Refarenheter av Claes Ohlsons 1-manna Asaklitt

Jag köpte för någon månad sedan CO:s 1 mannatält med viss skepsis ska erkännas, men plånboken fick styra och jag hade bråttom att komma iväg på några helgvandringar innan det blev blött i markerna på allvar. Det har trots mina farhågor avseende kvalitet - fick leta en stund i butiken innan jag hittade ett med hel förvaringspåse fungerat utmärkt.

Lite omständligt att sätta upp, men det kan delvis skyllas på skit bakom spakarna. Däremot har det funkat bra i både frost-, regn och blåst. Ventilationen verkar fungera så bra tillvida att innertältet håller sig torrt och fukten kondenseras på yttertältet. Det är dessutom inte jättetungt. 2.2 kg ligger ju 700 gr från t ex Akto med för under en fjärdedel av priset kan man ju spara in vikt på något annat (det blir ju några kronor över för att finansiera de).

Med lite blodad tand funderar jag på att ta tältet med mig norröver i sommar, men undrar om någon annan har erfarenhet av samma tält under andra förhållanden än "höst på Sörmlandsleden"

Bästa hälsningar
Jonas
 
Vet just inget om det tältet, men jag har kört med något annat namnlöst tält förr och det funkade utmärkt, på sommaren riskerar du ju inte livet iaf. Akta dej för hillebanerna bara.
Pär
 
Lite skillnader lågpris kontra 'high end'.

Material (väv) och sådant (pinnar) räcker oftast till för vad norrlands vädergudar kan tänkas hitta på, Sverige är trots allt ganska ofarligt.

Men hur är det med fästen för stormlinor, finns det riktiga eller är de mest för att spänna ut duken?
Går yttertältet att dra ner till marken helt?

Hade själv ett McKinley duolite som fungerade utmärkt för mig på skogsturer,men för fjäll vill jag ha lite större marginaler.


peter
 
Lite skillnader lågpris kontra 'high end'.

Material (väv) och sådant (pinnar) räcker oftast till för vad norrlands vädergudar kan tänkas hitta på, Sverige är trots allt ganska ofarligt.

Men hur är det med fästen för stormlinor, finns det riktiga eller är de mest för att spänna ut duken?
Går yttertältet att dra ner till marken helt?

Hade själv ett McKinley duolite som fungerade utmärkt för mig på skogsturer,men för fjäll vill jag ha lite större marginaler.

Bra synpunkter. Yttertältets infästning är rätt solid så den tror jag håller för en hel del, däremot kan det vara så att viss modifiering måste ske för att få ner yttertältet hela vägen till marken (tältduken tror jag dock räcker till). Vad gäller infästningar av stormlinor tänker jag att om tältet överlever vårens användning och ser ut att klara sig vidare kan man ju förstärka utsatta delar. Som gammal seglare borde ju samma principer som gäller för att laga/förstärka segel gälla även för tält givet att man väljer rätt material och tejpar sömmar som behöver vara vattentäta. Stormlinorna hade jag ändå tänkt byta ut mot något jag är säker på håller.
//Jonas
 
Vet just inget om det tältet, men jag har kört med något annat namnlöst tält förr och det funkade utmärkt, på sommaren riskerar du ju inte livet iaf. Akta dej för hillebanerna bara.
Pär

Jag ogillar att betala för varumärken - däremot får gärna kvalitet kosta för min del om det bidrar till ett bekymmersfritt liv. Å andra sidan är det ju lite kul om man hittar en annan väg framåt än det stora flertalet då och då. Kör med Therm-a-rest liggunderlag och Meindl-kängor (jättenöjd med båda) men har mycket goda erfarenheter av Biltemas lilla gas kök (120 gr) och deras 65-litersrygga som med ett par modifieringar (förstärkningar) både verkar hålla och är skön att bära upp till ca 15 kg (Har tagit ut aluminiumprofilerna och den väger in på jämt 2000 gr då)
//Jonas
 
Vad är det för golvmått ...

Måtten på innertältet är enligt den rätt sparsmakade dokumentationen som följde med 290 x 110, men det är maxmått då tältet smalnar av mot fotändan och är rätt ordentligt snedskuret i huvudändan för att göra rum för absiden. Den effektiva golvytan räckte dock bra för mig som är 186 lång och ligger på ett T-a-R Prolite 4 L (63 x 196) som går in utan problem. Pga den asymmetriska formen finns det en helt tillräcklig avställningsyta i innertältet runt om "sovytan". Innerhöjden är 100 cm enligt samma skiss.

Absiden är däremot rätt liten, då tältets yttermått är 300x120 enligt samma skiss vilket jag tycker är det enda måttmässiga minuset. Svårt att både förvara rygga och laga mat där samtidigt men det går :)...
 
