Referenser liveaboardresor Similian Thailand

Skall boka en liveaboardresa till dykparadiset Similian öarna i Thailand när jag ändå finns där under jul och nyår detta år.
Jag är tacksam för referenser från er på lämpliga företag runt Phuket, Krabi eller Kao lak, som du har använt, jag tänker då på i första hand dyksäkerhet och hur man behandlas som kund.

/Bo

PS Har företaget en hemsida bifoga gärna denna länk
 
Similan

Hej Bo!
Jag var där 98 och åkte på en 5dagars resa med SEAD till Similan Island. Båten jag åkte med är en gammal skonare från 1906, men nu är den ombyggd. Jag personligen tyckte att det var jättefint att åka med dom, besättningen var bra och kunnig, maten kanon och sist men inte minst så var dykning suverän. Läs mer om firman och om båten på: http://www.phuketdive.net/

Ha en trevlig semester!
 
Similian

Åkte till Similian i januari 2000. Bokade resan på plats i Phuket med Scuba Cat. Mailade dock innan och kollade om det fanns plats. Åkte med transferbåt från Tup Lamui ut till öarna där vi bodde på en stor katamaran som liknade en gammal hjulångare från Missisippi. Båten var rymlig och stabil. Det var som att vara på ett litet hangarfartyg. Bra kompressorer som lätt klarade vår luftförbrukning utan att stå och dundra på nätterna. Trevlig och hjälpsam besättning och ett bra kök med rejäla kryddor!! Hyrde grejor ombord till bra pris och de fungerade ok. Enda missödet var att en o-ring gick sönder på mitt förstasteg. Som tur var innan jag hade hoppat i vattnet. Båten hade plats för ca 20 dykare, men vi var bara 9 ombord så vi hade gott om plats. Bra dykledare och divemaster. Vi följde i stort sett slaviskt dykledarens dykplan eftersom vi pressade in 11 dyk på 3 dagar. Några av oss på båten avstod några dyk då de stannade längre än 3 dagar. Vi andra hade fullt upp med att äta och dyka. Alla dyk var i förväg planerade med Padi-Weel. Enligt dykledaren hade ingen som följt hans dykplanering drabbats av tryckfallsjuka. Det gjorde inte vi heller även om jag tyckte att det var tätt mellan dyken.

Öarna består av massor med gigantiska stenblock. Detta landskap fortsätter under ytan och dykplatserna hade namn som "Stone henge", "Boulder city" och liknande. Man blir med andra ord mätt på klippblock och labyrintliknande områden. Massor med stora solfjäderkoraller på klippblocken. Murenor, bläckfiskar, några sköldpaddor, men ingen vitfenad revhaj, eller manta.
Sikten var dock lite dålig kanske 10-15 meter.

Öarna bestod av klippig ogenomtränglig djungel, men stränderna var fantastiska på de öar jag var iland på. Det finns ingen permanent bebygelse, men ett nationalpark center med camping, och en enkel restaurang och Thailändska princessans stuga på ö nr 4


http://www.scubacat.com
 
Similan liveabord

Hej.

Jag jobbade på Kon-tiki (Kata beach, Phuket, Thailand) våren 1997 och var även över till Similan Islands med "Jonathan Cruiser" som går från Phuket till Similan eller Hin Daeng regelbundet. Jag kan starkt rekommendera den båten. Visserligen var det ett tag sedan jag var där, men båten körs fortfarande vad jag vet i alla fall. Bra kapten som verkligen kunde reven utan och innan, bra mat och bra komfort. Om du kan, så försök åka när det inte är fullmåne, eftersom det är strömt i vattnet då.

Jag tror man kan göra dagsturer till Similan från Khao Lak också.

Boka även så fort som möjligt eftersom jul och nyår är hysteriska veckor i Thailand. (Jonathan Cruiser kan bokas via Kon-Tiki, men de har en egen hemsida också (kan ej adressen dock).

Mvh, Mikael Eriksson
 
Similan - katamaran

KonTiki som finns i KhaoLak och Phuket är ett mycket seriöst företag. De erbjuder både liveaboards och boende i bungalow alt. djungeltält på en av öarna. Det finns också långt gångna planer på en stor katamaran som skall levereras ny från Australien. Restid från KhaoLak blir då ca 40 minuter(mot nuvarande 1.30 tim) och helt oberoende av väderlek. Från Phuket tar motsvarande resa tre timmar med vanliga speedboats. KonTiki är ett svenskägt företag och mycket seriöst enligt min mening.
 
Jonathan

Även jag har varit med "Jonathan Cruiser", dock inga andra dykbåter. Jag & min flickvän var där februari 2001.

+ Svenska DM:ers
+ Svensk, seriös, ägare - Thomas
+ Möjlighet att betala i förskott till svensk bank.
+ Samma gamla kapten (9 år i tjänst)
+ Åker till Richelue Rock (stavning?)
+ Mycket god mat, godast på resan? (ny kock, en tant)
+ Priset, bland de billigare
+ Trevlig besättning

- Ingen AC, utan liten fläkt i varje rum
- Gemensamt sovutrymme för de flesta, 2 hytter finns dock

Slutsats, är du där för att dyka, och kan offra lite komfort, får du mycket proffsig och prisvärd dykning.
Det finns dyrare båtar där varje hytt har AC och egen dusch, så är inte fallet här.

Vi var mycket nöjda med vår resa, men kom ihåg att du är på en båt, ibland svajar det och ibland dunkar det från motorn.

http://www.jonathan-cruiser.com

/Erik
 
En till Jonathan Cruiser

Jag har också positiva erfarenheter av Jonathan Cruiser efter en 5-nätters 4-dagars live-aboard. Bra besättning, jättebra kock, DM och kapten med mycket säkerhetstänkande.

Vilken båt ni än väljer, se till att åka med en båt som även går till Surin och Richelieu Rock! När jag var där var det ännu bättre än Similan. (bla valhaj, men jag hade väldig tur! :)

Ta sjösjuketabletter med dig. Det kan gunga friskt.

Lycka till!

/Ylva
 
Tysk ordnüng

Hej!
Kanske lite sent svar men jag dök i alla med seadragon i februari, http://www.seadragondivecenter.com., deras 4 dagars 4 nätter, 14 dyks-tur similan surin richelieu osv...
Allt var toppen, kanske lite väl många tyska gearfanatiker bara... Det som framförallt skiljer ut denna dykfirma är priset, absolut billigast utan att de i mitt tycke tappar det minsta i kvalité. Anledning till deras bra priser är framförallt att de startar från Khao Lak samt att i alla fall båten vi åkte med, ms Andaman, var lite äldre dock nyrenoverad.

Mvh
Daniel
 
Liveaboard Phuket

Vi Dök med Atlantis Liveaboards på Phuket. De har 3 olika båtar som går till Similan och Surin.

Atlantis är ett hel Svenskt företag som drives av två Svanskar med många år inom dykning och båt trafik.

Atlantis är världs bäst på MAT, de har meny på båtarna så man kan skälv välja vad man vill äta, LYX

Priser från endast 1000:- per day och upp!!!

http://www.atlantis-asia.com
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.