Säkrare ledare i fjällen?

Norm via mail

Hej!
Jag kan skicka den nya normen till dig om du hör av dig via mail. Jag fick den idag från Naturvårdsverket.
Mvh
Eric Björkman

eric.bjorkman@telia.com
 
Vad som borde vara en norm för Fjälledare...

Vad som borde vara en norm för fjälledare är en 80-timmars första hjälpenkurs med scenarier utomhus i realistiska miljöer.

Brutna ben, kraftigt nedkylda patienter, magont på tur, brusten mjälte, diarre' på fjället, medvetslös pga skallskada mm det är såna här och liknande scenarier som praktiseras på WMI of NOLS' Wilderness First Responder kurs den 8-17:e april på Söra Friluftsgård utanför Nyköping. 10 dagar av intensiva scenarier och diskussioner om behandling, evakuering, ledareskap och samarbete när en olycka händer. För mer info emaila Lena på info@crossinglatitudes.com

Lena Conlan
 
Läs först normen!

Hej Lena!
Du kanske skall läsa den nya normen innan du uttalar dig om vad som bör ingår...

Normen är ganska omfattande även när det gäller skadebehandling. Jag (och säkert många andra) skulle vara tacksam om smygreklam likt ditt inlägg inte förekom på utsidan.

Jag skall ändå skicka normen till dig, det är ju inte min egendom. Den kommer snart att vara publik på fjällsäkerhetsrådets hemsida.

/eric
 
Normens krav på Förstahjälpen

Målsättning:
- Kunna göra skade- och tillståndsbedömning samt vidta korrekta åtgärder vid olycksfall inklusive korrekt omhändertagande.

- Förstå hur kyla påverkar kroppen.

Tid 4 dagar.
----------------------------------------------------
Med 10 års praktisk yrkeserfarenhet från friluftsliv och sjukvårdsutbildning kopplad till denna så kan jag säga att målen i normen inte är "ganska omfattande" utan kan mer ses som översikt i ämnet.

Sedan så har jag en fråga till Erik, den kurs som du gör reklam för, som FF håller i. Vilken kvalitetssäkring har den? Vilka är ansvariga för innehållet? Vilken utbildar instruktörerna? Jag skull bli jätte glad om FF har en förankrad och kvalitetssäkrad förstahjälpenutbildning riktad mot friluftsliv.

I dagsläget så känner jag endast till två adekvata utbildningsnormer i Sverige för förstahjälpen kopplat till friluftsliv. Den ena är Försvarsmaktens, den andra är Wilderness Medicine Institute of NOLS (Vilken crossing latitudes utbildar inom). SLAO har även de bra utbildning kopplat till uppträdande i offpist och pist områden.

En moralisk nöt att knäcka...

Vilken moral har en person som i ena andetaget genomföra en handling för att i nästa kraftfullt fördöma någon annan som genomför en liknande handling...

Om det skulle finnas någon som mot förmodan skulle känna igen sig i ovanstående så rekommenderas du att alvarligt fundera igenom din självbild och vilka behov du tillfredsställer sett utifrån mellanmänskliga relationer och ifall om det behövs någon beteende förändring...

Vid utebliven insikt om behov av beteende förändring så kan epitet narcissist vara en lämplig beskrivning!
 
Beteende och utbildning

En idealisk fjälledare tar rimliga risker och är mån om sina deltagare samt anpassar det mesta efter de förhållanden som är förhanden och den förmåga som gruppen besitter eller erhåller under turens gång.

Om en utbildning skall fokusera mera på sjukvård än på övriga kunskaper och färdigheter är långt ifrån självklart.

Varför publicerar ni inte normerna så att var och en kan jämföra.

Thure
 
Fjälledare

Jag ser att debatten om fjälledare pågått ett tag. Det är inte lätt att lägga ribban på rätt nivå. På Älvdalens utbildningscentrum bedriver vi guideutbildning både på gymnasienivå och på KY-nivå. Jag tror att det kan var av intresse att berätta hur vi gjort. Vi behöver bygga upp ett nätverk av intressenter för att ge varandra stöd och även koll.

