Regnbåge

Skulle vilja få tips om bete, det jag kör nu med är sån där "modelllera på burk" powerbite tror jag det heter, men vad är det mest optimala betet ?, färger ?, krokar ?
Det handlar alltså om bottenmete, där sänket ligger på botten, och betet en en bit upp från botten.
Eller vanligt mete
 
Skulle vilja få tips om bete, det jag kör nu med är sån där "modelllera på burk" powerbite tror jag det heter, men vad är det mest optimala betet ?, färger ?, krokar ?
Det handlar alltså om bottenmete, där sänket ligger på botten, och betet en en bit upp från botten.
Eller vanligt mete

jag brukar köra med samma metod, powerbite funkar alldeles utmärkt, blå/gul och rött har funkat väldigt bra för mig. sedan låter jag betet hänga fritt 40-50cm.

en sak jag har lagt märke till är att man ska inte kasta ut långt utan det är nära kanten som regnbågen håller till när den söker föda. prova kasta ut 7-12m fr land.

Lycka till
 
Skulle vilja få tips om bete, det jag kör nu med är sån där "modelllera på burk" powerbite tror jag det heter, men vad är det mest optimala betet ?, färger ?, krokar ?
Det handlar alltså om bottenmete, där sänket ligger på botten, och betet en en bit upp från botten.
Eller vanligt mete


Är det bara jag som på senare tid anser att det är lite fusk med powerbate? Man kastar ut, väntar (finns det rengbåge så tar den) och iom att man fiskar på trekrok så tappar man aldrig fisk. Med tillräckligt stark lina så är det bara att veva in..

Känner betydligt mer glädje då jag får fisk på mask (har inte fiskat med mask senast 5-6 åren). Målet är att få fin fisk med drag/flugor som man själv har gjort.

Håller ni med eller är jag helt fel ute..?
 
regnbågen är ju en tacksam fisk på det viset, det går att få den på nästen vad som helst. Ursprungligen åt den ju gärna laxrom, vilket jag tror är en stor anledning att den tar på just powerbait. Annars har jag fått på lillöringen och myran spinnare. Men klart roligast är ju att ta den på fluga. Få fiskar kämpar lika mycket som en regnbåge i ett friskt vatten. När jag metat så har i alla fall jag haft bäst framgång med kastflöte och vanlig krok och mask eller powerbait. Djupet till kroken är ju inviduellt beroende på temeratur i vattnet och djup.
Lycka till
 
regnbågen är ju en tacksam fisk på det viset, det går att få den på nästen vad som helst. Ursprungligen åt den ju gärna laxrom, vilket jag tror är en stor anledning att den tar på just powerbait. Annars har jag fått på lillöringen och myran spinnare. Men klart roligast är ju att ta den på fluga. Få fiskar kämpar lika mycket som en regnbåge i ett friskt vatten. När jag metat så har i alla fall jag haft bäst framgång med kastflöte och vanlig krok och mask eller powerbait. Djupet till kroken är ju inviduellt beroende på temeratur i vattnet och djup.
Lycka till

Är det inte just att det är så effektivt som gjort att PowerBait är förbjudet i vissa vatten. Har aldrig stött på en kämpande Regnbåge, de jag fått i Sandasjön (Älta,söder om Sthlm) har slagit som en plastpåse.

Aaww, Myrspinnaren...synd bara att det inte såldes lösa kroppar, skedarna samlades på hög efter ett tag.


valdemar
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.