Rött eller grönt Hilleberg?

Grönt

Den gröna (mörka) färgen gör att tältet lättare torkar när det är fuktigt eller isigt. Dessutom blir ljuset mycket trevligare inuti,


tycker Johan.
 

Staffan

Gäst
Sandfärgat !

Kan köpas genom Globetrotter.com i Tyskland. Trevligare och ljusare. Alla modeller finns inte, men i alla fall några vanliga.


/Staffan
 
Rött såklart

Efter en skribnet som förordar grönt och en som säger sandfärgat vill jag slå ett slag för rött.


A: En fin färg
B: En färg som syns. Mycket bra om man behöver hjälp. En säkerhetsfärg
C: Om man tältar där det finns månmga tält så hittar man sitt eget lättare
 
(läs: globetrotter.de)

Globetrotter.com är ett mjukvaruföretag. Virtuella tält..?


;-)


Johan
 

Peter

Gäst
Rött - klart snyggast på foto

Helt klart rött! Det blir absolut snyggast när man fotograferar i naturen. Kolla in bilderna som Hillebergs har själva i sin katalog. Sedan håller jag med om de punkter som den föregående positiva rödfärgsälskaren hade. Vill man inte synas är det förstås en fördel med grönt.


Peter
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Jag själv skulle förorda den gröna varianten.
Håller med om att ett rött tält är bra vid nödsituationer, men jag campar även i mer beboda trakter vid tex cykel semestrar och då är det ganska skönt att ha ett tält som inte väcker uppmärksamhet och lyser som ett stop ljus i varje dunge man ska bo. Tycker själv att det är ganska skönt om man som turist i fjällen inte syns för allt och alla för mycket.
Har själv kommit in i dalgångar och njutit av ensligheten , men snabbt ryckts ur detta när jag upptäckt små grupper av ilsket färgade tält längre upp i dalen. Risken att ens känsla av ensamhet förgås ökar markant om röda tält används istället för gröna.Man har som sagt ingen ont av det man inte vet.


Mvh Åke
 

Jono

Gäst
Grönt e´skönt !

Skäl att inte ha rött.
1. Du förstör naturupplevelsen för andra och dig själv


2. Du ser färre djur än om du hade haft ett grönt


3. säkerheten uppnås mycket lättare med en röd poncho eller annat rött föremål.


4. Du hittar ditt eget tält hur lätt som helst med hjälp av gott lokal-sinne eller en liten flagga


Vem bryr sig egentligen om tältet är fotogenique eller inte ?


Varför skrika ner naturen med ett rött tält och andra skrikiga varningsfärger när man kan smälta in och njuta ?


/Jono
 

Staffan

Gäst
Färgers påverkan på trivseln

Två kommentarer :


1. Marmot har tagit hjälp från ett amerikanskt universitet för att ta fram de trivsammaste färgerna att bo i. Alla deras tält har också samma färgdesign.


2. Så här skriver Alakan Mountaineering & Hiking på sin hemsida;


"Tents should be yellow, bright green or another cheery color. If stormed in for days, dark colors can contribute to depression and melancholy especially among ill-matched party members. Blues and grays feel absolutely Cimmerian and are difficult to see when returning to a tent in poor light or foul weather. Charlie Sassara, an accomplished Alaskan climber vehemently claims red tents cause occupants to go a bit psycho and temporarily screws up vision when leaving a tent for the bleached outdoors. Unlike red, Charlie says browns and earth tones are pleasant colors to be immured within."


" Dark Colors are depressing and spending days trapped by a storm may inspire a Manson like episode. Choose light cheery colors such as yellow or green. If summer camping in Alaska a dark color may help you sleep in the constant daylight.


Earth Tones are reportedly soothing and easy. Just remember a brown tent used in dirt may be hard to find from a distance."


Nåväl, vi uppfattar alla färger olika, men jag trivs bäst i mina ljusa tält.


/Staffan
 

hans_kauppila@agilent.com (Hasse)

Gäst
Är inte de flesta djur färgblinda ?

Jag har för mej att de flesta djur är färgblinda... Det är därför många jägare använder sig av orange camoflage i kläder.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
???????????

Hur kommer det sig då att giftiga djur i gemen har en mycket skarp rödaktig av vikande färgteckning ?


Orange camoflage ? Du menar väl ett orangefärgat camoflagemönster ?


/Urban
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
bensson Rött eller grönt? Bo och sova 5
diluruf Rött eller grönt... Bo och sova 40
kvchs9 Rött eller grönt? Bo och sova 8
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...