Rundtur med hundar

Hej,

Nu har jag spenderat ett par kvällar med att lusläsa de flesta trådarna utan att hitta något som passar.

Jag och tjejen hade planerat kungsleden i sommar. Vi inser dock att tiden inte riktigt räcker till. Dessutom har vi två stora, väldigt rastlösa hundar som ska med så enkelturer med tåg/buss blir också jobbigt.

Jag försöker hitta en bra rundtur på ca 2v för början av sep. Ingen av oss är orienteringsexperter så några leder/markeringar hade varit fina att följa. Så mycket fjällnatur som möjligt är vi på jakt efter.

Hoppas det finns någon som har gjort något liknande och har erfarenheter att dela med sig av.

Glad påsk.
 
Jag upptäckte just att du inte fått något svar på dina funderingar.

Vandringsleder i fjällen byggs sällan för rundturer utan mer för att gå mellan A och B. Men jag ser ändå två möjligheter.

1) Om ni vill gå i Lappland så kan ni ta bilen till Kvikkjokk och gå Padjelantaleden till Staloluokta. Därifrån går ni Nordkalottleden söderut till Pieskehaure och sen via Vaimok tillbaka till Tarrdalen. Motsatt riktning går förstås lika bra. Sista 1-2 dagarna får ni gå samma väg tillbaka till Kvikkjokk, men det är nog svårt att helt undvika sådant. Den här turen bör ta ca 12 dagar, vilodagar oräknade.

2) I Jämtland finns bättre möjligheter att göra en rundtur längs lederna från Vålådalen eller från Storulvån. Kolla kartan så hittar ni säkert några alternativ, även om två veckor känns långt i den här delen av fjällkedjan.

Du har väl hittat fjällkartan på nätet? Gå in på kso.lantmateriet.se och välj Fjällkartan i rullmenyn till höger. Ett suveränt hjälpmedel för att planera fjällturen!

Lycka till önskar Pelle
 
Om ni går med hund så kan ni glömma nationalparker. Undantag är markerade leder i Abisko och längs Kungsleden där den råkar gå genom en nationalpark.
När vi hade hundar gick vi mycket i vindelfjällen med start och mål i Ammarnäs. För att få ihop en rundtur krävs att man går helt eller delvis går orösat.
I jämtladsfjällen borde det gå att få ihop en fin rundtur på enbart röstade leder.
 
2 veckor är en rätt rejäl tur och då hinner man komma långt varför det är lite knepigare med runda. Hade ni tänkt åka bil till en startplats? Var bor ni?

Norge t ex i Jotunheimen kan vara ett alternativ.

Genom att kombinera Jämtland med Norge och Härjedalen eller t o m norra Dalarna går det att få till rätt mycket omväxling på en rundtur. Tälta eller stugtur?

Thure
 
Tore har naturligtvis rätt angående hundar och nationalparker. Jag tänkte inte på det.

Jag har i tankarna letat igenom Lappland och hittar inget bra alternativ för en rundtur längs rösade leder. Men kanske Grövelsjön i norra Dalarna kan vara en bättre utgångspunkt? Lätt att nå om ni bor i södra eller mellersta Sverige. Här finns samlad information

http://www.graenslandet.se/

Det går att göra en rundtur genom Norge och tillbaka i Rogenområdet, helt längs markerade leder. Jag har hastigt ögnat bestämmelserna för nationalparken Femundsmarka men hittade inget hundförbud. Däremot tycks det finnas en generell regel om intyg mot dvärgbandmask för hundar som ska in i Norge. Men om ni fastnar för det här alternativet måste ni läsa på ordentligt!

Hälsn Pelle
 
Ett tänkbart alternativ kanske är Katterjåkk till Unna Allakas över till Alesjaure och sedan ner Kungsleden en bit, upp till Nallo och Vistas för att sedan gå tillbaka till Abisko. Ok, inte en rundtur i ordet egentliga mening men en bussresa på knappa timmen från Abisko tillbaka till Katterjåkk kanske hundarna fixar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.