ryggont vid situps

Börjar få ont i ryggen efter 12-15 situps, när jag kommit till 20 är jag tvungen att vila kanske en halvminut pga smärtan innan jag kan köra igen. Någon som upplever samma? åtgärd? Brukar köra minst lika många rygglyft som situps under ett träningspass.
 
Provat "crunches"? Brukar vara lindrigare...

I övrigt, varför gör folk så många situps när de tränar andra muskler med färre reps? Någon som kan förklara detta?
 
Magmuskulaturen..tillsammans med ryggens muskler är det som "bär upp" hela kroppen. Dessa muskler är mer eller mindre alltid i gång...i princip så fort man rör sig. Därav kan man träna dessa muskelgrupper mer än andra. Situps och/eller träning av ryggens, framförallt nedre delar, kan man aldrig få för mycket av. Givetvis avhängigt vilket mål man har med träningen.

//P
 
Bussman; sa:
Just det tankesättet jag tänker på. Varför träna en muskel på ett sätt som den i princip alltid utsätts för?

Din tanke är att muskeln får nog av träning genom den vardagliga aktiviteten? Jag gissar att det inte stämmer. Ju starkare muskeln blir desto lättare kan den ju klara av de vardagliga belastningarna, vilka dock i sig kanske inte räcker för att träna upp muskeln speciellt mycket.
 
millimeter; sa:
Din tanke är att muskeln får nog av träning genom den vardagliga aktiviteten? Jag gissar att det inte stämmer. Ju starkare muskeln blir desto lättare kan den ju klara av de vardagliga belastningarna, vilka dock i sig kanske inte räcker för att träna upp muskeln speciellt mycket.

Självklart inte. Jag är en av de allra största förespråkarna för "bålträning". Och utan att mena det skrytmässigt så har jag tränat en hel del.

Det jag menar är att jag aldrig skulle få för mig att försöka träna en muskel på ett sätt som den används dagligen. Det kommer ju inte att få den att förstå helt enkelt att den ska växa till sig om man inte tillför ett annorlunda stimuli. Meningen är ju att man vill stärka muskulaturen utöver vad den utsätts för vardagligt, och därför så ser jag ingen mening med att utsätta den för i princip samma stimuli?

Högrepsträning har sin plats och funktion, men många är så inställda på att det är det enda rätta för magen (och även vader) att jag blir alldeles mörkrädd ibland. Magmuskulaturen är en muskel precis som alla andra i kroppen och tränas effektivast efter samma principer.
 
Bussman; sa:
[...]

Det jag menar är att jag aldrig skulle få för mig att försöka träna en muskel på ett sätt som den används dagligen. Det kommer ju inte att få den att förstå helt enkelt att den ska växa till sig om man inte tillför ett annorlunda stimuli. Meningen är ju att man vill stärka muskulaturen utöver vad den utsätts för vardagligt, och därför så ser jag ingen mening med att utsätta den för i princip samma stimuli?

Okej, i så fall håller jag med dig. :)

MVH
 
Kanske kan vi återvända till frågan som ställdes? Jag har själv (eller snarare hade eftersom jag inte tränar längre) samma problem. Efter några få situps fick jag så ont i ryggen att t.o.m. armhävningar blev lidande. Kan också tillägga att det inte var ett nybörjarproblem utan kom efter 4-5 års relativt intensiv träning där mängder av situps i all dess former ingick. Och kom inte och dilla om att det inte fungerar för resultatet var iallafall en tvättbräda man troligen hade kunnat riva ost på :)

Hursomhelst jag hittade aldrig någon lösning utan drabbas fortfarande av ryggont om jag till äventyrs skulle försöka mig på några situps.

Leif...
 
Får man ont i ryggen av situps så handlar det antingen om en tenknikbrist eller en svaghet i någon stabiliserande muskel. Att svara på en fråga vad som är anledningen utan att se personen i fråga är omöjligt.

Har man tränat många år utan att få ont så är det mest troligt att man skapat en skaplig teknik, men att man kanske låtit någon muskelgrupp kommit i skymundan och som nu börjar ställa till problem.

Glöm inte bort att det finns massor med magövningar förutom situps.

Jag har inte heller sagt att massvis av situps är helt verkningslöst, men det är inte heller det mest effektiva ;) Att få en tvättbräda som man kan använda till hushållsarbete handlar framförallt om att erhålla en låg procent underhudsfett.
 
Kalle G; sa:
fibbla; sa:
Börjar få ont i ryggen efter 12-15 situps,...

Kan du specificera? Får du ont i hela ryggen eller på något speciellt ställe?

Mvh Kalle G

Värsta smärtan sätter sig precis i svanken, sen gör det mindre ont ju längre upp man kommer. SKulle kunna säga svanken och 20 cm uppåt som gör ont. Kanske bör nämnas att jag seglar jolle och det blir därmed rätt mycket statisk träning för magen, här upplever jag dock aldrig några problem med smärtor i ryggen.
 
Prova deig fram med andra tekninker, tex håll svanken i golvet och jobba med små rörelser, eller lyft ryggen men håll svanken rak....hmm svårt att förklara med text, besök en seriös tränings inrättning tex Friskis&Svettis och fråga en instruktör eller boka en tid med en sjukgymnast. Det är enlkast att visa och berätta. Själv måste jag använda underlag när jag gör situps pga en kota som sticker ut lite mera än de andra.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jinky Snabbhjälp mot ryggont? Träning och hälsa 19
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.