Rookie på väg uppför

Hej.

Har planen att knalla upp på Kebnekajse nu under hösten. Mellan September och slutet av November ska det ske. Finns det något man borde veta? typ att det är storm varje dag i November eller så?
Behöver man någon speciel utrustning eller räcker vettiga kläder och skor?
Vad kan man vänta sig för typ av klimat i November? snö?

Jag har tänkt gå upp med tjejen en vända nu på hösten som uppvärmning för att förhoppningsvis göra en tur med skidor upp och ner i vinter.
Har inte gått upp på några berg i Sverige, men har hikat en del i Anderna på skidor (med guide) och småturer i Alpernas backcountry.

Tror inte svårigheten i skidåkningen blir något problem, men har rätt begränsad kunskap inom bergsbestigning och det kanske är svårt att orientera sig?
 
Pirhana; sa:
Behöver man någon speciel utrustning eller räcker vettiga kläder och skor?
Vad kan man vänta sig för typ av klimat i November? snö?

Skidor för att ta sig fram kan nog vara bra att ha, och naturligtvis varma kläder. Något att lysa med är nog bra också.
 
Vad kan man vänta sig för typ av klimat i November? snö?

ja snö är de.det är ett som är säkert.=).
det är inte omöjligt att vädrt skiftar fort, när jag var där sist, åkte vi ut i knallblå himmel. men efter en stund var det en av dom värre stormerna jag varit i. kan vara bra att tänka. ha på er varma kläder eller iaf lättåtkomligt.blåser oftast där. trevlig tur! mvh andreas

[Ändrat av hutte 2006-09-12 kl 07:00]
 
Tveksamt

KLAGER; sa:
Pirhana; sa:
Behöver man någon speciel utrustning eller räcker vettiga kläder och skor?
Vad kan man vänta sig för typ av klimat i November? snö?

Skidor för att ta sig fram kan nog vara bra att ha, och naturligtvis varma kläder. Något att lysa med är nog bra också.

Hej!

Snö - Visst! Det får man räkna med. Det snöade över 1000-metersnivån i helgen som var.

Men i november undrar jag om det är skidåkningsbar snö. Det krävs rätt mycket snö för att täcka allt det där skravlet. Och en skidbestigning sker väl lämpligast från väster i Kebnemassivet. Där ligger vindarna på och blåser bort rätt mycket under försäsong.

Bra skor, med absolut "halkningsfria" sulor rekommenderas. Och, som sagts ovan; en bra pannlampa. Det mörknar snabbt sådär en och en halv månad före vintersolståndet. En bestigning tar sina modiga 10 - 15 timmar från fjällstationen, beroende på vana, kondition och yttre förhållanden.

Den här gamla tråden ger dig många ledtrådar och tips:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8339&pagenumber=2

Bra med en "förstudie" som du också planerar. Då får du ett begrepp över vilka förhållanden som kan råda.

Mvh Bert

Uppdatering: Kanske har jag missuppfattat det där med skidbestigningen. Den skall kanske ske i vinter dvs feb-apr. (???)

Jag utgick från att du skulle upp nu i september för förstudien och sedan i november för "skidbestigningen".
[Ändrat av nidob49 2006-09-12 kl 09:59]
 
Kan vara en utmaning...

Pirhana; sa:
Hej.

Har planen att knalla upp på Kebnekajse nu under hösten. Mellan September och slutet av November ska det ske. Finns det något man borde veta? typ att det är storm varje dag i November eller så?
Behöver man någon speciel utrustning eller räcker vettiga kläder och skor?
Vad kan man vänta sig för typ av klimat i November? snö?

Jag har tänkt gå upp med tjejen en vända nu på hösten som uppvärmning för att förhoppningsvis göra en tur med skidor upp och ner i vinter.
Har inte gått upp på några berg i Sverige, men har hikat en del i Anderna på skidor (med guide) och småturer i Alpernas backcountry.

Tror inte svårigheten i skidåkningen blir något problem, men har rätt begränsad kunskap inom bergsbestigning och det kanske är svårt att orientera sig?

Kallt och mörkt om du går upp i november. Ganska lite snö, knappast skidföre, stenarna täcks omväxlande av snö, is och hala, hårda skavlar. Vinterutrustning anbefalles och bra pannlampa är en säkerhetsdetalj.

Det kan vara riktigt hårt väder den årstiden men samtidigt är det oftast så lite snö att du inte kan gräva dig i skydd. Det ökar utsattheten och manar till försiktighet...väderomslagen går väldigt snabbt...

Samtidigt är det förtrollande vackert senhöst-tidig vinter, den låga solen ger ett speciellt ljus...det kan bli en fantastisk upplevelse om vädret tillåter.


Mvh,

//J
 
Bild

Några kompisar försökte i slutet av Sept för två år sedan.
Bilderna finns här:
http://hem.bredband.net/dunderkyss/keb/keb.html

I mitt album finns en bild från Söder om Torneträsk i December. Dåligt snötäcke även då när man kommer upp på kalfjäll. Dåligt med dagsljus. (Bilden är tagen mitt på dagen)

Det är svårt att ta sej fram utan att skada sig när det är sten + lite snö. Korta dagar gör saken än värre.
(men fint är det)

/M
[Ändrat av granbom 2006-09-12 kl 14:19]
 
Det verkar som jag skulle varit tidigare ute. Ser inte så lockande ut att gå upp i Oktober eller November.
Får sattsa på en skidhike i April istället förmodligen med guide. Tack för alla svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barrett Rookie på fjällen Fjällvandring 4
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
Kittajuare Rookie till Skierfe ! Fjällvandring 6
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.