Ryggsäck till 10-åring

Jag letar ryggsäck 25-35 liter för min 10-åriga son.

De säckar jag hittar är antingen barnsäckar (=12-20l vilket är för lite) eller dagturssäckar. Men en dagtursäck är väl anpassad till en vuxen rygg, eller?

Nån som har ett bra förslag? Säcken skall användas till fjällvandringar i första hand.
 
Senast ändrad:
Svårt

Jag letade förut till min dotter och fastnade för en Haglöfs Sho-Sho 4000 J tror jag att den hette. Vet inte om den finns kvar. Som du säger är dagturssäckar för sm och har underdimensionerat midjebälte. (nu kommer säkert flera UL personer protestera). Små vuxensäckar (dam oftast) är gjorda för längre ryggar.

Lycka till i letandet! Meddela om du hittar något bra.

/Patrik
 
När jag sökte i det här segmentet fick jag rådet att gå och titta vad tyskar och jänkar hade. Det löste problemet åt mig och en 10åring, enligt min uppfattning bör nog snarare ligga i 12-15l klassen än större säck. Det blev cirkelvandring från stuga/hytta fram till 12år åldern.
//J
 
En 10-åring ska inte bära mer än några få kilo, även om de säger att de orkar och vill.
Kroppen växer och den belastning som en ryggsäck innebär på kotor mm kan ge allvarliga problem i framtiden.
 
LUndhags

Hej,
Jag vet att den är 20 L, men Lundhags Meteor är helt suveränt. Bra storlek, tycker jag, och anpassad för barn från 8-12 år. Visst kan man leta efter en ryggsäck i 30 L storlek, men som Kajsa har skrivit, orker barnen bära så mycket? Glöm inte att det måste vara kul också för barnen, inte bara släppa.
 
Inte tänker jag lasta ner grabben fullständigt men nog orkar han bära mer än ett par kilo. Han består i princip bara av muskler och 20% av hans vikt är 7kg.

På de fjällvandringar vi gjort har vi tältat varför begränsa sig till stugturer när man kan sova i en härlig koja, tältet.

Varför behövs en större säck? Ofta bär han dagens lunch, fika mm. För att sen få plats med mössa vantar, jacka etc, dvs sånt som behövs under dan så behövs mer än 20l. Visst hoppar man på säcken kanske 20l räcker, men då är också kexen smuliga!

Sen bara för att säcken rymmer t ex 30l behöver den ju inte alltid vara sprängfull. Och dessutom om 2 år är han 12 och ännu starkare. Jag tänkte inte köpa en säck som bara räcker en säsong.

Jag packar gärna lätt för egen del, men när vi vandrar vi i höstklimat vill jag ha extra ombyten till grabben ifall han plurrar. Så Jörgens 2,5kg packning går bort.

Tack för alla svar! Jag letar vidare.
 
Hej,
Lundhags har en ny ryggsäck som kommer nu till sommaren, heter Dovre 40 Jr. Den har samma egenskaper som den vanlig Dovre 40 för vuxna men anpassad för barn/ungdomar. Öppning på framsidan för lättare packning, fyra fickor, delad insidan, regnkapell. Vet ej hur mycket den kommer att kosta men den kan vara intressant för dig. Givetvis behöver man inte fylla den upp till 40 L...
 
Hej,
Lundhags har en ny ryggsäck som kommer nu till sommaren, heter Dovre 40 Jr. Den har samma egenskaper som den vanlig Dovre 40 för vuxna men anpassad för barn/ungdomar. Öppning på framsidan för lättare packning, fyra fickor, delad insidan, regnkapell. Vet ej hur mycket den kommer att kosta men den kan vara intressant för dig. Givetvis behöver man inte fylla den upp till 40 L...

Det här lät intressant TACK!
 
Osprey Jib 35

Hej,

jag har nu köpt en Osprey Jib 35. Den har fungerat utmärktt. Sonen har burit 6-8 kg i den. (Liggunderlag till 3, kök och lunch). Jag har skrivit en recension nyss. Den blir synlig efter granskning så småningom.
 
Jag fick rådet att inte belasta min dotter med mer än 10% av hennes kroppsvikt eftersom de växer fortfarande och belastning på barnen kan påverka deras kroppar mer än vad de påverkar oss vuxna. Vi har slutat växa och påverkas inte på det sättet.

Min tös väger drygt 40 kilo, men hennes packning väger 6 kilo och består mest av kläder och torrkäk.

Jag önskar att jag hade en bättre rygga till henne eftersom den hon har idag inte är optimal för henne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Ryggsäck till 14-åring Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
davidvpt Ryggsäck till en nioåring? Transportera 21
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
mickere Ryggsäck till tjej/kvinna Transportera 23
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Krondike Ryggsäck till löpning mm Transportera 6
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Irra bra ryggsäck till barn? Transportera 1
Ix Ryggsäck till allt och lite till... Transportera 2
Ix Ryggsäck till klättring och löpning Transportera 3
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
KnightofNi ryggsäck till löpning Transportera 6
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
lami Vettig ryggsäck till barn Transportera 16
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.