Rusta-ryggsäck och sovsäck?

När det gäller ryggsäckar kan du annars få betydligt bättre begagnade på blocket eller liknande. I vissa fall kan de t o m vara från 1980-talet, och vara mycket lite använda.
 
Jag har faktiskt letat på blocket, och det fanns knappt en sida med träffar på ryggsäckar. De flesta från någon butik som annonserade ut sina 2000-3000 kronors-säckar. Jag har sökt lite på forumen här och sett i tidigare trådar att någon använt en ryggsäck från Rusta med bambu-ram. Men jag vet ej om det är samma som de säljer nu.
 
299 är ju snorbilligt, köp den och testa ordentligt innan du ger dej ut, om sömmarna tänker ge sej borde du märka det efter någa vändor med tung last.

(Skriv sen en recension...)
/M
 
Det skulle jag gärna göra. Problemet är att jag ej har erfarenhet av dyrare ryggsäckar, så recensionen blir lite i blindo..
 
Bärsystem

Det viktiga för mig när jag köpte min ryggsäck var hur det kändes att bära tungt. Som tur är känner jag en som äger en friluftsbutik och fick testa lite olika ryggor med packning. Ska du vara ute en vecka kommer din packning väga ganska mycket så det viktiga är hur den känns att bära.
Köp den, Lasta 20-25 kilo i den och traska några timmar så märker du fort hur det fungerar!

Det viktigaste för mig är väska och skor så jag skulle inte chansa med något som inte känns bra!
Men skulle vara intressant att höra vad du tycker. Kvallitéskillnaden är nog inte lika omfattande som prisskillnaden!=)

lycka till!
 
Självklart är det enorm viktigt, därför frågar jag. Men folk har fjällvandrat i många år. Är det verkligen omöjligt att fjällvandra utan de allra dyraste och senaste ryggsäckarna nuförtiden?
Jag ska nog köpa en och testa att gå med den fullpackad i några timmar helt enkelt och se om jag överlever.
 
Det finns alla skäl i världen att ta chansen; det spenderas alltför mycket stålar på friluftsprylar, tror jag. (Och ja, jag kastar sten i glashus...) Köp den och testa, packa med den vikt du tror att du kommer att bära. Och det går faktiskt att reparera saker i fält.

Det finns flera på Utsidan som kör budgetvarianter, all respekt till dem. Man måste inte ge sig hän till varumärken och überkvalitet bara för att kunna ge sig ut i naturen.
 
Det skulle jag gärna göra. Problemet är att jag ej har erfarenhet av dyrare ryggsäckar, så recensionen blir lite i blindo..


Visst är det bra att jämföra produkter, men en recension utan jämförelse kan ju faktiskt tala om hur produkten är oxå. Jag faller själv ofta för frestelsen att välja något bättre (iaf. dyrare) bara för att man tror att det är bättre. Men egentligen kanske något som är enklare uppfyller kraven ändå...eller oxå inte. Vad jag tycker kan vara viktigt i en recension är att ha med vilka krav/önskemål man ställer på produkten.
 
Självklart är det enorm viktigt, därför frågar jag. Men folk har fjällvandrat i många år. Är det verkligen omöjligt att fjällvandra utan de allra dyraste och senaste ryggsäckarna nuförtiden?
Jag ska nog köpa en och testa att gå med den fullpackad i några timmar helt enkelt och se om jag överlever.

Hej!
Visst det är möjligt!
När jag började fjällvandra i Ryssland (Sovjet då) för 25 år sedan då hade vi ryggsäckar som var närmast runda som en klot och sydda av mjukt men starkt tyg utan några stoppningar. Vi fick lära oss att packa ryggor med omsorg mot ryggen och hade röd-blåa axlar men gick.
Kan tänka mig att Rustas rygg är bekvämare men var uppmärksam på sömnen som är svagaste punkter enligt min erfht.
Lycka till!
 
Det skulle jag gärna göra. Problemet är att jag ej har erfarenhet av dyrare ryggsäckar, så recensionen blir lite i blindo..

Ingen erfarenhet-köp direkt,det är ju inga stålars det handlar om.
Än sen om sömmarna är halvdana,axelremmarna sladdriga,midjebältet likaså och skruttiga tillpassningsmöjligheter i övrigt.Det man inte vet om mår man inte dåligt av...eller hur?

Ungefär som att stå med handen på spisplattan,det gör ont först när man ser det.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.