Rita egen karta med GPS ?

Där jag bor(Sri Lanka)finns inga detaljerade 'papperskartor' tillgängliga (utom militära, men den som frågar efter en sån lär nog få en del 'problem'....).

Nu cyklar jag runt här på småvägar, stigar, risfält, gummiträdsplantager etc etc och försöker 'komma ihåg' var jag åkt, vilken riktning, hur långt etc och försöker sen rita en egen karta (schematisk bara, så man kan få ihop bättre och bättre rundor i fortsättningen). Gåpr väl bara 'sådär.

Men med en GPS borde väl detta kunna göras så mycket bättre - och enklare !? Någon som kan ge tips om lämplig 'metod', och gärna även lämplig GPS (en Garmin Foretrex 101 låter smidig att ha med, men jag kan i princip inget alls om GPS sen tidigare).
Tack!
Per
 
OM vi antar att man trots den rådande situationen får göra kartor vilket inte är självklart, så kan du ju börja med att samla spår i GPS. Det ska då gärna vara en som inte har alltför begränsat spårminne. Eftersom vegetationen är riklig bör du ha en GPS med SiRFIII mottagare som klarar att ta emot satellitsignalerna även genom lövverk.

Ser att Google Earth har riktigt bra upplösning i en del stråk. Har du tur är din trakt väl täckt. Spåren kan läggas upp direkt i Google Earth. Sen kan man nog rita en karta med Google Earth som underlag.

Höjdinformation finns att tillgå över nätet. Du bör kunna få höjdkurvor var tjugonde meter.

När du väl har en karta kan du lägga in den i GPSen om det är av en typ som kan visa kartor. En annan variant är programmet OziExplorer och handdator.

När man nuförtiden gör en karta med gps-spår är det lika bra att göra hela kartan i vektorformat som kan i stället för att bara skriva ut spåren på papper och därifrån göra en papperskarta
[Ändrat av jonasolof 2006-09-25 kl 09:00]
 
NASA satellitfoton

Även om det inte finns några kartor att köpa så har NASA satellitfoton över nästan hela världen https://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid/mrsid.pl

Sri Lanka bör heta N-44-05_2000, men hur det ser ut går jag bet på just nu, för då man laddar hem filen (fotot) så kommer det upp i ett nytt fönster i datorn och jag får ”a popup window was blocked”.

NASA filerna är stora så man bör ha bredband och hämta filerna på morgonen då dom sover i USA, för då går det mycket fortare.

NASA satellitfoton funkar ihop med OziExplorer http://www.oziexplorer.com/ men speciell dll behövs, och compeGPS http://www.compegps.com/2006/


OT.
Någon som vet hur tillåter popup window? Jag går bet på det. Jag har Windows XP Pro, Internet Explorer 6 och Norton Internet Security. Jag har stängt av Norton Internet Security och ändrat i Internet Explorer under Verktyg -- Internet – Säkerhet och under Verktyg – Blockering av popup fönster. Det går bra att skicka ett personligt mail med tips om hur man tillåter popup fönster. Sidan är dessutom en ”säker sida” https om det har någon betydelse.

Per Brune
 
Popup-blockeraren brukar kunna förbigås med Ctrl-klick eller Shift-klick (jag har för mig det t.o.m. står i den gula listen som kommer upp?). Fast det beror kanske på vad det är som blockerar...
 
CTRL var lösningen

nermander; sa:
Popup-blockeraren brukar kunna förbigås med Ctrl-klick eller Shift-klick (jag har för mig det t.o.m. står i den gula listen som kommer upp?). Fast det beror kanske på vad det är som blockerar...

Tack, om 12 minuter är Sri Lanka hemladdad.

Per Brune
 
hur gör man ?

jonasolof; sa:
OM vi antar att man trots den rådande situationen får göra kartor vilket inte är självklart, så kan du ju börja med att samla spår i GPS. Det ska då gärna vara en som inte har alltför begränsat spårminne. Eftersom vegetationen är riklig bör du ha en GPS med SiRFIII mottagare som klarar att ta emot satellitsignalerna även genom lövverk.

Ser att Google Earth har riktigt bra upplösning i en del stråk. Har du tur är din trakt väl täckt. Spåren kan läggas upp direkt i Google Earth. Sen kan man nog rita en karta med Google Earth som underlag.

Höjdinformation finns att tillgå över nätet. Du bör kunna få höjdkurvor var tjugonde meter.

När du väl har en karta kan du lägga in den i GPSen om det är av en typ som kan visa kartor. En annan variant är programmet OziExplorer och handdator.