Om det

är ett bra tält för 695 kr så uppstår ett lätt "vill ha" begär. Det som först fallerat på det billiga tält jag köpt och så småningom slitit ut har varit tältbågarna. Alubågar har inte tålt att spännas på plats i minusgrader och glasfiberbågar har gått sönder ganska fort. Men på ett sånt här enmanstält anar jag att bågbelastningen vid uppsättning är mindre. Vad är det för duk i tältbotten? Ikea och andra billiga tält har ibland japanpressliknande material där som inte tål slitage.

Vad är ditt intryck av kvaltén på tältbågar och tältbotten?

Thure

PS. Kan du vika undan en del av innertältet om du måste laga mat i absiden?
 
Senast ändrad:
Hej Thure!
Nu vill jag ju understryka att jag inte på något sätt är avlönad för att prisa CO:s prylar utan mer var intresserad av om det fanns andra som hade erfarenheter.... Det är ju med några undantag lite skralt med erfarenheter om nonamegrejor här inne - tyckande om slikt saknas dock inte :)

Men för att svara på dina frågor efter några få tältnätter. Golvet är av väv som hållit tätt trots blött underlag. Kvaliteten är bättre än billig Japanpress - det är ju dock lätt att klämma på själv om man går till något försäljningsställe. Känns dock gediget.

Öppningen i både innertält och yttertält kan fästas upp med varsin stropp - funkar bra. Yttertältet har även kardborreknäppning förutom dragkedjan.

Hur alu-bågarna uppför sig i kyla har jag ingen aning om. De och infästningarna verkar vara rätt starka. Belastningen på dem är emellertid rätt hög. Nu tror jag som någon skrev här tidigare att om man ska vintertälta i snö och allt för många minusgrader vill man nog ha marginalerna på sin sida, så det är inget jag hade tänkt att använda tältet till. Uppsättningen är lite pillig (inkl några få rosetter för att fästa yttertält i bågarna) så att göra det med tumvantar är heller inget jag rekommenderar.

Ytterligare info för att stilla nyfikenhet är att innertältet är rikligt försett med nätpartier - ventilation har inte varit något problem när jag varit ute. Det finns en ögla i innertaket för att hänga upp takkronan i och en ficka på tältväggen att förvara platt-tv:n när man inte tittar på den. En 8 tummare tror jag ryms utan problem. Inner och yttertält fästs samman med snabbknäppen a la ryggsäcksspänne.

Skulle vara kul att höra ditt intryck om du åker och klämmer på det någonstans

Jonas
 
Oddput: Har du vägt eller har du möjlighet att väga delarna i tältet? Innertält, yttertält, bågar...
Är intresserad av vad yttertält med bara alubågarna kan väga, dvs inte med innertält, pinnar, påsar.
 
Lustigt nog är det mer sällan stryktåligheten det faller på när man kör noname-prylar, den största nackdelen är att de brukar vara rejält mycket tyngre än dyra märkesprylar med motsvarande slitstyrka. Och naturligtvis hur prylen ifråga uppför sig efter ett par års bruk, men där har man knappast någon garanti bara för att man valt ett dyrt märke.

I övrigt har jag aldrig riktigt förstått varför tältduken promt måste gå hela vägen ner till marken för vinterbruk. Det brukar sägas att detta är för att undvika att det fyker in snö under duken. Men är det snö gräver man ju lämpligen ner tältet en bit, och då har i alla fall inte jag, som har ett tunneltält där duken inte går hela vägen ner, haft några problem trots höga vindstyrkor och förhållandevis mycket snödrev... Ventilationen är ju dessutom om möjligt ännu viktigare på vintern eftersom temperaturskillnaden innanför och utanför tältduken blir större med betydligt mer kondens som följd. TNF:s expeditionstält har ju t ex yttertält där duken inte går hela vägen ner utom i absiden...
 
Kvarnträsk;396059 sa:
Har du vägt eller har du möjlighet att väga delarna i tältet? Innertält, yttertält, bågar...
Är intresserad av vad yttertält med bara alubågarna kan väga, dvs inte med innertält, pinnar, påsar.

Här kommer vikterna:
  • Innertält: 798g
  • Yttertält: 845g
  • Pinnar: 197g
  • Bågar: 317g
  • Fodral: 70g
Totalt ca 2230 inkl fodral och påsar till pinnar och bågar (några grams tolerans på vågen). Påsar för pinnar och bågar väger inte många gram - de är sydda i tunn duk. Yttertältet går däremot inte att sätta upp utan innertält utan modifieringar eftersom webbingbanden som håller bågarna spända är integrerade i innertältet. Funderar dock själv på att göra ett kit till våren med separata band med öljetter för pinnarna och snabbknäppen som passar de som redan finns på yttertältet. Borde ju bli ca 1300g (några pinnar går ju bort också).
//Jonas
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.