Renovering 50-tals roddkanot

Någon som är intresserad? Jag och min sambo renoverar en 50-tals roddkanot. Använd väldigt lite, upphägd i ett tak och nu 60 år senare fick vi dammsamlaren, som är intakt utan skador. 7,5 m lång med två roddplatser och vajereroder.

attachment.php
 
Vi är typ 1/3 nu. Undersidan slipad, oljad och lackad vit (orginalfärg). Nu skall översidan göras likadan, men ytan är bara 1/10 av botten. Sedan skall trädelarna fixas. Vinterns projekt är att fxa stagen samt försöka hitta en sits, som saknas. har en firma i Solna som kanske har en bra att ha-hylla. Skall se om jag får fram lite bilder.

(Tidigare totalrenoveringar och byggen: Motocrossmotor, badrum, stötdämpare, framgafflar, glasfiberbåt typ racing 1-man, 4-takt offroadmotor (pågående), jordkällare, balkong, stereoförstärkare).
 
Vet ni vad det skall vara för åror till den? Åror för snabbare tävlings/tränings- båtar brukar ju vara ganska långa? Är det fasta säten eller rullsäten?
 
Grattis, en sånt skönt projekt. Årstagen skall ju både vara starka och lätta, flygstålrör och hårdlödning... Nu kommer ni att börja förstå varför verkstaden skall vara minst 9 m lång.......
//J
 
Vet ni vad det skall vara för åror till den? Åror för snabbare tävlings/tränings- båtar brukar ju vara ganska långa? Är det fasta säten eller rullsäten?

Årorna har vi helt nya i orginalpapp från 50-talet. Farsan har som uppdrag att snygga till dem. Rullsäten antar jag, då årorna är läderöverdragan på stället där den sitter i "klykan".
 
Ålrajt. Såhär är bakgrunden. Jag och min sambo Anna fyllde 60 år tillsammans (30+30) och fick av hennes systers man Jan en roddkanot som hängt i taket på hans jobb, båtfixare på varv. Helt intakt och med allt utom en sits. Roddkanoten är märkt saltsjöbaden har jag för mig och är fjäderlätt, men inte vobblig. Likt en OS-kanot är årorna monterade på stag långt utanför relingen. Vi hämtade ner den och körde upp till familjen sommarställe. Prjoketet är såklart att renovera den till orginalskick. Laddad med block och penna pumpade jag ur Jan två listor (jag gillar listor). En att göra-lista så att jag gör rätt pryl i rätt ordning, samt en inköpslista. Nu är det vinter och kanoten hänger återigen i ett tak i ett båthus. Lite bilder:

1: Nerhissning från taket.
2: Undertecknad surrar fast kanoten till mekplatsen.
3: Improvissation gäller, i brist på figursydda roddkanotsläp.
4: Framme.
 

Bilagor

  • Picture 131b.jpg
    Picture 131b.jpg
    67.2 KB · Visningar: 519
  • Picture 132b.jpg
    Picture 132b.jpg
    44.8 KB · Visningar: 504
  • Picture 133b.jpg
    Picture 133b.jpg
    70 KB · Visningar: 592
  • Picture 135b.jpg
    Picture 135b.jpg
    85.6 KB · Visningar: 552

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.