Reservpaddel för långfärdspaddling

Jag behöver införskaffa en reservpaddel inför sommarens långturer längs svenska kusten. Är det något speciellt man bör tänka på när det gäller just reservpaddeln, förutom att den förstås ska vara tvådelad? Att den också bör vara kort för att ta mindre plats på däck? Och lätt, eller spelar det mindre roll?

Jag har en Werner Camano (220 cm) som standard, men ska jag alltså kanske tänka lite annorlunda när det gäller just reservpaddeln, t ex att jag väljer en kortare tvådelad paddel avsedd för storm och sämre väder (smalare blad)?
 
Kan ju vara bra att reservpaddeln har liknande egenskaper som den ordinarie. Möjligen aningen mindre blad då...

Viktigast är förmodligen att ha en reservpaddel över huvud taget. Liknande hade varit mitt förslag. Men det är inte så jag har det. Min reservpaddel kommer från när jag köpte ny paddel.

Har en Camano som reservpaddel, och en Athena som huvudpaddel. Fån början hade jag Camano som huvudpaddel, men upptäckte att jag trivdes bättre med en Athena, så jag köpte en Athena. Att köpa två Athena för att ha en som reservpaddel kändes dyrt, så Camanon fick bli reserven.

--- Mats ---
 
En reservpaddel kan ju med fördel vara mer än bara "reserv". Själv har jag en smalbladig Little Dipper på akterdäck och speciellt under en långtur som ju kan slita en del på kroppen kan det ju vara en god idé att ha tillgång till en paddel med mindre blad att kunna plocka fram vid behov.
 
En reserv

är en reserv. Det förekomer att en paddel kvaddas men det är rätt ovanligt i varje fall om man paddlar K1.

Skulle inte lägga så mycket pengar på en reservpaddel kanske kan du få tag i en begagnad om du inte redan har en?

Men förstapaddeln är värd att satsa på.

Thure
 
är en reserv. Det förekomer att en paddel kvaddas men det är rätt ovanligt i varje fall om man paddlar K1.



Thure

Jag känner åtminstone en person som fått sin paddel kvaddad för att någon oförsiktig kamrat klivit på paddeln då den låg bredvid kajaken vid en fikarast.

Efter jag fick reda på detta så lägger jag paddeln i kajaken när kajaken är på land eller ställer paddeln mot ett träd/buske.

Jag har dyra men lätta kolfiberpaddlar. Senaste köpet en Aquabond Spindrift kostade nog närmare 3000 kronor och då var det inte kolfiberblad .Fanns den med kolfiberblad så fick man nog lägga på 1000 kronor till (kommer inte ihåg).

Edit:
Att man ska placera sin paddel så att ingen klåpare trampar sönder paddeln ingick märkligt nog i den annars eminenta kajakkursen i Svärdsklova. Se Utemagasinet 5- 1997.

Per
 
Senast ändrad:
Att

lägga en så dyr och viktig pryl som en paddel på backen är oförsiktigt.

Jag har paddelhållare på fördäck på mina kajaker. Bra till mycket t ex när man fotograferar och kollar i kikaren förutom när kajaken ligger på land.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_0295.jpg
    IMG_0295.jpg
    80 KB · Visningar: 426
Två paddlar, ingen reserv.

Jag har ingen designerad reservpaddel, men två paddlar jag alltid med på långfärd. Båda ska vara paddlar som man gärna paddlar länge med men med fördel får den andra paddeln ha något mindre blad ifall man under färden behöver byta paddel pga lindrig överbelastning eller kroppsskada. Då är det också slugt att båda paddlarna är delbara så att man lätt transporterar den paddel man inte behöver för stunden.
 
Jag har ingen designerad reservpaddel, men två paddlar jag alltid med på långfärd. Båda ska vara paddlar som man gärna paddlar länge med men med fördel får den andra paddeln ha något mindre blad ifall man under färden behöver byta paddel pga lindrig överbelastning eller kroppsskada. Då är det också slugt att båda paddlarna är delbara så att man lätt transporterar den paddel man inte behöver för stunden.

Hade det varit Facebook hade jag tryckt på "Gilla".

Jag lägger paddeln på marken när det blåser för den är så lätt (Bracsa kolfiber 650g) så den flyger lätt iväg och får skador. Fast jag lägger den helst där ingen kliver och skulle någon kliva på den ändå blev det halshuggning ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.