repfria berg

Visst, det ser grymt kul ut att klättra riktiga berg med riktig utrustning. Men jag har ingen erfarenhet eller utrustning för toppbestigningar med rep. Så jag undrar vilka svenska och norska och även utländska berg som man kan bestiga utan att ha speciell utbildning eller utrustning? Dvs mest vandring. Kebnekaise, Galdhöpiggen och Kilimanjaro är utmärkta sådanna. Har även hört att Aconcagua ska funka utan jätteavancerad utrustning. Frågan är också om man kan gå upp på glittertind utan glaciärutbildning osv? Men vilka svenska berg över 2000m kan man vandra uppför som kebne ungefär?
Tack.
 
Glittertind är lite lurig, den är tekniskt lätt men toppen är en ishätta som kan vara grymt hal på sina ställen. Jag har varit upp två gånger och jag vill nog ändå rekommendera isyxa/stegjärn (skulle kunna gå med enklare broddar kanske) för att inte kana iväg.

Jag har även varit upp på följande toppar i Norge utan någon som helst klättring/glaciärvandring:
Galdhøpiggen (2469 m.ö.h.)
Surtningssue (2368 m.ö.h.)
Sørtoppen (söder om Surtningssue) (2302 m.ö.h.)
Soleibotntinden (2 030 m.ö.h)
Fannaråken (2 068 m.ö.h.)
Stølsmaradalstinden (2 026 m.ö.h.)
Storronden (2138 m.ö.h.)

F.ö. är 2000-topparna i Rondande "av den snällare sorten" och området är glaciärfritt. Jag skall upp dit i sommar och försöka beta av så många jag hinner med.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...