• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Resa till norra Sverige!

Hej!
Jag planerar en resa till Sarek själv. Jag har tänkt vandra själv men resan dit är dyr!

Tåg tar ett dygn och kostar minst 1000kr/resa, jag bor i Linköping.
Min bil drar nästan 1l/m som kostar 14kr/l och det är över 100mil, räkna själv :)
Bussar verkar inte gå så långt norr ut, Y-Buss slutade förra veckan köra till Luleå och kör numera endast till Umeå.
Vandra tänkte jag göra där och inte ditt.
Flyg är nästan billigast men det tar mig till Kiruna, och då ska jag ta mig till Arlanda.

Finns det fler med samma problem eller finns det lösningar?
Om jag eventuellt fixar en bil som drar mindre (0,7), åker några med och delar på soppan?
Vill vandra i augusti månad, 5-7 dagar, är flexibel.
 
Du och motororganisationerna har lite olika milkostnader, du kanske borde ta reda på vad det verkligen kostar att vrida på nyckeln.
Ett sätt att komma till riktiga fjäll och inte behöva köra till Sarek är att åka till Norge. Även där går tåg och buss.
Resor har alltid kostat, även om de relativt sett blivit mycket billigare än de var.
 
Hej!

Nja, helt gratis blir det väl inte. Åkte nyss med bil upp till Gällivare/Ritsem och sedan vidare till Pajala. Även om det kostade en slant var det en underbar upplevelse! (Framförallt om man lyssnar på radio X3M ...)

Var någonstans tänkte du kliva in i Sarek?

Ett exempel på tåg/buss finns här:

onsdag 3/8

15:15 avg Linköping C
17:09 ank Stockholm C

SJ, Nattåget, tåg 94
17:57 avg Stockholm C
09:06 ank Gällivare stn

restid 17:51 h:min
pris: 730:- (sittplats)

Sedan buss Linje 93 (GÄLLIVARE - STORA SJÖFALLET - RITSEM)
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_93_1.pdf
http://hem.passagen.se/ularsson/buss.html

09:45 avg Gällivare
13:15 ank Ritsem

restid 03:30 h:min
pris: 295:- (enkelbiljett)

Lycka till i fjällen!
moltebeere
 
Hej!
Jag planerar en resa till Sarek själv. Jag har tänkt vandra själv men resan dit är dyr!

Tåg tar ett dygn och kostar minst 1000kr/resa, jag bor i Linköping.
Min bil drar nästan 1l/m som kostar 14kr/l och det är över 100mil, räkna själv :)
Bussar verkar inte gå så långt norr ut, Y-Buss slutade förra veckan köra till Luleå och kör numera endast till Umeå.
Vandra tänkte jag göra där och inte ditt.
Flyg är nästan billigast men det tar mig till Kiruna, och då ska jag ta mig till Arlanda.

Finns det fler med samma problem eller finns det lösningar?
Om jag eventuellt fixar en bil som drar mindre (0,7), åker några med och delar på soppan?
Vill vandra i augusti månad, 5-7 dagar, är flexibel.

Klart det går att åka buss norr om Umeå. Norrlandskustens bussar trafikerar t ex Umeå (Sundsvall) - Haparanda. http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=125 Buss är ju dock lite meckigt och kommer innebära rätt många byten.

Det billigaste borde dock vara tåg och sittplats. Linköping - Murjek t o r går på ca 1100 kr. Lite segt att sitta men det gäller ju även buss och bil.. Är man flera kan man förstås köra hyfsat billigt men det är trots allt 300 mil t o r så skillnaden mot billigaste snikbiljetten på tåget torde vara liten. Dessutom är man rätt seg efter att ha kört bil så långt och det kan ju vara rätt trevligt att sitta på tåget med en öl än att tillbringa tiden med 17-20 timmars bilkörning. :)
 
Tidsplaner

Det kan ju idag vara rätt riskabelt att planera resa med tåg och sen vidare med tex buss. SJ har lite svårt att passa tiderna numera och jag hör nästan dagligen på radion att tågen söderifrån är 1-4 tim försenade. ...
Men det går bra få billiga biljetter både på tåg och flyg om man är ute i god tid eller är flexibel.
Flög med SAS i torsdags Kiruna-Arlanda för 1100 kr, bokade på fredagen innan och det är inte dyrt, det är dock över 120 mil, landvägen flygtid ca 1.45.
Körde bil upp....0,49 l/mil, diesel... även om man åker med en så snål bilr är det tveksamt om man kan konkurera med flyget om man jmf tidsåtgången osv och bilen kostar ju lite mer än bara bränslet...
 
