Så här kan det gå

Så här kan det gå ("vurpa" med kanadensare)

Vi var ute och paddlade i Solgenån vid Kristi-himmelfärdshelgen. Vi började i Skede.

Bara efter några hundra meters paddling sa den pang när två av kanoterna fastnade på tvären. Jag satt bak i den andra kanoten som fastnade. Jag ville egentligen inte paddla ner för vattenfallet, men Rickard, som satt fram i "min" kanot paddlade på så mycket att jag inte kunde hålla emot :)

Båda kanoterna vattenfylldes. Nästan all utrustning blev genomblöt när den fick dras iland med rep av de som kom till undsättning på stranden.

I2800526W676H507V20100617T082949Z.jpeg

Kanoterna tömda på ryggsäckar och annan "bröte". Lägg märke till att här är bara den ena kanoten fylld med vatten.

En hel del blev blött.. Alla hade inte tänkt på att packa vattentätt (jag hade).

I2800531W676H507V20100605T074607Z.jpeg


Nu är båda kanoterna fyllda med vatten. Vi försöker få iland lite utrustning med hjälp av de som kom till undsättning från land. Inte helt lätt.


I2800537W676H507V20100605T074544Z.jpeg

I2800541W380H507V20100605T075320Z.jpeg

Försök att ta loss kanoten.. Det här var för en månad sedan. Säsongen första bad?

I2800548W676H507V20100617T083410Z.jpeg

Vi fick ta ett spännband och dra loss kanoten centimeter för centimeter.


Lite kaosartat ibland, men det var rätt kul när det var över! :)
 
Senast ändrad:
Den som passade på att fotografera när dom andra slet måste ha varit populär!

Rutinerat och helt rätt tänkt! Det första man ska göra i en dylik situation är att snabbt leta fram kameran. Hur många gånger har man inte i efterhand ångrat att man prioriterade att rädda person och material utan att en tanke på att dokumentera?
 
Tack för

att du delar med dig av de instruktiva bilderna.

Kommer ihåg en liknande situation på diafilmstiden. Då hade jag och kompisen passerat en liknande strömsträcka och kunde gå iland och inta fotoposition så jag kunde föreviga själva kappsejsningen som drabbade den andra kanadensaren.

Vad drar ni för slutsatser av äventyret? Fastnade kanadensaren på en sten?

Hade ni rekat innan? Varför paddlade ni inte med en kanadensare i taget nedför forsen?

Provade ni att paddla igen utan packning?

Thure
 
Som lite svar på frågorna:

Jag hade paddlat där förbi ett år innan, och då lyfte vi förbi. Jag hade sagt till de andra att där var ett lyft, men den andra kanoten och killen längst fram i min kanot lyssnade inte :)
Hade jag fått välja skulle vi ha lyft, vilket också 3 av 5 kanoter gjorde.

Först brakade en kanot ner i forsen. De tänkte inte alls utan bara körde.. Det sa pang när de frontalkrockade med en sten rakt framifrån. De la sig på tvären så att vattnet forsade in över kanten.

Jag satt i kanot 2 och såg alltihop i nån minut innan min paddlingskamrat fick för sig att testa om det skulle gå bättre för oss. Vi körde rakt in i den andra kanotens sida och så la vi oss också på tvären. Till en början kunde vi hålla balansen så att vi inte fick vatten i kanoten, men det gick inte så länge.

Så här i efterhand så tycker jag att det var ett kul äventyr! Men jag kan inte låta bli att tänka att det också kunde gått illa..

Vi provade inte att paddla utan packning.
 
Man

bör träna samarbete innan en så här fors. Ofta enklast att paddla framåt mitt i strömfåran.

Att styra undan från en sten gör paddlaren i fören bäst genom att bromsa och/eller kontra.

Att traversera på stående vågor är bra att ha tränat innan. Detta kräver att man backar på varsin sida av kanoten eller vänder kanoten och paddlar framåt.

På slätvatten i kanadensare är det den bäste paddlaren som skall sitta bak, i forsen i kanadensare bör bäste paddlaren oftast sitta fram.

Det blir enorma krafter när en vattenfylld kanot sätter sig på tvären i forsen.

Thure
 
Här finns en film ni kan träna utifrån ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=F5C-QBC5HHo

Jag trodde som Thure att den bästa skulle sitta bak på slätpaddling men när sonen var på skolhajk i höstas fick de lära sig att den starkaste skulle sitta fram. Motivet var att det är lättare att lägga mycket kraft fram utan att dra kanadensaren i sväng. Den svagare sitter då bak och kör styrtag som inte kräver lika mycket kraft för att ge effekt.

Någon som kan kommentera det?
 
vid slätvatten...

Jag brukar oftast sätta den som inte kan svänga där bak, så att den får chans att lära sig! =)

Men ska det vara effektivt tycker jag det funkar bäst om den som kan svänga ordentligt med riktiga styrtag sitter bak.
Om båda kan det, så tycker jag det funkar bäst med den starkare fram, av just den anledningen att kanoten tenderar att gå rakare då.
 
Snygga bilder kanis!

Gjorde likadant för några år sedan, fast med bara en kanot.. =)
ångrar nästan att jag inte tog några bilder då, men jag valde att rädda kanoten som höll på knäckas istället... =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.