Rimlig leveranstid?

Undertecknad beställde den 27/12 2009, en jacka och en mössa hos Addnature i Stockholm.
Idag den 25/1 2010 får jag en avisering om att mitt paket har kommit till bussgods i Umeå.
Det som levererats är enbart jackan, mössan kommer att skickas senare.
Är det rimligt att det ska vara nästan en månads leveranstid för en jacka + ytterligare okänd tid i väntan på mössan?
Är jag bara en gnällspik eller?
 
Handlar själv ofta från addnature,och är ofta,men inte alltid nöjd.
Om det finns nåt i beställningen som restnoterats må de väl kunna skicka det som finns hemma omgående.
Påpekat detta vid nåt tillfälle,och då har de skickat det,men inte annars.
Sen är det lite segt ibland;beställde ett par varor förra helgen,och fick en vecka senare meddelande om att en vara kommer först om två veckor.Det kunde meddelats tidigare (naturligtvis den vara som var bra att få i tid;den andra har jag bruk för senare).
 
Idag är distanshandeln så utbredd att leveranstiden är en viktig konkurrensfördel. Jag tycker det är rimligt att man ska få varorna inom en vecka. Möjligtvis att man kan få välja mellan några olika leveransalternativ dvs 1, 3, eller 5 dagar med posten och därmed olika priser.
 
Problemet är nog att webbutikerna sällan har ett lager av det som de försöker sälja.
Order skickas till tillverkaren först när de har en (eller fler) order på just dessa artiklar.
Om då leverantören har förseningar så blir det svårt med leveranstiderna.

Jag kommer att tänka på webhandel med skivor eller böcker.
Det finns leverantörer som i princip skickar samma dag, dvs man får vänta 24-48h.
Nog väljer jag dessa leverantörer framför deras konkurrenter som kanske är någon krona billigare men inte kan leverera, eller ens svara på leveranstiderna.

Läs verkligen villkoren när Ni beställer. Det gör jag (numera, efter ha åkt på liknande smällar om leveranstiderna)

/Peter
 
Förutsatt att vara är i lager å tycker jag en vecka är rimligt.. Annars ska man få veta det..

Samtidigt känner jag, att när konkurrensen är så hård så har vi som konumenter makten att avgöra om en firma ska få vara kvar på marknaden och leverera våra grejer till oss. Funkar inte servicen går jag till en annan firma och handlar även om de kanske är lite dyrare. Jag handlar inte av addn. av den anledningen ovan, har varit med om samma sak för många ggr. Jag handlar mina saker hos andra där jag får bra service. Fri frakt och snabb leverens är viktigt för mig, men inte så viktigt att jag väljer det framför bra service..
 
Utsidan.se är väkdigt viktig i denna fråga. Addnatures personal läser förstås det här.. Andra firmor får kalla fötter och kanske snäpper upp sig lite för att inte nästa liknande tråd ska handla hos dom.

Ett exempel på bra service; Beställde ett dyrt objektiv av cyberphoto per tele.. Han lovade leverens om max två dagar. Några timmar senare ringde han upp och bad tusen ggr om ursäkt,. Han hade läst fel och jag skulle inte få objektivet på flera veckor eller kanske månader. Han bad om ursäkt igen och frågade om dom kunde få leverera något annat till rabatterat pris som plåster på såren.. Han antog mitt förslag och jag fick lite skrivarpapper utöver det. DÅ är man mån om sina kunder (även oss småkunder).
 
En vecka är rimligt tycker jag...

Jag har liknande erfarenhet av addnature... beställde varor, men det visade sig att deras lagersaldo var fel, så det kom aldrig något.

Om jag numera skall handla på Addnature så handlar jag fysiskt i butik.

Get out har t ex aldrig några leveransproblem.

//T
 
Utsidan.se är väkdigt viktig i denna fråga. Addnatures personal läser förstås det här.. Andra firmor får kalla fötter och kanske snäpper upp sig lite för att inte nästa liknande tråd ska handla hos dom.

Ett exempel på bra service; Beställde ett dyrt objektiv av cyberphoto per tele.. Han lovade leverens om max två dagar. Några timmar senare ringde han upp och bad tusen ggr om ursäkt,. Han hade läst fel och jag skulle inte få objektivet på flera veckor eller kanske månader. Han bad om ursäkt igen och frågade om dom kunde få leverera något annat till rabatterat pris som plåster på såren.. Han antog mitt förslag och jag fick lite skrivarpapper utöver det. DÅ är man mån om sina kunder (även oss småkunder).

Just Cyberphoto är ju ett praktexempel på hur det ska fungera.
Några enstaka kronor dyrare än den billigaste men alltid kunnig och kompetent support.
Leverans samma dag om man beställer innan 15isch (vet inte om det är ett uttalat löfte) , dvs i brevlådan inom en eller ett par dagar.
Så fort det varit problem så hör de av sig och löser det med kunden.

Jag handlar nästan alla mina kameraprylar där numera, även om det finns någon procent att tjäna genom att handla internationellt.

Det finns säkert fler bra exempel på kameraleverantörer. Detta var inte menat som reklam utan som konsumentupplysning.

/Peter
 
Är det rimligt att det ska vara nästan en månads leveranstid för en jacka + ytterligare okänd tid i väntan på mössan?
Är jag bara en gnällspik eller?
Nej, det låter ju som en orimligt lång leveranstid, inte gnälligt.
Jag är förvånad, själv har jag enbart positiva erfarenheter av Addnature, både för leveranser och returer, och jag har beställt mycket av dem. De brukar vara duktiga på att höra av sig om något kommer att dröja, men tydligen har även solen sina fläckar? Hör av dig till dem och diskutera om du inte redan gjort det, är min rekommendation.
 
Alla företag kan ju vid enstaka tillfällen få leveransproblem, så det som man väl i såna fall skall klaga på är att de inte informerar om leveransproblemen. Man borde ju få information om ifall vissa varor är restnoterade etc.
 
På Addnatures hemsida kan man se om det finns i lager eller inte. Det är ju bra men ibland verkar det inte stämma.

En webbshop som jag har börjat gilla är www.areaventyr.se, dom är supersnabba. Jag har beställd saker från dom 3 gånger i höstas och två gånger har jag fått det dagen efter, som rekade brev! En gång 4 dagar senare, det var ett par skidor så monteringen av bindningar och att dom skickade det med bussgods gjorde att det tog några extra dagar skulle jag tro. Nu behöver jag inte beställa från dom något mer då jag har flyttat till Åre över vintern och kan köpa allt hos dom i deras butik här i Åre!

JH
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.