Rundslinga i Jönköping

Hej!

Har ett ärende till Jönköping i slutet på mars och tänkte då passa på att se mig om lite i området. Skulle vilja ha tips på en rundslinga med lite olika sevärdheter. Såg att kommunen hade flera olika tips på turer i området och undrar om det finns någon som kan rekommendera en tur över dagen?
Ett annat alternativ är en led med goda bussförbindelser så det räcker med en bil?

Vore skönt om det var lite upptorkat, omväxlande terräng och väl utmärkt led. En lagom tur ligger på ca 15-25 km.

Bankerydsleden verkar vara ett alternativ, ngn som gått den?

Tips och ideer mottages tackasamt!
 
Skulle jag ha en dag för vandring runt Jönköping så skulle jag ta bussen till Norrahammar och följa S.Vätterleden österut. Den går på kullarna söder om stan genom lite varierande naturtyper och passerar några jättefina utsiktspunkter. Tillbaks hem så finns det täta bussanslutningar på flera ställen (Ljungarum, Ekhagen, Öxnehaga, Huskvarna) så det går att bestämma under dagen hur lång turen ska bli och åka tillbaks när man tröttnar.

www.jonkoping.se/toppmeny/fritidoch...v/naturochfriluftsliv/objekt/sodravatterleden
 
Skulle jag ha en dag för vandring runt Jönköping så skulle jag ta bussen till Norrahammar och följa S.Vätterleden österut. Den går på kullarna söder om stan genom lite varierande naturtyper och passerar några jättefina utsiktspunkter. Tillbaks hem så finns det täta bussanslutningar på flera ställen (Ljungarum, Ekhagen, Öxnehaga, Huskvarna) så det går att bestämma under dagen hur lång turen ska bli och åka tillbaks när man tröttnar.

www.jonkoping.se/toppmeny/fritidoch...v/naturochfriluftsliv/objekt/sodravatterleden

Hur lång tid ska man räkna hela S. Vätterleden, Mullsjö till Huskvarna? Den verkar ju fin, men ganska långa avstånd.
 
Fin utmärkt led!

Tack smålänningar för en toppen dag på Bankerydsleden i måndags!

Superfint väder, ingen blåst och en väl markerad led att följa! Kanske lite väl mycket sträckningar på väg men det blev en fin variation på turen. Vindskyddet som var markerat på kartan kan behöva en upprustning men dög till en timmes vila i solen.

Känner mig mycket nöjd med dagen!
 
Tack smålänningar för en toppen dag på Bankerydsleden i måndags!

Superfint väder, ingen blåst och en väl markerad led att följa! Kanske lite väl mycket sträckningar på väg men det blev en fin variation på turen. Vindskyddet som var markerat på kartan kan behöva en upprustning men dög till en timmes vila i solen.

Känner mig mycket nöjd med dagen!

I 5 år bodde jag utanför Bankeryd och fick aldrig tillfälle till att gå just Bankerydsleden. Har nu många år senare bestämmt att jag måste få till det. Så kanske jag får tid till det i sommar.

Jag har självklart varit i skogarna runt omkring i Bankerydstrakten, så jag vet hur fint det är i naturen där :)

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.