När man nuförtiden gör en karta med gps-spår är det lika bra att göra hela kartan i vektorformat som kan i stället för att bara skriva ut spåren på papper och därifrån göra en papperskarta
[Ändrat av jonasolof 2006-09-25 kl 09:00]

Google Earth verkar ju lovande, har t o m hittat vårt eget hus (6.53.56.26 N 79.56.06.96 E om nån har vägarna förbi..)
Och bra grund även om många småvägar inte framgår (just därför jag vill göra egen karta :)

Men för en cyber-map-novis,
hur gör man konkret för att t ex :

Skärmdumpa (vad är det bra för egentligen ?) en karta från Google Earth ?
Occ ska hela mitt tänkta "cykelområde" rymmas på skärmen blir det ju rätt liten skala, inget att göra åt eller ?
Lägga in GPS-spår i Google Earth ?
Lägga in en karta i GPS:en ?
Höjdinformation via nätet ?

Behöver nog ha rätt detaljerad instrux, allt verkar ju som så ofta väldigt enkelt - när man väl kan det.....

tack!
Per
 
Du kan rita en karta men behöver en bild som underlag. Programmet Snagit låter dig ta skärmdumpar från Google Earth. Eftersom det är så pass bra upplösning just över ditt område verkar Goofle Earth vara bra att iutgå ifrån.

Med en GPS får du spår som du kan lägga in i Google Earthbilden innan du tar skärmdumpen. På ett senare stadium kan du använda google earth för att kalibrera bilden med koordinater.

Slutresultatet ska bli en karta som du kan se och bearbeta vidare på din dator och också gärna ladda ned i GPSen så att du kan cykla dina stigar och komplettera med nya vägar.

Börja med att välja en GPS. Jag röstar på Garmin 60 Cx och ett cykelfäste.

Anm. Det behövs massor med info så du har att göra. Men tar man det ett par steg i taget bör det funka. Kostnaden utöver GPSmottagaren är ringa.
 
Du får ta flera skärmdumpar i vettig skala och sen klippa ihop dem i nåt bildbehandlingsprogram. Jag har gjort så med Lantmäteriets Kartsök nån gång förut.

Jag gjorde skärmdumparna med Paintshop Pro, då blev ju varje skärmdump en egen bild, sen markerade jag kartan på varje dump, kopierade och klistrade in på en ny "blank" bild. Det man klistrar in blir "flytande" ovanpå bilden först så man kan finjustera så det ligger rätt.

Hur man sen gör för att matcha bilden mot positioner (så man kan lägga in sina egna spår) vet jag inte eftersom jag inte har pysslar nåt med GPS.
 
tillbaka till stenåldern, eller good enough..?

Stort tack för alla bra svar med förslag på bra tekniska lösningar, jag ska spara dem noga tills det blir dags för att göra en "riktig" karta...

Måste dock testa den idé jag hade från början i huvet när jag ställde min fråga, innan jag snabbt blev upplyst om alla fantastiska möjligheter som finns.

Om jag tar ett (större) helt vitt papper och på detta ritar ett rutsystem med GPS-koordinaterna i området där jag bor.
T ex börjar med mitt hus i mitten, lägger till div större fasta lättidentifierade punkter, vattentorn, tempel etc. Ritar sen in vägar, först de större, sen fler o mindre o mindre stigar med GPS-hjälp. Då får jag en 'schematisk karta' över alla tänkbara cykelmöjligheter (som är mitt egentliga behov). Som "stöd" kan jag sedan lägga till fler större objekt som sjöar, risfält etc etc men dessa behöver ju inte vara alldeles på millimetern perfekta, behövs ju bara som 'visuella hållpunkter/ledstänger'.
Ganska enkel 'low-tech' lösning (kanske för enkel ?) som bara kräver en "gammaldags" (mycket) billigare GPS utan kartfunktion, väl?
Kanske lite som att svära i kyrkan nu när så bra teknik tycks finnas, men kan man göra något väldigt enkelt som ändå blir tillräckligt bra brukar man bli rätt nöjd med det....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanotisten Rita med GPS.... Navigering 6
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
chribba rita i mapsource Navigering 3
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
guloxe Rita i karta och föra över till explorist xl Navigering 4
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
vilseiskogen Rita på friluftskartan? Navigering 8
victorherman Egen Gps Navigering 20
pixarens Göra "egen" garmin karta av... Navigering 2
thureb Egen papperskarta Navigering 12
Ljb Egen OL-karta i GPS? Navigering 2
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
lagerstrom Gör din egen Navigering 6
raderad04 GPS egen inställning Navigering 5
swenorth Egen karta i GPSen Navigering 6
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.