Resa innertält först?

Hej!

Jag har letat efter trådar om detta, men inte funnit någon. Ämnet borde dock vara avhandlat tidigare.

Hur smidigt är det med tält där innertältet sätts upp först, innan man därefter hänger på yttertältet? Jag tänker främst på utländska tältmärken, vilka i övrigt kan verka attraktiva med avseende på vikt och utrymme. Men hur hantera detta i massivt regn? Blir inte innertältet helt dränkt innan man fått på yttertältet? Eller sätter man upp innertältet med yttertältet hängande över sig? Känns bökigt. Det borde väl rimligen regna även i andra länder än våra i Norden.
 
Inga som helst problem. Använder ett MSR Carbon Reflex 3 som tält för mig och sambon.
Det tar inte mer än några sekunder att kränga på yttertältet, och jag har använt det i mycket regn flera veckor i sträck.

Kommer det in några droppar så är de borta snabbt.

Just mitt tält är som en lyxsvit för två personer, på ca 2 kg. Stort, högt i tak, två ingångar och absider. Tål hård vind även om man kan känna att vinden drar in mer än på ett tält med tätare innerduk.

Borde inte ett tält med den är konstruktionen egentligen bli bättre i hård vind eftersom ytterduken "glider" på tältpinnarna?
 
Jag har alltid otur med vädret när jag är i fjällen så jag skulle aldrig vilja ha ett tält där innertältet sätts upp först.

Jag har själv ett Hilleberg Nammantj 3GT som jag är väldigt nöjd med även om jag tycker att det är lite väl tungt. På det tältet kan man lätt ta isär innertält och yttertält vilket är väldigt användbart när man ska riva tältet i regn. Då kan man vid nästa läger resa yttertältet precis som vanligt och först därefter fästa upp det torra och mysiga innertältet.
 
Att man lägger på yttertältet på några sekunder kan jag förstå när väl innertältet är uppsatt. Men det måste väl ta mer än några sekunder från det att man fått ut innertältet ur påsen och börjar fippla med det, innan innertältet är uppsatt? Det jag tänker på är alltså nederbörd under tiden man sätter upp innertältet. Eller börjar man med att hänga på yttertältet på det ouppsatta innertältet och påbörjar därefter att pilla med stängerna?

Beklagar dumma frågor, men detta känner jag att jag inte har koll på. Som synes...
 
Om jag fick välja, utan hänsyn till pris, skulle jag, alla dar i veckan välja ett tält där man antingen slår upp ihopa eller ytter först. Idag har jag innetält först (Mountain hardwear) men det var så billigt att jag inte kunde motstå på rean då och det är ett mycket bra tält i övrigt. Visst kan man slänga yttertältet över sig och fumla därunder om det inet blåser för mycket. Men kunde jag välja tält idag så skulle det vara ett sammansatt eller yttern först tält.

/Patrik
 
I värsta skyfallet kan man väl avvakta medan ett lättare duggregn och en planerad och rationell uppsättning inte skapar så stort problem. Men visst, ett modernt kvalitetstält där innertältet sätts upp samtidigt är ju det bästa. Själv har jag bl.a ett gammalt fjällräven pop out där innertältet sätts upp först. Det har funkat bra och används numera som slit o slängtält då det är 20 år gammalt. Kul att sätta upp så folk får se hur tältpatina ser ut. Den fina ytbeläggningen har lossnat i stora bitar och silvertoppen ser ut att ha varit med om flera månfärder. Men tack fjällräven ändå för den tid som varit.
 
Det finns ju olika modeller, men för mitt tält så tar det inte många sekunder att slänga ut innertältet, sätta i stängerna (som man vikt ut innan) och sen på med ytterduken. Den lilla vätan som hinner komma in torkar man bort med en trasa hur lätt som helst. Om ni minns regnveckorna i augusti 2011 kring Padjelanta/Sarek så var jag och sambon ute med det tältet 17 dagar när det var som värst. Men, mitt innertält är helt i mesh. Med tätare material så blir det säkert helt annorlunda.

För solotält så skulle jag inte ha den varianten, eftersom det blir svårare i eventuell storm. På två personer så är det inte svårt att hålla i yttern.

Det är väldigt skönt att kunna sova utan ytterduken på sommaren om det är varmt.
 
Ihopkopplat alla gånger...

För mig är det också en självklarhet att man kan slå upp sammankopplat eller bara yttertältet. I riktigt busväder är det skönt att vi raster (lång) slå upp yttertältet för att söka skydd. Även att vid lägerslagning sitta under yttertältet, laga mat byta om etc. och sätta upp innertältet när det är dags att sova.

I riktigt busväder sommar som vinter så ser jag ihopkopplat tält som en säkerhetsdel.
 
Har tält av båda modellerna, enligt min mening är den nordiska modellen (samtidig uppsättning av ytter och inner) den bättre metoden om allt annat med tälten vore lika.

Men det är inte så stor nackdel som man kan tro, på mitt amerikanska sätter man enkelt upp yttertältet och kryper sedan in och petar upp innertältet i torrhet. Visst, det är lite bökigare och det tar lite längre tid, men inte så att det stör så värst, utslaget på en hel fjälltur.
 
Ceteris paribus, visst, då tar man tältet där allt sätts upp tillsammans. I verkligheten så erbjuder "amerikanska" tält oftast större yta till lägre vikt, och ofta till ett lägre pris. Då blir valet svårare.

Håller med om att det teoretiskt låter problematiskt med innertältet först, men efter att ha använt det x antal nätter så anser jag att kritiken är väldigt överdriven.
 
Massa regn i Seattle

Det är lustigt att MSR, som har flera tält där man sätter upp innertältet först, utvecklar dem i Seattle som bara har typ 60 soldagar per år. De Skandinaviska bergen är rätt torra i jämförelse.
 
Det är faktiskt rätt märkligt. Fast de kanske utvecklar mer med tanke på andra varma platser, och inte lokalt för Seattle, där man har mer nytta av att köra med endast innertält.

Det är lustigt att MSR, som har flera tält där man sätter upp innertältet först, utvecklar dem i Seattle som bara har typ 60 soldagar per år. De Skandinaviska bergen är rätt torra i jämförelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.