Reservpaddel budgetalternativ

Testat biltema-paddeln. Du får kajaken att gå framåt, men du kommer att förbanna varje meter. Mjuk och klumpig. Bättre reserv än inget alls, men om det är en kass reserv är det då en reserv? Dvs vill du avbryta din semester för att du knäcker ett paddelblad, eller vill du kunna fortsätta ungefär som förut?
 
varför välja en skitpaddel när man har möjlighet att ha med sej 2 bra paddlar som är optimala för olika förhållanden. en normalvindspaddel och en hårdvindspaddel är väl ett bättre val än en paddel man paddlar med och en som man aldrig vill paddla med men ändå alltid ska släpa med sej till ingen nytta, ifall........
 
varför välja en skitpaddel när man har möjlighet att ha med sej 2 bra paddlar som är optimala för olika förhållanden. en normalvindspaddel och en hårdvindspaddel är väl ett bättre val än en paddel man paddlar med och en som man aldrig vill paddla med men ändå alltid ska släpa med sej till ingen nytta, ifall........

+1 !!!

Den här frågan har varit uppe förut och många tycker som Mats (och jag). Man behöver inte köpa det dyraste men det är dumt att köpa dåliga prylar.
 
http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/bygg-en-paddel
Finns fler på nätet, bla på www.andersj.se

Några olika gör det själv-ritningar. En Pagaj är trevlig att paddla med och materialkostnaden ligger på 50-60Kr samt linolja eller liknande. Jag gjorde två på prov, hyvlade till dem snabbt för att testa om det var något för mig. Stormpagajen blev bra och användes en hel del, fulllängdaren blev lite för mycket hastjobb. För tillfället är jag utan kajak, men när jag skaffat ny tänker jag göra några nya som jag lägger ner lite med´mer arbete på.

Passar säkert inte alla, men inga stora pengar att prova om du tillverkar dem själv.
 
En annan åsikt som man ibland ser är följande: Om din ordinarie paddel går sönder så tyder det troligtvis på att omständigheterna är svårare än normalt m.a.p. sjö, vind o.s.v. Då vill man ju ha en paddel som är minst lika bra som den som gick sönder.

Personligen köper jag inte det resonemanget med hull och hår, men köpte ändå en bra paddel, om än inte av samma kvalite/lätthet som min Werner. Mitt val föll på denna:

http://www.getout.se/cgi-bin/ibutik...V1040TPr&visa=1-32&Sort=PrisFallande&Visn=Std

/Mats
 
jag tycker också att man helst bör har en extra paddel man trivs med och inte tycker klumpigt/äckligt/störande bara och i slutändan bara lämnar hemma för att man inte gillar den.

de som länkades till i början hade alu skaft, en sak jag aldrig skulle vilja ha. brukar inte kännas skönt att hålla i alls och är det lite kallare behöver man handskar mkt tidigare.

själv paddla jag med Grönlandspaddel och valet på extra paddeln faller då på en stormpaddel som är exakt samma paddel som min vanliga, bara en hel del kortare.
 
Instämmer med föregående inlägg...

Och i och med att du gör din pagaj själv så har du stora möjligheter att hamna långt under Biltemas budgetnivå.

//Dag
 
Tackar för bra svar!

Håller mig nog borta från de två alternativen! Siktar på en lite "dyrare" paddel som är delbar!

Eget bygge skulle vara kul men blir nog inte i dagsläget...
 
Det är väl inte fel att äga två toppenpaddlar, men ser man till hur ofta en (bra) paddel går sönder, så skulle jag kunna tänka mig att ha en Biltemapaddel som reserv. Jag har haft en gammal delbar träpaddel som reserv nån gång, och den fungerade OTROLIGT bra. Den låg ju bara i kajaken...

Jag skulle välja antingen en skitpaddel som reservpaddel, eller så skulle jag (försöka) köpa en ännu bättre paddel än den jag redan har. Att lägga pengar på en ganska bra paddel ser jag inte vitsen med, för den kommer ju att vara en ren backup ändå, och då kommer den att vara väldigt dyr per paddeltimme.
 
Werner Athena

Vi kör med 2 bra paddlar. Då vi sällan är fler än 2 som paddlar har vi varsin Werner Cyprus Bent shaft som första paddel och en Athena Bent shaft som 2:a paddel. Athenan kommer fram om någon av oss känner sig lite trött eller kör med tyngre packnining.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.