Ryggsäckar och små absider

Hur gör ni om tältet har en liten absid. Lägger ni helt enkelt ryggsäcken utanför? Blir den inte blöt vid regn, underifrån, regnskyddet täcker ju bara halva...

/johan
 
humbug; sa:
Hur gör ni om tältet har en liten absid. Lägger ni helt enkelt ryggsäcken utanför? Blir den inte blöt vid regn, underifrån, regnskyddet täcker ju bara halva...
Jag ser till att hålla ryggsäcken torr så att jag kan ta in den i innertältet.
 
Har ett akto med liten absid och ingen möjlighet att ha tältet inne.

Lägger säcken i absiden med ramen neråt. Trär dock på regnskyddet bakofram så det blir lite isolation/fuktskydd. Funkar ganska bra faktiskt.
 
Ytterligare ett tarpargument?

Under tarpen är det gott om takplats!
Med en kort tältvän får man lätt plats med en säck till inne i tältet. Men ärligt talat stora säckar och små absider gör det trångt, speciellt vintertid när packning och klädsel blir volymösare.
Hur gör ni för att hålla era ramlösa säckar torra? Vi har prövat ute under extra stort regnskydd samt paraplyet.
Men med minimal packning får dittybagen plats på torklinan tillsammans med gåkläderna, reservkläderna blir huvudkudde, matpaketet rymms vid fotändan och köket och bränsleflaskan står ute tillsammans med vatenflaskorna. WCpappret i plastpåsen och spaden vid avträdesplatsen. Den tomma ryggsäcken ligger under benen. Var finns då problemet??

Go tur

Johan K
 
Blöta remmar gör inget tycker jag men med lera på dem är det inte så kul, därför lägger jag säcken med bärremmarna uppåt och ryms den inte i tältet så är packningen ändå vattenskyddad med en barnvagnspåse man kan ta från flygplatsen, seg och stor. Nåt man kan använda till sovsäcksförstärkning tex om det skulle behövas mm.
 
Extra svart sopsäck?

Har funderat på en lösning som jag undrar om det är någon som har testat?

Man låter en stor svart sopsäck ligga i tältpåsen, om det regnar när man skall slå upp tältet så rycker man först upp tältet ur ryggan.

Upp med sopsäcken och sedan ner med ryggan i sopsäcken. Sedan kan man lugnt ta in den "blöta" ryggan i tältet/absiden.
 
Re: Extra svart sopsäck?

LonesomeHiker; sa:
Har funderat på en lösning som jag undrar om det är någon som har testat?

Man låter en stor svart sopsäck ligga i tältpåsen, om det regnar när man skall slå upp tältet så rycker man först upp tältet ur ryggan.

Upp med sopsäcken och sedan ner med ryggan i sopsäcken. Sedan kan man lugnt ta in den "blöta" ryggan i tältet/absiden.
Men om du inte använder ett regnskydd för ryggsäcken så är ju ryggan redan blöt, och om du använder ett regnskydd för ryggan så behövs inte sopsäckslösningen?
 
Har ingen absid på det nuvarande tältet (skall köpa nytt men har inte bestämt modell, tillverkare, mm. ännu), så vi löste det genom att ställa säckarna upprätt, lutade mot teleskop-vandrarstavarna och sen trädde vi helt enkelt en sopsäck över! Därunder stod även stövlar/kängor.
Detta var förra veckan i Narviks-/Abiskofjällen och det var väldigt daggigt på kvällarna. Så det var skönt att ha allt torrt under plastsäcken. Funkade bra!
"I brist på absid får man ta sopsäck!!"
Hälsningar / Anette
 
Re: Re: Extra svart sopsäck?

Raskesven; sa:
LonesomeHiker; sa:
Upp med sopsäcken och sedan ner med ryggan i sopsäcken. Sedan kan man lugnt ta in den "blöta" ryggan i tältet/absiden.
Men om du inte använder ett regnskydd för ryggsäcken så är ju ryggan redan blöt, och om du använder ett regnskydd för ryggan så behövs inte sopsäckslösningen?

Sopsäckslösningen verkar bra om man skall lämna ryggan utanför tältet pga för liten absid. Sopsäcken kan man ju sedan vända och ha runt sitt regnblöta tält om man har det i ryggsäcken.

Personligen skulle jag ha svårt att klara mig utan tunneltält med stor absid. Det är lätt att bli bortskämd med utrymmet.
 
Borta på morgonen...

Lodis; sa:
Har ingen absid på det nuvarande tältet (skall köpa nytt men har inte bestämt modell, tillverkare, mm. ännu), så vi löste det genom att ställa säckarna upprätt, lutade mot teleskop-vandrarstavarna och sen trädde vi helt enkelt en sopsäck över! Därunder stod även stövlar/kängor.
"I brist på absid får man ta sopsäck!!"
Hälsningar / Anette

Har själv alltid ryggsäcken i absiden, om det är blött i marken lägger jag den på regnskyddet. Det skulle inte kännas tryggt att ha ryggsäcken utanför tältet. Det låter inte särskilt praktiskt heller, om man vill ha något ur ryggsäcken när man ligger djupt nedbäddad i sovsäcken. Och vad händer om det blåser upp under natten? Ryggsäcken kanske står kvar, men knappast sopsäcken...
 
Nu rörde vi oss i sådana områden att vi bara träffade på 2 personer under den veckan vi var ute, så vi kände oss väldigt trygga och solo.
Vidare försöker man ju tänka igenom vad man kan behöva under natten, precis som om man skulle ligga i stuga/hytta/vindskydd.
Och de sakerna såg man till att ta med i tältet.
Sopsäcken var så pass stor att den gick att "snörpa till" under ryggsäcken, så den satt fast.
Men det är klart, om det blåser storm så räcker ju inte det. Men i detta fallet var det vindstilla, stjärnklart och härliga norrsken!
Alla idéer är bra utom de dåliga!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.