Vi har tagit del av Fjällsäkerhetsrådets arbete med att ta fram en grundläggande norm för fjälledare. Vi har fått utkastet på remiss och vi har fått denskutgiltiga versionen när den fastställdes.

Tidigt bestämde vi oss för att se normen som en kvalitetssäkring, dvs vi ville att våra lärare inom ämnet friluftsteknik skulle leva upp till kraven i de 16 punkterna.

Under året som gått har de lärare som saknade utbildning på någon av de 16 punkterna kompletterat. Sjukvård hade vi alla, några genom Crossing Latitudes kurser, några genom fjällräddningens kurser och andra genom miltär utbildning eller genom grundutbildning till idrottslärare. När det gällde snö och lavin så hade vi alla SLAO:s gamla stegutbildningen. Några av oss gick SLAO:s nivå 1 i vintras, några gick på Fjällsäkerhetsrådets fortbildning i somras. Juridiken fick vi genom internutbildning av en av våra lärare som är jägmästare med kompletterande utbildning i juridik. Tre av lärarna är fjällräddare och kunde ge sakkunnig information om fjällräddningen. Samma sak gäller helikotersamverkan, där vi också har samarbete med polisen. Så gick vi igenom kreven punkt för punkt. Kraven på dagar och nätter i fält fyllde vi väl. Många av oss har 60 dagar per år i fält.

Kort sagt: Vi har tagit normen på allvar och den 29 november fick 12 av våra lärare, som de första i landet, ta emot utbildningsbeviset. Vi blev inte bättre lärare av det, men vi fick ett kvitto på att vi och skolan håller den kvalitet som normen föreskriver.

Observera att utbildningsbeviset har getts till erfarna lärare. Vi kan inte med automatik ge utbildningsbeviset till våra elever. De får mycket av det som stipuleras i normen, men för att få beviset krävs en personlig färdighetsträning bokförd i NVVs loggbok.

Jag tror att vi i framtiden måste hjälpas åt med kvalitetskontrollen och vara helt öppna med hur vi går tillväga! Ser fram mot nästa inlägg.

Anders Ejdervik, lärare på Älvdalens Utbildningscentrum
 
Till Gustaf A

Jag skall försöka svara på dina funderingar kring mina tidigare inlägg.

Vad som är ”ganska omfattande” sjukvårdsutbildning måste ju förstås utifrån varje enskild människas tolkning och dessutom kopplas till sammanhanget dvs var och i vilken situation kunskapen skall användas. Om man skall jämföra med en läkar- eller sjuksköterskeutbildning och kunskapen skall användas i en yrkesroll som exempelvis ambulanssjukvårdare/fjällräddare är det ju verkligen inte omfattande utan mer en översikt. Frågan här blir ju då vad jag som fjälledare skall använda min sjukvårdsutbildning till och vilka situationer som kan uppkomma. Fjälledarnormen är tydlig på att den skall gälla i svensk fjällterräng. Vad behöver jag då kunna för att ta hand om en skadad person i den terrängen? Detta har bedömts av fjällsäkerhetsrådet i arbetet med fjälledarnormen. De har kommit fram till att det behövs minst 4 dagars utbildning. Dessa 4 dagar kan, som jag förstår det, genomföras hos valfri utbildningsanordnare exv Röda korset, Försvaret eller WMI/NOLS. Fjällsäkerhetsrådet består som du säkert känner till av ett antal olika organisationer såsom STF, FF, SBO, Försvarsmakten, Civila Fjällräddarna, SLAO osv. Alla dessa är seriösa och kompetenta organisationer med goda kunskaper om den svenska fjällvärlden, jag ser ingen anledning till att misstro deras bedömning.

