Rikta skeva Tegsnäsare

Hej!

Jag har ett problem: Mina Tegsnäs Rajd inte har fått den kärlek de förtjänar och nu har de slagit sig.

Orsaken är att de förvarats olämpligt. Jag magasinerade skidorna i familjens sommarstuga för åtskilliga år sedan, ursprungligen ihopspända med en träkloss i spannet, men av utrymmesskäl har någon plockat isär dem och lagt upp dem under ett yttertak, exponerade för temperaturväxlingar och fuktig luft.

Skevheten är tämligen måttlig, men jag tror att den kommer att vara irriterande vid åkning. I övrigt är skidorna i gott skick, inga sprickor eller limningar som släppt.

Mina Tegsnäsare har rödboksulor, är tillverkade runt 1990, och jag åkte en oherrans massa mil på dem innan jag blev en stadgad familjefar. Jag skulle verkligen vara tacksam om någon kunde rekommendera en bra metod för att rikta träet.

Hälsningar

David
 
Ja vint lamellbygge som Tegnäsarna är riktar man med basning och uppspänning, inte bara kloss under spannet utan även pinne som håller isär brättena på rätt avstånd. Okunniga människors städiver får en ibland att gråta.

go tur
 
Basar enklast gör du i en basningslåda som rymmer objektet t ex ett ventilationsrör med ändlock i ena änden och en vattenkokare i andra.Räkna med att du måste fylla på vattenkokaren innan den kokat torrt men efter 3-4 timmar i varm vattenånga bör du kunna spänna upp dina skidor i formjiggen som du bör byggt färdig innan du tar ut skidorna ur basningslådan.
Jag har riktat gamla fjällskidor som slagit sig med en formjigg som jag byggt på en 2"x6", använde rundstav, kvastskaft till genomborrade spännen och tvang in skidan med brätteshöjning, gildspann samt band upp dem mot respektive rundstav, rundstaven lät jag vara genomgåénde så att båda skidorna kunde få torka och riktas tillsammans.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
indén Underhåll av Tegsnäsare Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.