Nån som vill sälja sin GPS? Navigering 2
marcuslundmark Nån som vill sälja sin GPS? Navigering 1
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
tobiasdr eTrex legend - gummiproblem Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
ChrisL Beräkna hastigheter spår Legend Navigering 6
AfTech54 Nån som kan Etrex (Legend)? Navigering 7
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
matte_upp Skillnader venture CX/Legend CX Navigering 5
nkj minne garmin Legend Cx Navigering 1
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
milko Garmin extrex legend Navigering 9
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
pete_d POI-loader eTrex Legend Cx Navigering 2
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
frarol glädje eller förtvivlan?! Etrex legend C Navigering 5
rand Vad händer med baskartan i Etrex legend? Navigering 12
henrik.anderson Svensk manual till Legend C? Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
matte_upp Venture och Legend Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
petho Vista vs. Vista C vs. Legend C vs. 60C vs. 60CS Navigering 16
bruse Glapp i eTrex Legend Navigering 6
pallo Kartinställning Etrex Legend? Navigering 2
åsberg Autorutt i Garmin Legend c? Navigering 2
lejfen Friluftskartan- Garmin Legend Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
jonnyw Legend C Navigering 1
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...