När det gäller friluftsfrämjandets kursutbud kan jag inte uttala mig, jag är endast en vanlig FF-medlem som råkar veta om att de har för avsikt att bedriva sina fjälledarutbildningar enligt den nya normen. Kvalitén på dessa utbildningar eller vem som är ansvarig kan jag inte säga, du får själv besöka deras hemsida (som jag hänvisat till i tidigare inlägg) och söka mer info. En kvalificerad gissning är dock att FFs kurser kommer att uppfylla normen eftersom de varit med och utformat den (FF ingår ju som jag nämnde ovan i Fjällsäkerhetsrådet).

När det gäller min moral/mitt beteende har jag några kommentarer eftersom det är så tydligt att det är till mig du vänder dig.

För det första gör jag inte ett kraftfullt fördömande av någons handlingar. Detta är din subjektiva tolkning och den kan jag inte ifrågasätta, bara beklaga och möjligtvis förklara mig.

För det andra finns en väsentlig skillnad i mitt och Lena Conlans inlägg.
Mitt inlägg är ett direkt svar på en fråga ställd i detta diskusionsformum där jag hänvisar till Friluftsfrämjandets hemsida för egen sökning av mer information. Jag hänvisar inte till en specifik kurs eller arrangemang. Vidare har jag inte något egenintresse av att någon deltar i FFs verksamhet, jag har inget att vinna på det och vad jag vet har inte heller FF det. Jag hade kunnat hänvisa även till exv STFs hemsida men var inte lika insatt i deras verksamet varför jag överlät det till någon annan.

Lena Conlans (Crossing Latitudes) inlägg däremot hänvisar faktiskt till en specifik kurs, dessutom inte fjälledarutbildning som ju frågan ställdes om utan i vildmarkssjukvård. Lena Conlan har, vad jag förstår, ekonomiska intressen i att folk går utbildningar hos CL då hon äger detta tillsammans med Tim Conlan. CL är vad jag förstår ett vinstdrivande företag och sådana kan köpa reklamplats här på Utsidan. Om man läser reglerna för forumet så står det klart och tydligt att man måste agera som privatperson och att kommersiella inlägg inte är tillåtna: ”Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden” (Ur reglerna för forumet).

(Ursäkta Lena att vi diskuterar detta ”över huvudet” på dig, jag skulle mycket hellre föra denna diskussion direkt med dig men vill gärna förklara mig eftersom Gustav A hade funderingar kring mitt inlägg till dig).

Vad det gäller dina rekommendationer gällande min självbild och mitt beteende hoppas jag bara att du har både kunskap och erfarenhet inom beteendevetenskapen då du med så lite grundinformation kan uttala dig om mig och min person. Du menar att jag behöver förändra mitt beteende och att om detta inte sker vill du benämna mig såsom narcissist. För egen del skulle jag vara mycket försiktig med att använda denna beskrivning av en annan människa.

NARCISSISM
BRUK: psykol.
BETYDELSE: (själstillstånd kännetecknat av) sjukligt stegrad självupptagenhet.
(http://g3.spraakdata.gu.se/saob/, 2005-12-14)

Jag föreslår att du i fortsättningen vänder dig direkt till personen det berör om du vill ge kritik.

Med vänliga hälsningar
Eric Björkman
 
Fjälledarnormen

Roligt att se att normen börjar få lite fotfäste. Är det några andra skolor som utbildar mot normen?

Till Erik: Min moraliska nöt var allmänt skriven och inte riktad specifikt till dig. Jag borde dock inte skrivit den här då denna tråd handlar om Fjälledarnormen.
 
En fundering!
Jag undrar varför det bara talas om glaciär olyckan i keb och att ledaren på den turen inte hadde någon sertifiering.
Hellikopter olyckan som skedde uppe i Riksgränsen för några år sedan, med en svenk UIAGM guide är det ganska tyst om.
Varför är det så?
Min egen teori om det är att undersökningen av hellikopter olyckan var det Sbo som skötte!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.