Ryggsäck till tjej/kvinna

Hejsan allihopa!

Är ute efter en ryggsäck till min sambo som är 167cm och väger ca 53kg.
Denna ska främst användas till fjällvandringar, med kanske 15 kg på ryggen (veckoturer). Jag skulle tippa att 55-65 liter är ganska lämplig storlek!?
Så vad använder damerna på utsidan för ryggsäckar?

Såklart ska hon få prova ryggsäcken innan det blir något inköp.

Mvh//Mikael
 

avslutad210712

Gäst
Min sambo har en Lundhags Motion 65 (om nu någon skulle ha missat det....) som hon är nöjd med men av olika orsaker skall den bytas mot en Osprey Luna. Med tanke på den begränsade vikten på packningen kanske Ni skulle fundera på en Osprey Ariel eftersom den inte väger mer än runt 2 kg i 65 liters volym. Kan dock inte betygsätta (än i alla fall) hur Osprey är att bära med men de har fått väldigt bra betyg av användare runt om i världen. Dessutom är den inte värst dyr heller. Har för mig att man kan få den under 2000:-. Största problemet är kanske att den inte finns hos lika många handlare som de större märkena. Sen kan man värmeforma höftbältet för bästa passform så det kan vara lite svårt att köpa den på postorder men det är inget som är ett krav.
 
Tack för tipsen..

Lundhags Motion har jag kikat lite på tidigare, verkar vettig (men 3000kr!). Osprey Ariel ska jag titta lite närmare på, finns den på välsorterade friluftsbutiker/sportbutiker eller är bara beställning på nätet som gäller?

Haglöfs Sec har jag också varit och kikat på, den verkar också schysst plus att den kostar 1100-1200 mindre än lundhags.
Kanske ska nämna att hon inte är någon "hardcore" fjällvandrare så det är bra om inte hela sparbössan ryker.

Inga åsikter från damerna på utsidan?

Hälsningar/Mikael
 
Två frågor måste ställas, hur mycket pengar är du villig att spendera och hur många dagar per år ska säcken användas?

Jag tycker haglöfs sec är en mer backpacking säck än vandring. Utöver lundhags har du även fjällräven och norröna som har bra vandringsäckar.
Deuter har billigare oxå men vet inte så mycket om säckarna. Sen har du Bergans och Klättermusen oxå.

Själv är jag 162 och kör med Norrönas gamla säck. Brukar ha mellan 10-15 kg. Trvis toppen med den.
 
Lundhags?

Jag har precis införskaffat en Lundhags V8 60L. Jag har inte gått in den än, men en kompis till mig som också vandrar mycket säger att hon är mycket nöjd med sin V8. Min ryggsäck köpte jag på vildmarksmässan för mässpris;1500 kronor, men den kan väl inte vara så väldigt mycket dyrare?
Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Osprey borde finnas hos följande försäljare ifall listan är aktuell.

http://www.ospreypacks.com/dealers.php?regionID=2&country=Sweden

Sen kommer Lundhags med en ny modell av vandringssäck som är på väg ut i butiukerna. Gissningsvis kommer den att ligga i samma prisklass som Motion-serien vilket kan vara lite väl dyrt.
[Ändrat av avslutad210712 2006-04-06 kl 12:35]
 
Ca. 2000 är jag/vi nog villiga att lägga ut.
Säcken kommer användas till 1-2 fjällvandringar/sommar plus att den kommer följa med vid andra typer av resor.

Vad det finns för tillverkare har jag ganska bra koll på men jag tänkte om det var några tillverkare/ryggsäckar som är väldigt populära bland tjejerna?
Lundhags V8 verkar vara ett bra alternativ till Motion och att den är 900kr billigare gör inte saken sämre.
Norröna ska jag också kika på.

Missförstå mig inte nu, det handlar inte om en hundring hit eller dit men eftersom hon inte är lika biten som jag känns det lite "overkill" att lägga ut massor med pengar. Det jag söker är alltså något som är mycket ryggsäck för pengarna, användar vänlig utan en massa krims-krams (isyxfästen, stegjärns ficka, visselpipa m.m).

//Mikael
 
Om inte VAUDE

Lundhags V8 är mkt fin. Till ändamålet skön, stabil, slitsark, prisvärd.

Linnea
 
mickere; sa:
Ca. 2000 är jag/vi nog villiga att lägga ut.
Säcken kommer användas till 1-2 fjällvandringar/sommar plus att den kommer följa med vid andra typer av resor.

Missförstå mig inte nu, det handlar inte om en hundring hit eller dit men eftersom hon inte är lika biten som jag känns det lite "overkill" att lägga ut massor med pengar. Det jag söker är alltså något som är mycket ryggsäck för pengarna, användar vänlig utan en massa krims-krams (isyxfästen, stegjärns ficka, visselpipa m.m).

//Mikael
Var inte allt för snål med pengarna! Leta efter en ryggsäck som passar bäst! 1-2 fjällvandringar? Snålar ni och köper en "billig" ryggsäck så kommer hon säkert att ångra inköpet redan första veckan, och antingen sluta vandra eller måste köpa en bättre ryggsäck.
Krims-krams, fäste för isyxa eller liknande är bra att ha tex om hon ska ha med vanringsstavar som ibland inte ska användas.

Lundhags V8 >70 använder jag och är nöjd med. Användbarhet, kvalité och den sitter bra för mig men jag är en kille...Priserna passar för er! På Lundhags ryggar så är det de med "Spirit" som är designade till tjejerna.

Kom ihåg att ha på liknande vandringskläder vid provningen av ryggsäckarna, och se till att testa med hög vikt.
 
Jag tycker inte det är att vara snål att lägga ut ca 2000 på en ryggsäck, speciellt inte när hon kommer använda den relativt sparsamt och hon inte ska bära 40 kg på ryggen. Att då köpa en ryggsäck för 3000-5000 känns bara korkat, när hon kan få en ryggsäck som möter kraven för kanske 2000-2500. Proceduren om hur vi ska prova har jag också koll på då jag själv har vandrat sen jag var 5 år.
Förlåt om jag är lite tvär men det jag vill veta är inte hur vi ska gå till väga utan vilka ryggsäckar som tjejerna föredrar, av olika anledningar.

Så vad säger ni tjejer?

Hälsningar/Mikael
 
Min ryggsäck är en North Face Stamina (soft pack) köpte för fem år sedan, finns inte i butik längre.

Det är en 70 l säck och den är faktiskt något stor, jag tror du är mer rätt ute med 55-65 l. Den är varmare än ramrygga men inte så det stör mig.

Vad som däremot är mycket trevligt är att den inbyggda ramen bygger på ett stabiliserande kryss mot ryggtavlan. Höftbältet är fäst i en punkt (nästan) mot själva säcken och det kan jag rekommendera. Ger lite extra utrymme för höfternas rörelse och känns bekvämt och bra.

Jag är aningens längre och mer än aningens fetare. (170/62).

//Aina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
davidvpt Ryggsäck till en nioåring? Transportera 21
Bomullsmannen Ryggsäck till 10-åring Transportera 10
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
sajberjohan Ryggsäck till 14-åring Transportera 1
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Krondike Ryggsäck till löpning mm Transportera 6
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Irra bra ryggsäck till barn? Transportera 1
Ix Ryggsäck till allt och lite till... Transportera 2
Ix Ryggsäck till klättring och löpning Transportera 3
KnightofNi ryggsäck till löpning Transportera 6
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
lami Vettig ryggsäck till barn Transportera 16
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.