Repfråga

Långa leder kräver ofta dubbelrep vid avfirning. Kan man utan problem använda rep av olika tjocklek (och töjning) t ex 10.5 mm enkelrep tillsammans med 8.5 mm halvrep? Jag kan tänka mig att det är riskabelt att lägga repen direkt i en slinga.
Vet någon?
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Man skall helst undvika att försöka fira på två rep av olika dimensioner just p.g.a. att de dels har olika töjning och att de även får olik friktion mot firningsbromsen. Detta kan då leda till att då man i slutet av firningen, när man börjar kontrollera hur mycket rep man har kvar innan man hamnar för tätt in på knuten ( som man för hoppningsvis har knutit i änden av repen) inser att knuten har hamnat väldigt högt upp genom att repet med den lägre dimensionen har tänjt sig mera. Detta gör att du kanske inte heller når hela längden ner (ca. 45 m.) utan i alla fall måste göra ett extra firningsankare innan du står säkert på marken.
Att fira av i slinga behöver inte vara så farligt, om du inte använder två rep av olika dimensioner. Vid firning i ett eller två rep av samma dimension så uppstår det väldigt liten friktion på slingan vid själva firningen. Det är istället vid indragningen av repet som friktionen kan förstöra slingan, dock inte repet då detta ej slits på samma ställe hela tiden utan repets friktion går ju ut över hela 50 m. repet. Det svåra är bara att få ned repet om din nedfirnings route ej varit rak (vertikal) utan går över tak och dyl. Då kan slingan vara en extra belastning p.g.a. dess friktion jämfört med en karbins. Firar man i slinga och med olika dimensioner på repen så kan slingan komma att slitas under nedfriningen p.g.a att repen glider i slingan p.g.a. olika töjningsfaktorer.
 
Jo det stämmer nog men...

...jag har säkert firat av 100 ggr på mina bealrep.


Ett 8,1 mm ICELINE som är det tunnaste och lättaste halvrepet på marknaden och ett 10,5 mm TOPGUN.
Jag kan garantera att dessa skiljer sig avseende töjning och friktion.


Därför vill jag ta fasta på att man skall FÖRSÖKA undvika att fira på två olika rep men om man är uppmärksam går det faktiskt ganska bra. Tänk bara på att alltid knyta ihop repen med dubbel fiskarknop när de är olika och att knyta ihop dem i neränden.


Mina rep har ALDRIG glidit när jag har firat på åttan, är det nån som känner nån som repen har glidit för så att det har lett till några allvarliga konsekvenser? Jag känner faktiskt ingen...


Andemening: Försök att fira på två lika rep men det behöver inte vara fel att klättra på ett enkelrep och sedan fira m h a ett extra som man har i väskan.


Annars kan jag bara rekommendera att klättra på dubbelrep, det underlättar minst sagt vid klättring av långa turer och dessutom är det nästan nödvändigt i kamraträddningssituationer...


/Niklas
 
Man knyter ju ihop repen även däruppe

...och om man lägger det tjockare repet i slingan och knuten precis bredvid slingan så stoppar den glidningen ganska effektivt.


/Henke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.