Hemresa från Sarek till salu

Hej!

Jag har en tågbiljett Gällivare-Stockholm 20/8 för två studenter att sälja, då vi blir tvungna att åka hem från Sarek en dag tidigare för att hinna till ett bröllop.
Lämplig hemresa från Sarek, Padjelanta eller Kungsleden om man kommer med buss 93 från Ritsem, Vakkotavare eller Kebnats till Gällivare eller med buss 94 från Kvikkjokk eller Tjåmotis till Murjek (där tåget mot Stockholm avgår kl 14.13)

För mer info se: http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=51600

// Magnus
 
Hej!

Jag har en tågbiljett Gällivare-Stockholm 20/8 för två studenter att sälja, då vi blir tvungna att åka hem från Sarek en dag tidigare för att hinna till ett bröllop.
Lämplig hemresa från Sarek, Padjelanta eller Kungsleden om man kommer med buss 93 från Ritsem, Vakkotavare eller Kebnats till Gällivare eller med buss 94 från Kvikkjokk eller Tjåmotis till Murjek (där tåget mot Stockholm avgår kl 14.13)

För mer info se: http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=51600

// Magnus

Alla SJs biljetter är numera personliga. Namnet står på biljetten som syns i annonsen. Ertappas du som köper biljetten åker du av med huvudet före.

// Jocke
 
Alla SJs biljetter är numera personliga. Namnet står på biljetten som syns i annonsen. Ertappas du som köper biljetten åker du av med huvudet före.

// Jocke

Nej, vad jag förstår är inte denna biljett personlig. Den gäller för två studenter i egen sovvagnskupé och namnet som står angivet på biljetten visar endast vem som köpt biljetten. På biljetterna för resan upp (där vi har plats i mixad liggvagnskupé) är däremot personliga och det står då angivet på biljetterna att de endast gäller med giltig legetimation.

// Magnus
 
Nej, vad jag förstår är inte denna biljett personlig. Den gäller för två studenter i egen sovvagnskupé och namnet som står angivet på biljetten visar endast vem som köpt biljetten. På biljetterna för resan upp (där vi har plats i mixad liggvagnskupé) är däremot personliga och det står då angivet på biljetterna att de endast gäller med giltig legetimation.

// Magnus

För att vara på säkra sidan kollade jag upp det med SJ's kundservice, och det visade sig att du hade rätt Jocke. Biljetten är personlig om det står ett namn på. De kunde dock inte svara på varför det inte står angivet att den endast gäller med giltig legetimation, som på de andra biljetterna.

Tack för tipset. Annonsen är nu borttagen.

// Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
trvlr Resa till Georgien och Armenien - vandra i Svanetien Reskompis 2
Kristian.ericsson Gratis resa till/från Sarek Reskompis 0
thoomas resa till asien Reskompis 2
stina_z Resa till Indien snarast! Reskompis 0
skorpion resa till kina Reskompis 0
platta Resa till Stryn! Reskompis 0
hnle Oförglömlig resa till ASIEN!! Reskompis 0
andyyy Bhutan - Resa och Trekking Reskompis 9
iforss Resa i grupp Reskompis 4
Petri Niemelä resa 14/4 - 1/5, förslag/medföljare sökes Reskompis 0
add1 aktiv resa i maj Reskompis 0
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
PerAnd Resa m. Matoke Tours i Uganda & Rwanda Reskompis 0
rullgrus Någon som är sugen på att resa genom Papua Nya Guinea? Reskompis 0
aktiva resa juli Reskompis 2
realout Äventyrskompis på resa vart som helst Reskompis 1
travello1 aktiv resa Reskompis 1
skogstokig Resa Reskompis 0
Adventure-Cilla Kom med på en spännande resa.. Reskompis 0
Marco polo Resa fran chamonix Reskompis 0
Sbstrom resa 1-2 veckor i Okt/Now Reskompis 1
bjesse dolomitkurs? resa tillsammans? Reskompis 4
pna Hundfjället 20-24 mars? Billig resa med kort varsel. Reskompis 0
ÄventyrsCompaniet Jobba/resa utomlands Reskompis 0
kryddko sista minuten-resa Reskompis 0
Frankrike w37? ca 700 kr/pers i resa... Reskompis 0
Urbanl Resa i röda Kina Reskompis 0
Grabbo Charmonix resa Reskompis 0
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Terese1984 Resesällskap till Nord norsk Klatreskole v.29 Reskompis 0
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.