Rep till kortare trad-turer

Vill kolla runt lite vilka rep som används till kortare kilsäkrade leder. Har ni något bra tips på rep för trad. Vad bör man tänka på. Hur mycket gör det om fångrycket exempelvis är 7,4 eller 8,7?
 
Man kan ju resonera att man vill ha ett mjukt rep så att marginella säkringar håller. Mot det talar då att det i vissa lägen är viktigare m korta fall. Samt att det praktiska fångrycket i en realistisk klättersituation kanske i huvudsak påverkas i första hand av andra faktorer...
 
Hej Joakim.

Jag skulle vilja påstå att det mycket liten betydelse.

Själv har jag aldrig funderat över fångrycket på något av de 20-tals rep jag har förbrukat under lika många år och jag har fallit en hel del. Jag tror, som Anders antyder här, att den stora skillnaden i dynamik kommer från val av repbroms samt skickligheten hos säkraren. Däremot kan jag intyga att det är betydligt mjukare och skönare att fall i ett nytt rep än ett äldre. Om jag skulle klättra en led med väldigt dåliga säkringar så skulle jag kanske välja repet med större omsorg, men jag skulle titta mer på hur fräscht repet är snarare än fångrycket skrivet på etiketten.

Om säkringarna skulle vara sååååå dåliga att jag överhuvudtaget skulle fundera i termer av repets fångryck så skulle jag personligen öva in leden så att mina händer utgör "säkringarna" (genom att inte falla).

Lycka till och hoppas du hittar rätt i repdjungeln.
 
Mycket handlar som sagt om handhavande, men jag tycker inte det finns några jättebra anledningar att inte köpa ett rep med lågt fångryck om man tänkt tradda mycket. Jag skulle sikta på något runt 7 för singelrep, eller 5 för halvrep. Med halvrep tycker jag också att "officiellt" vass-kant-motstånd känns tryggt att ha med tanke på hur tunna de är. 50 meter räcker på dubbelrep, jag har 60 och de där extra 10 meterna blir en jäkla massa extra rep att dra upp och coila, särskilt med dubbelrep.
 
Jag håller med Climbrob.

För viss tradcragging tycker jag det är hemskt praktiskt att ha ett jättekort rep. Typ 35 meter. Jag tycker det sparar mycket tid, så när repet är gammalt och slitet och ger högt fångryck är den mittersta biten ofta fräsh.
 
Mycket handlar som sagt om handhavande, men jag tycker inte det finns några jättebra anledningar att inte köpa ett rep med lågt fångryck om man tänkt tradda mycket. Jag skulle sikta på något runt 7 för singelrep, eller 5 för halvrep. Med halvrep tycker jag också att "officiellt" vass-kant-motstånd känns tryggt att ha med tanke på hur tunna de är. 50 meter räcker på dubbelrep, jag har 60 och de där extra 10 meterna blir en jäkla massa extra rep att dra upp och coila, särskilt med dubbelrep.

UIAA sharp provet avskaffades runt 2005

Vid korta trad turer räcker ofta ett 35m rep, jag har sett 35m Beal Joker till salu vilket skulle vara väldigt lätt om det ska bäras långt.
 
Hittade lite information på Mammuts hemsida om fall under rubriken "Impact force":

The practical relevance of the impact force is relatively small because it is measured with the standard static fall test, i.e.: the fall rope is completely fixed. In practice, however, a fall is almost always caught dynamically. Belay devices (Munter, figure eight, ATC, etc.) have a certain rope path, and their attachment to a central point, or on the harness, brings a dynamic effect. Through dynamic belaying a large part of the fall’s energy is dissipated and so the impact force is reduced. Measurements by Mammut of typical sport climbing falls show, that with dynamic belaying the difference in impact force between two different ropes is barely discernable. It’s therefore important to provide a truly dynamic belay.

http://www.mammut.ch/en/ropes_tests_dynamic.html

Kanske inte något nytt men jag kan inte minnas att jag tidigare läst det skrivet från en tillverkare.
 
Kanske inte så konstigt att Mammut skriver det. Jag har en känsla av att deras rep genom åren har haft lite högre fångryck än snittet.
Skulle vara intressant att se vad man får för fångryck med ett semistatiskt resp dynamiskt rep, med olika verklighetsliknande case, dvs med repbromsar, repdrag, repbromsen förankrad i en levande gubbe, repänden förankrad i en levande gubbe osv.
 
Kanske inte så konstigt att Mammut skriver det. Jag har en känsla av att deras rep genom åren har haft lite högre fångryck än snittet.
Skulle vara intressant att se vad man får för fångryck med ett semistatiskt resp dynamiskt rep, med olika verklighetsliknande case, dvs med repbromsar, repdrag, repbromsen förankrad i en levande gubbe, repänden förankrad i en levande gubbe osv.
Så upp med handen alla ni som vill ta ett ledfall med semistatiskt rep :)
 
Det som var ytterligare intressant, var att achtminus i en parallell tråd som också handlade om fångryck lade in en länk med uppgifter om hur stora krafterna är - och inte minst när de uppträder. Det var framförallt rätt noga med när, och i viss mån tyckte jag att det kunde tolkas som att maxfångryck uppstår strax innan repet dragits ut till sin utsträckta längd.

I någon mån tolkade jag det som att fångrycket påverkades i första hand av hur inbromsningen sker, hur säkringsmannen rör sig osv. och först efter att kraften peakat hann repet töjas ut, och detta hade delvis med repets viskösa egenskaper att göra, och så förstås p g a kraften på repet i praktiken inte blev så hög som vid det lite mer mekaniserade testet som görs för att fastställa repets fångryck.

Nu hittar jag inte tråden och länken, så det blir dessvärre onödigt spekulerande, och det var vidare så att rapporten i länken till stor del handlade om en matematisk modell för vad som inträffar vid ett fall.

Beträffande repdraget så håller jag med om att detta kan göra att inbromsningsteknik och typ av broms kan ha mindre betydelse. Om repet slingrar sig mellan lite karbiner och dessutom sträcks mot berget, så blir kraften ned till bromsen (mycket) begränsad. Jag har själv säkrat vid nåt fall där det var max tre säkringar, men ändå ett repdrag som innebar att jag inte upplevde det ändå ganska våldsamma fallet som särskilt kraftigt i bromsen. Jag upplevde inte att repet alls gled i en vanlig ATC, och jag rycktes definitivt inte upp från marken. Vid ett sådant tillfälle är det möjligt att repegenskaperna har stor betydelse.
 
Jag upplevde inte att repet alls gled i en vanlig ATC, och jag rycktes definitivt inte upp från marken. Vid ett sådant tillfälle är det möjligt att repegenskaperna har stor betydelse.

Håller med helt. Har också upplevt den märkliga situationen några gånger, vid sportklättring inomhus. En gång kände jag ingenting i min sele vid fallet. Men det är en ovanlig och farlig situation (av flera anledningar) som i allra högsta grad bör undvikas vid klättring på egna säkringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.