Ryggsäck för klättring

Hej!

Som rubriken lyder är jag ute efter en ryggsäck, främst tillägnad klätterutrustning men även för dagsvandringar och dyl. Tanken är att ska vara ett komplement till min större 100L och att den ska användas när denna ej behövs (vilket är ganska ofta).

Jag har fastnat för tre varianter som alla fått mycket bra kritik. Har ni någon erfarenhet av någon av dem får ni mer än gärna dela med er. I nuläget lutar det mest åt Ospret Variant 52 eller The North Face Prophet 40.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYVARIANT52
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=TNF_PROPHET40
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=GREGORY_ALPINISTO50

Vänligen
Marcus Stegberg
 
Ska du klättra med den eller bara transportera utrustningen till klippfoten? Och vilken typ av klättring pratar vi om? Det är viss skillnad på sportklättring och mixade vinterturer när det kommer till transport av prylar (också)...
 
Jag har en prophets 40 som används till diverse turer is/klippa/flerdagsturer med bivack. Jag irriterar mig på att det inte går att sätta fast repet på nåt bra sätt under topplocket och skulle också vilja ha stegjärnsficka. Jag brukar helst klättra med en mycket mindre väska om jag inte behöver ha massa utrustning i väskan under turen. Skulle inte köpa den väskan igen.

De andra väskorna har jag inte prövat, men på bilden ser det ut som att ospreyväskan har lite väl mycket detaljer som kan fastna i om man ska ha den på ryggen under turer tycker jag.
 
Jag ber om ursäkt för min otydlighet. Jag har inga planer på att klättra med säcken utan det blir främst till approach och transport. En del skidåkning och dagsvandringar blir det med största sannolikhet, även om det primära syftet blir approach till klippan (sport och trad).

Jag håller med om att Osprey verkar lite väl detaljerad med risk att fastna eller irritera sig på lösa remmar och precis som du nämner Kjpil är jag också sugen på en stegjärnsficka, kanske främst för möjligheten till att ha en skaljacka nära till hands.

Nackdelarna jag ser hos Gregory Alpinisto är att topplock och midjebälte är avtagbart vilket möjligen gör den mer instabil? Även huvudfackets spänne (eller snarare krok) verkar lite väl ogenomtänkt. Tack för dina åsikter gällande Prophets, att inte ha bra möjlighet att fästa repet under toppfacket är en stor nackdel som ändrar mina tankar en aning.

Vänligen
Marcus Stegberg
 
Jag har inga planer på att klättra med säcken utan det blir främst till approach och transport. En del skidåkning och dagsvandringar blir det med största sannolikhet, även om det primära syftet blir approach till klippan (sport och trad).

Jag stod inför samma beslut om ny cragsäck för ca ett år. Runt 50 liter tycker jag är en bra storlek för ändamålet. Jag vet att många inte håller med mig om det, att det är alldeles för stort. Men jag vill få plats med rack, rep, skor, extra kläder och fika. Då går det åt 50L för mitt utstyr i alla fall.

Först köpte jag en Osprey Variant 52, tog hem den och provpackade den. Sen lämnade jag tillbaka den. Som du själv och Karl-Johan nämner så är den översållad med remmar och fack som jag inte uppskattade. Locket kändes dessutom för litet. Isyxefästena var dock väldigt bra men det räcker ju liksom inte.

Nackdelarna jag ser hos Gregory Alpinisto är att topplock och midjebälte är avtagbart vilket möjligen gör den mer instabil? Även huvudfackets spänne (eller snarare krok) verkar lite väl ogenomtänkt.
Att topplock och höftbälte är avtagbart skulle vara en nackdel ser jag inte. Det är snarare mer regel än undantag på den här typen av säckar. Ett fast topplock gör säcken mindre flexibel storleksmässigt. Kroken till huvudfacket är nog väl genomtänkt, den lär inte gå sönder i första taget.

För mig blev det till slut en Pod Sacs Black Ice. Framförallt för att den är enkel. Bara en säck i rejält tyg, utan massa detaljer. Är supernöjd med den. Isyxefästena är dock av det gamla slaget, inte optimalt för mina Nomics, men det funkar. Det känns som att den kommer hålla minst lika länge som min gamla säck, den höll i 10 år.

