Reda ut begreppen ...

Jo... Hmmm... Nu så, visar jag min okunskap om jag nu inte gjort det innan.

Det är ju helt galet det är egentligen vad det finns många begrepp i den här världen till skillnad från när jag tidigare - många år sedan, tittat på utrustning ...

OK! Det finns skalplagg, vindplagg och regnplagg. Om vi nu tar bort de mjuka materialen som fleece etc.

Vad är ett skalplagg, ett i flera lager? En annan benämning på regnplagg? Jag blir inte klok på det här... och så mycket nya material.

Om man nu väljer ett ytterplagg för en tur, är skalplaggen vattentäta. Om man har ett sådant plagg behöver man då inte annat yttre plagg (om inte täckjacka eller liknande vid sådana förhållanden)?


Hmmm... Det är så ... så... mycket, liksom. Vart har de enkalre varianterna tagit vägen. Jag vet inte om jag vill känna mig som ett högteknologiskt freak - ute på vandring.

???
 
Och då har du ändå inte börjat diskutera materialet ännu!! :)

I de flestas munnar är skalplagget det (byxor och eller jacka) det du bär ytterst som skydd mot regn och vind. Underförstått så är det ofta gjort i något kul material som transporterar ut svett men inte släpper in regn (Gore-Tex, Event, Drilite, Precip,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.).

Welcome to the jungle som A. Rose så vackert skaldade.
Peter P.
 
Krångligare än i breda drag ungefär så här tycker jag inte det behöver vara:

- tunnt förstalager: merinoull el siden
- andralager: tex Woolpower (ullfrotté), eller skjorta, ullslipover
- ytterlager dvs byxa samt vindtät jacka vid kyla och blåst
- ytterligare förstärkningsplagg vid behov; allt efter säsong och väderlek
- poncho plus holkar eller annan regnskyddslösning
- läderkängor, inga hi-techlager här heller; kraftiga Woolpwer sockor med avklippt mudd (bekvämt, sitter uppe ändå, håller) samt innerstrumpa, ull el siden.
- mössa
 
Det var det tunga och täta alternativet.
Vindblus släpper igenom vida mer kroppsfukt utan att låta dig kylas ner av vinden eller lite skvättregn.
Den glesstickade tunna ylletröjan biner mer luft per viktenhet än många andra plagg.
Duntröjan eller tunna jackan är upskattade av många.
Paraply är ett utmärkt regtak.
Många föredrar byxholkar, låring istället för regnbyxor.
Det går utmärkt att gå i terrängskor...
Sen kan vi komma till matrielvalen.....
//J
 
Skalplagg är ett samlingsbegrepp, både vindplagg och regnplagg är skalplagg.

Ett vindplagg är normalt INTE vattentätt, det stoppar vind men inte regn, men ett regnplagg åt sin sida ventilerar inte särskilt bra (stor risk att man blir blöt av kondens).

De olika membranplaggen (GoreTex etc) ansågs i början vara revolutionerande eftersom man fick ett vattentätt plagg som även andades (så man slapp kondens). Idag har dock många insett att hur mycket ett sånt plagg än "andas" så är det fortfarande tätare än ett rent vindplagg. Ok, samtidigt så andas det mer än ett heltätt plagg, så beroende på vad man förväntar sig för väder kan det ibland vara bra ändå.
 
När man talar om skal så har huvuddelen av Outdoorindustrin enats om att man delar upp skalplagg i hårdskal och mjukskal med definitionen av ett hårdskal som något med membran eller beläggning med typisk prestanda i området 5-30m vattenpelare och viss ventilerande förmåga. Ex GT, GT Windstopper, GT Softshell (sic!) Event, Hyvent, Entrant el. MPC.Ett mjukskal har däremot ingen beläggning eller membran och får sina egenskaper av vävtecknik och fiber behandlingar. Detta ger ett tyg med vattenavvisande egenskaper och en ventilation som kan vara upp mot 100 ggr bättre än det bästa hårdskalet.

Patrik
 
Det har hänt en massa sen man kunde dra på sig stövlarna, stoppa smärgåspaketet och thermosen i axelremsväskan och ta med sig vantarna och gå ut i naturen.
Numera har Outdoorsindustrin bestämt vad man skall ha med sig för att gå till utsiktspunkten. Det duger inte med vantar och smörgåspaktet, det skall var Skalplagg, värmelager och funktionella underkläder. Greppsäkra kängor med specialsockar i....Det kallas expedition. När jag var ung kallades det utflykt.
På järvägsstationen ser man studenterna samlas på väg till Äventyrsvandring med Superduper utrustningar, hoppas GPSerna är förprogramerade för snabbmatskedjorna. Under fotografering och biljettköp får en via en datalänk med mobiltelefonen får de reda på att den senaste lågrycksbana skall stanna kvar i två dygn och äventyret rann bort i regnvattnet. Till sist ser sig de sista tappra som slagna och lämnar även de lågskuldrade järvägsstationen. Det sista de gör innan de lämnar stationshuset är att montera regnöverdrag på sina enligt reklamen vattentäta ryggsäckar. Det skall vara hängslen och livrem i år!
Med paraply och gummistövlar samt axelremsväska känner jag mig riktigt äventyrlig när jag kliver på tåget mot naturen för min lilla promenad.
//J
 
Hepp! Tackar och bockar för svar på fråga! Då visar det sig alltså att det snarare är ett nytt begrepp än en ny funktion ... ny "uppfinning". Bra, ännu en sak som jag kan lägga undan och som säljarna slipper försöka sälja till mig ;).

För skoj skull. Jag har ju inget planerat ännu, så skrev jag packlista i går, med ca-vikter på "basprylarna". Det blev sjutton kilo, exkl käder ...men inkl mat (7dagar) +vatten (2l). I listan hade ´jag inte sökt rätt på vare sig det tyngsta eller det lättaste ... Ja, jisses vad man kan roa sig med, medan man drömmer vidare.

Undrar om det var för viktens skull jag vaknade med ont i axlarna i morse ;)
 
När man talar om skal så har huvuddelen av Outdoorindustrin enats om att man delar upp skalplagg i hårdskal och mjukskal med definitionen av ett hårdskal som något med membran eller beläggning med typisk prestanda i området 5-30m vattenpelare och viss ventilerande förmåga. Ex GT, GT Windstopper, GT Softshell (sic!) Event, Hyvent, Entrant el. MPC.Ett mjukskal har däremot ingen beläggning eller membran och får sina egenskaper av vävtecknik och fiber behandlingar. Detta ger ett tyg med vattenavvisande egenskaper och en ventilation som kan vara upp mot 100 ggr bättre än det bästa hårdskalet.

Patrik
Jag har nött en svart softshell till vardags i över ett år nu, alla säsonger; mycket bekväm, tyst och tillräckligt ventilerande för att aldrig kännas obehaglig. Dragkejdeventilation under ärmarna är visserligen öppna under hela det varmare halvåret. Inte tagit in en droppe vatten hittills.

Min är Marnot's medium softshell; de kör med tre grader av soft, softare, softast. Den lättaste och mjukaste skulle jag tro är bra inte bara till aktiviteter i tresäsongsväderlek. Min midjelånga Medium funkar för mig mellan -10 och +20.

Vikt med fast kapuschong: 900g. Således kanske inget för den mest ihärdige gramgråtare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.