Rullar vs Saltvatten

min enkla

Min enkla lilla erfarenhet är att det inte så mycket handlar om rullen i sig som det handlar om vården av rullen.. Jag har flera rullar i olika prisklasser och av olika "kvalitet" och ingen av dom har tagit skada av saltvatten.. Just saltvatten är ju något som all min utrustning utsätts för då jag bor på VästKusten..

Som jag sade längre upp i inlägget så tror jag att det handlar om hur man sköter sina grejer. Vill man skita i förebyggande underhåll och vård av utrustningen efter användning så kan nog skillnaden mellan rullarna visa sig just när det gäller saltvattenbeständighet. Vissa rullar är ju bättre kapslade och har bättre lämpade material.

Men jag förlitar mig inte på säljare och tillverkares löften om beständighet mot diverse element... Rullen fettas in och sköljs noga i sötvatten och får därefter alltid torka isärplockad.. Denna enkla hantering har gjort att alla mina rullar är i bra skick trots saltvatten, sand och annat.

Men som sagt, det e min enkla lilla erfarenhet.

//Skitfiske på er
 
Tål

När jag fiskat i salt/bräckt vatten och färgat eller grumligt vatten, duschar jag både lina och rulle i badkaret, vid hemkomsten.

Linan hänger jag i bukter i det höj/sänkbara torkställningen, över badkaret och duschar som f*n.

Har inte rullen varit ner under ytan eller i gruset, så räcker det (tycker jag) med en avduschning.
Annars är det bara att plocka isär och rengöra.

Av goda skäl, försöker jag att inte doppa rullen, eller lägga ifrån mig spöt.

Har aldrig haft problem, med någon rulle jag äger, då inräknat några multirullar från 60-talet, använda nästan enbart i salt/bräckvatten.

Kanske nån sorts spöhållare på västen, borde uppfinnas.:)

/Björn
 
Spöhållare finns!

Heja!

Vad jag har sett så finns spöhållare på de flesta västar, billiga som dyra. Det brukar vara i form av en ögla nere vid underkanten av västen och sedan finns en kardborre "flärp" upp på bröstet. Sätt ned ändbutten i öglan och spänn fast klingan i "flärpen" och vipps där sitter spöt säkert och långt från vattnet.

Mvh Niclas
 
Åhh

Klippte bort den där flärpen, tyckte den var i vägen och kunde inte begripa vad den skulle vara bra för.:(
Tusan också.
Men tack för upplysningen.

/Björn
 
Ar det nagon som har svar pa problemet med spotoppstrassel vid vadning? Ar det bara jag som ar sapass klantig att det hander da och da att man far ett sadant trassel uppe vid spotoppen att man maste pilla med handerna? Hur tusan undviker man att doppa rullen da??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nikarv78 Någon som kan berätta mer om dessa två spön med rullar? Fiske 3
Ahvenet Specialvarianter av gamla rullar Fiske 4
Flaggan Fd Loop rullar Fiske 2
nisseman beg rullar. Fiske 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.