Ryggsäck, Skylite 35

Hej, är det nån som har testat Lundhags Skylite 35?
Om det är nån som har den, kan ni kolla vad "stegjärnsäcken" väger separat? Tycker att säcken verkar väldigt tung(2080g) i förhållande till konkurenter, som ligger kring 1500g. Men om det är Cocoon, som gör den viktökningen, är det ju motiverat.. kanske
Ska kolla vad min stegjärnspåse väger.. knappast ett halvt kilo.

Är detta en bra säck för skitouring i övrigt tro?
Letar efter en 35-40 l säck. Annars hade jag väl kanske tänkt mig Marmots Eiger 36.

Vad finns det för onlinebutiker som säljer da kine i sverige, de verkar ju rätt fina
[Ändrat av diluruf 2006-09-02 kl 14:36]
 
nån som testat den, eller har tips på nån annan, gärna optimal säck för sommar och vinter/skid alpinism?
Ska vara kring 35 l..
 
hallå crille.

jag kør med en deauter(stavfel?) alpine 45.
ok i vikt men det finns sækert någon lættare.
en del fæsten før stegjærn, karabiner osv.
førberet før drickasystem. sitter gott på ryggen med ett par møjligheter før justering.

har sett lite på arcteryx naos. både de stora och de små. men de var inte så lætta som de (arcteryx) vill ha det till.

millet har oxå lætta sæckar.

robert
 
Tjena,

Jag har turat en del med Sky Lite 35'an och är mycket nöjd med den.
Vikten tycker jag inte spelar så roll, de 500 grammen det handlar om i tyngdskillnad jämfört med andra varumärken gör ingen skillnad.
Stegjärnssäcken väger inte speciellt mycket, inte 500 gram iaf. Jag brukar använda den till att förvara stighudarna i, direkt efter att ha tagit av hudarna från skidorna lägger jag dem i "stegjärnssäcken" som jag bär närmast kroppen med stighudarna framtill över bröstet (den är fösedd med en praktisk justerbar rem). På sätt kommer jag smidigt åt dem (utan att ta av ryggan) när det är dags att knata uppför igen och samtidigt riskerar man inte att det bildas is på deras undersida.

Två saker som jag "stör" mig lite på är att säckens insida är svart (svårt att hitta saker efterom man inte får någon kontrasteffekt) och att det inte är någon ingång från sidan (nu blir det lite bökigt att nå det som ligger underst.
Ytterligare ett irritationsmoment är den töntiga designen på ryggsidan, dock mest ett kosmetiskt problem. Att den inte är justerbar på längden gör mig inte så mycket eftersom den råkade passa ypperligt för just min rygglängd.

Rullöppningen funkar grymt bra. Hjälspännet på "topplocket" funkar bra att fästa repet i.

Och det bästa av allt, det finns inga meshdetaljer på den. Mesh är en snösamlare utan dess like, Deuter har tex flera modeller där ryggpartiet har meshyttertyg där det lätt fastnar snö som sedan blir till is pga kroppsvärmen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneagk Ryggsäck med fäste för skidor Skidalpinism 4
SteZim Ryggsäck Skidalpinism 2
Jonik DaKine ryggsäck Skidalpinism 1
Östrand Ortovox ryggsäck Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.