JOHAN
 
Jag stod inför samma beslut om ny cragsäck för ca ett år. Runt 50 liter tycker jag är en bra storlek för ändamålet. Jag vet att många inte håller med mig om det, att det är alldeles för stort. Men jag vill få plats med rack, rep, skor, extra kläder och fika. Då går det åt 50L för mitt utstyr i alla fall.

Först köpte jag en Osprey Variant 52, tog hem den och provpackade den. Sen lämnade jag tillbaka den. Som du själv och Karl-Johan nämner så är den översållad med remmar och fack som jag inte uppskattade. Locket kändes dessutom för litet. Isyxefästena var dock väldigt bra men det räcker ju liksom inte.


Att topplock och höftbälte är avtagbart skulle vara en nackdel ser jag inte. Det är snarare mer regel än undantag på den här typen av säckar. Ett fast topplock gör säcken mindre flexibel storleksmässigt. Kroken till huvudfacket är nog väl genomtänkt, den lär inte gå sönder i första taget.

För mig blev det till slut en Pod Sacs Black Ice. Framförallt för att den är enkel. Bara en säck i rejält tyg, utan massa detaljer. Är supernöjd med den. Isyxefästena är dock av det gamla slaget, inte optimalt för mina Nomics, men det funkar. Det känns som att den kommer hålla minst lika länge som min gamla säck, den höll i 10 år.

JOHAN

Stort tack för dina kommentarer! Jag är också en sådan som inte tycker 50L är för stort utan snarare perfekt för att få med allt och ändå ha lite utrymme över som kan komprimeras vid behov.


Du har nog rätt i att alla ryggsäckar i denna genre kommer med avtagbart topplock så jag får nog gilla läget helt enkelt.

Pod säcken såg inte helt fel ut, även om den saknar fack för stegjärn, lite detaljer är ju alltid roligt ;)




Har kollat lite på denna men har kommit fram till att den är för lite vandringsryggsäck för att passa till andra ändamål också!




1700kr för en 50L ryggsäck!? Köper verkligen folk sånna? Det är ju bara en ryggsäck... Min kostade 350kr på Decathlon och är t o m något lättare: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=648812&postcount=48

Jag betalar gärna för kvalitet! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Jag betalar gärna för kvalitet! :)
Definera kvalitet. Min rygga har gått genom allt möjligt så som grottor, kaminer på klätterturer, övergivna gruvor, håller hur bra som helst och sitter på ryggen som (hör och häpna) en ryggsäck. Vad är det för kvalite du får för 1350kr mer, förrutom ett fint märke?
 
Definera kvalitet. Min rygga har gått genom allt möjligt så som grottor, kaminer på klätterturer, övergivna gruvor, håller hur bra som helst och sitter på ryggen som (hör och häpna) en ryggsäck. Vad är det för kvalite du får för 1350kr mer, förrutom ett fint märke?

Det är värt att betala för att ha coola märken ;)
 
Eftersom det till stor del handlar om approach till klippan så känns det inte som att säcken egentligen överhuvudtaget behöver ha nån anpassning till klättring.

Jag har i många år haft schysst repsäck till repet, sen har jag haft racket, selen, skor, termosen och jacka i en IKEA-kasse. Approach på upp till 20 minuter, och i inte alltför oländig terräng går bra på det sättet.
Ibland har fikagrejerna legat i en separat mindre ryggsäck - oftast i IKEA-kassen.

En kamrat störde sig på att jag "inte hade nån riktig ryggsäck" och när jag fyllde år fick jag en jättetrunk från Decathlon (en TNF-kopia) som rymmer mycket, går att öppna väldigt bra, samt har både ryggremmar, remmar för att bära över axeln, samt remmar i vardera änden. I den ryms STORT tradrack, två par klätterskor, repsäck, dagsfika, jacka, förare, och en hel del till. Den kan komprimeras. Den är i mina ögon relativt ergonomisk, samt verkar väldigt hållbar utan att vara särskilt tung. framförallt ligger racket bättre i den än i en toppöppnad ryggsäck. Jag tycker att ryggsäckar ofta är lite smala i formen .

Självklart har jag också ett antal ryggsäckar, och använder de när jag vandrar och bär längre, samt även ett par som går att klättra med. Den största klättersäcken är på 28 liter, och jag tycker det är i hårdaste laget att klättra med större säck även om man är tvåa. Jag har inte provat, men 28 välfyllda liter gör inte att man känner att man glider uppför klippan om man säger...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
newcence borttappad ryggsäck Klättring allmänt 3
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.