Rottefellas bindningar

Jag har idkat lite studier i verkligheten och på webben. Det handlar om utbudet av skridskor försedda med Rottefellas NNN-bindningar. Ingenstans har jag funnit någon annan bindning än 'BC Manual'. Varför? Det måste finnas ett bra skäl till detta eftersom den väger nära dubbelt så mycket som både 'Touring Manual' och 'R3 Skate'. Bara namnet på den sistnämnda borde väl peka med hela handen på vilken bindning man skall ha till riktig 'skating'.

Av monteringsmallarna som man kan hitta på Rottefellas hemsida att döma, så verkar monteringshålen vara orienterade på samma sätt på ovanstående modeller. De borde alltså rimligen passa alla grillor avsedda för NNN.

Jag har BC manual på mina fjällskidor så jag uppskattar dess robusthet - på skidorna....men på grillor!?

Berätta för mig vad jag har missat, vad som verkar vara uppenbart för alla utom för mig - please!

Torbjörn

PS 'Less is more'....alltid!
 
Jag har funderat i liknande banor. Nedanstående är i stort sett rena spekulationer från min sida.

Själv kör jag Salomons vanliga SNS skatebindning och det funkar bra. Monterade för någon dag sedan Rottefellas NNN på ett par Sandstra och de förborrade hållen stämde, precis som du konstaterat. Detta var en bindning för klassisk åkning men med kudden fram utbytt till en för skate. Enligt försäljaren finns en skatebindning från Rottefella som inte är lämplig för just skridsko.

Jag tror att det främst handlar om skorna. Mina Salomonskor är usla att gå i och på isen är de oerhört hala. Jag tror Rottefellas skateskor är ungefär likadana. För mig blev valet att satsa på salomons skatebindning naturligt eftersom jag redan hade skorna för skateskidåkningen men idag funderar jag ibland på att byta till BC eftersom skorna sjunger på sista versen. Dock såg jag salomons nya skateskor på nätet och kanske att de såg ut att ha lite bättre sula. De kostar dock en rejäl slant om man vill ha någon av de finare skorna.

Till BC-systemet finns ett brett utbud av skor i flera olika prisklasser och jag tror att det är en stor del i varför de blivit så dominerande på skridskosidan.

//Ala
 
Olika skor

till respektive Rottefellabindning. Se bilden på http://www.excelsior.se/?cat_id=36 så ser du att bygeln är smalare på R3 Skate.

Risken för frysning är eventuellt större på NN BC än på Salomons motsvarande X-Adventure Raid, mekaniken är ganska annorlunda med en lång väg via en dragplåt i underdelen av bindningen från hävstången till klammern som drar åt om bygeln under skon. Man bör kanske gardera sig med att smörja bindningens rörliga delar med t ex vaselin?

Thure
 
Beklämmande!

Jaha....så vet man det.

Det förhåller sig alltså så att det vi har på och under fötterna när vi är på isen styrs av grabbarna på andra sidan kölen. Det trodde man inte! Men det är klart; även om vi tycker att den svenska marknaden för långfärdsskridskoåkning är stor så är den ingenting mot skidmarknaden i Norge. Dom har ju Holmenkollen inom räckhåll för osloborna.

Man blir kallare om fötterna på isen än i skogen om inte annat för att man jobbar mer med armar och överkropp i spåret. Så har man behov av ombonade kängor får man vackert finna sig att känna sig som en gammaldags 'tungdykare' om fötterna på isen.

Som jag ser det finns det inget mer avtändande för uteliv än köldvärkande tår. Det finns en gräns för hur mycket man kan ha på huve't (som man ju ska ha för att hålla kroppens perifera delar varma (Jag har läst min Thure)). Men man kanske vänjer sig.

Tack alla för nyvunna insikter

Torbjörn
 
Kalla tår

är ett mindre problem med lös häl än med fast häl enligt min erfarenhet. Kanske beror detta också på att plastprofilen i bindningen isolerar lite från aluplattan. Men det finns intressanta skor till Rottefellas smala bindning t ex Alfa Lillehammer som är klassad att funka ned till -15. Jag vet inte om den skon finns att köpa i Sverige men om man inte vill krångla med moms vid import från Norge så finns den i Danmark.

"Den norske storselgeren, 2 av 3 nordmenn (nesten halvparten av alle nordmenn) står på ski i en Lillehammer! " http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=16411

http://nordic-sport.dk/shop/alfa-lillehammer-256p.html

Thure
 

Bilagor

  • alfa_lillehammer.jpg
    alfa_lillehammer.jpg
    8 KB · Visningar: 2,811
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.