Rookie söker tips om extremsovsäck

Mitt nyfunna intresse med vintercamping i tält medför stora hål i min plånbok men ett tält är redan inhandlat (Hilleberg Kiron) och nu behöver jag en sovsäck som klarar vinterns temperaturer.

Mitt krav är att den ska ha en komforttemp på ca -15 grader. Jag är nästan 190 cm lång så den ska finnas i "XL"-size. Möjlighet att koppla ihop med en till säck (om man mot förmodan får med sig gumman) vore ett plus.

Eftersom jag bara är en "fusk"-friluftsmänniska (kör snöskoter) så spelar vikt och volym nästan ingen roll.

/V
 
sovsäck

hej har handlat här http://www.lamnia.fi och köpte en Savotta - Yukon för ca 1200kr och är nöjd , har provat den i 16 minusgrader utan problem är 190 cm lång och kraftigt byggd men upplever den som rymlig men du får inte vara mycket längre om du ska få plats på längden :)
 
Eftersom vikt och volym är av mindre betydelse för dig, så skulle jag rekommendera en syntetisk säck. Dels för att de är billigare, dels för att syntetiska säckar värmer trots att de blir blöta. Om du tror att det kan bli längre turer med flera övernattningar, så kommer säcken att bli blöt pga. din transpiration och utandningsluft. Det handlar inte lika mycket om indragen snö.

Blöt dun tappar sin värmeisolerande förmåga. Om du köper dun bör du försöka vädra/torka den varje morgon. Själv kör jag oftast med dun, men det beror på att vikt och volym är avgörande för mig.

Med vänlig hälsning /Joel
 
MInst lika viktigt som en bra sovsäck är ett bra liggunderlag. Jag och frun fjälltältade på sommaren och hon sov på cellplats och jag på uppblåsbart. Hon frös (trots varmare sovsäck) och jag hade det varmt - lite märkligt tykcte vi först tills vi bytte liggunderlag - då var det jag som frös. Nu har vi två uppblåsbara. Att isolera bort markkylan får inte försummas. Därmed inte sagt att uppblåsbara är bäst på vintern men minst dubbla cellplast är mitt tips. Skönare blir cellplast + uppblåsbart.

/Patrik, som inte vintertältat på några år
 
-15 näppeligen extremtemperatur. Syntet då du får den billigare, större hoprullad, tyngre och billigare.
Både norska och tyska säckar finns i långa, rymliga modeller, värmebafflar inne i den och extra botten kan du uppskatta.
go tur
 
Ok, seobserver, -15 som komforttemp är kanske inte extremt men det är ju i alla fall betydligt kallare än vad alla Jula/Rusta/Biltema/whatever-sovsäckarna är gjorda för. Har dessutom redan insett att -15 kanske inte räcker, behöver nog en som fixar ner under -20.

För övrigt tackar jag för era tips, både allmänna och direkta artiklar, som jag gladeligen tar till mig. En syntetsäck får det bli eftersom jag förmodligen kommer att nyttja den 5-9 dagar i sträck vid vissa tillfällen.

Ett rejält liggunderlag står också på inköpslistan. Tittar på Exped Downmat 7/9 men tvekar lite både över priset och hållbarheten. Ser att Clas Ohlssons liggunderlag får bra beröm men undrar om det verkligen är hållbart liggandes direkt på snön i -20?
 
Jag skulle som flera andra här redan sagt föreslå att du använder dig av dubble säckar. Du har du en vår/sommar säck, en höstsäck och en kombi som du använder vintertid. Var ute i våras när det som värst var nere på -27 i en kombi av +-0 och -10 säckar (komf), var hur mysigt som helst att sova i medans vinden ven utanför tältet.

Vintertid får uppblåsbara liggunderlag stanna hemma, vill inte blåsa upp dom med kall fuktig luft som sen kondenserar och fryser inuti och och vore väldigt jobbit att få punka mitt ute på fjället...

Har man ingen volymbrist (skoter och/eller pulka) skulle jag rekommenderar två st billiga cellplast från typ Clas Ohlson. Dom funkar i alla väder och är väldigt svårt att skada så pass att dom slutar fungera helt och hållet.
 
Du har liknande förutsättningar som mig som är 193cm, varför du bör tänka på att välja liggunderlag som passar din storlek så du inte kommer i kontakt med den kalla marken, speciellt vintertid. Liggunderlaget från Clas Ohlson (Asaklitt) som andra rekommenderat är mycket prisvärt, men för litet (180cm) för din längd. Kolla gärna Ridgerest Solar storlek large från Thermarest, kanske inte det billigaste med passar dig i storlek (196x63x2cm). Ovanpå kan du dubbla med ett billigare från ex CO som extra isolering och bekvämlighet. Då utrymmet inte är något problem för dig funkar cellplastunderlag perfekt, prisvärt och lättanvänt.
Som sovsäck är rådet att köra med dubbla sovsäckar bra då det ökar ditt användningsområde. Ett alternativ kan vara den här säcken men Tlimit (undre konforttemp man) på -20, ligglängd 200cm.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSZENSORNORDICWINTER
 
Vintertid får uppblåsbara liggunderlag stanna hemma, vill inte blåsa upp dom med kall fuktig luft som sen kondenserar och fryser inuti och och vore väldigt jobbit att få punka mitt ute på fjället...

Det är därför man kör på Exped med pump =)


TS:
Köp en billig varm säck. Den där som det länkades till ovan för 300kr blev man ju sugen på =)
Köp sedan en billig höstsäck. Någon utav dem måste vara rymlig, för om det blir trångt trycker du ihop isoleringen.

Kom ihåg att det viktigaste på vintern är att stänga säcken ordentligt runt hals och ansikte. Ofta saknas ordentlig stängning på billiga säckar, men det är lätt fixat med symaskin, snöre och snörlås.
 
Folk har redan nämnt markkylan och jag vill därmed också tipsa om att skaffa en renfäll att sova på. Jag har tältat i ca -10 med en sovsäck med comforttemp 0 grader. Jag fick öppna sovsäcken för att det blev för varmt. Kan bero på att jag hade folk på båda sidor om mig men jag tror att renfällen under oss gjorde stor skillnad.

Jag har sovit i samma soväsck, samma temp, lika mycket sällskap men på liggunderlag. Då kändes det lite kyligt.

Du verkar ju inte ha problem med volym och vikt så det blir väl prislappen som avgör :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.