Råstojaure

Gott nytt år på er!
Vi är ett gäng glada flugfiskare som till sommaren planerat att paddla gummiflotte från Råstojaure ner efter Lainioälven till Torneälv. Vi tänker inte anlita någon för ett komplett paket utan kommer ordna det mesta själva. Jag har därför lite funderingar:
1. Transport Kiruna - Råstojaure: Jag har mailat kirunaflyg med en prisförfrågan. Är det någon som vet om det finns ytterligare något företag (ev. privatperson man kan anlita) som flyger denna sträcka och vad "brukar" det kosta?
2. Gummiflotte: Vi har tänkt hyra en gummiflotte. Jag har kollat upp med Vittangi turism och Lainio vildmark. Är det någon som vet någon annan som hyr ut gummiflottar?
3. Flugasken: Det kommer bli fiske efter harr, öring och lax, så det blir ju att ta med åtminstone två spön men vilka flugor rekommenderas i asken? Kan inte någon av flugfiskefantomerna ge lite rekommendationer..
Ja, det var väl vad jag hade för tillfället!
Mycket tacksam för svar!

/David
 
Flugor

Jag har varit i Kiruna 2ggr o fiskat, båda gångerna har Ismopuppan varit den överlägsna flugan på harr. Alltid när jag kommit hem har jag ångrat att jag inte köpte fler. Vad jag vet så säljs den endast i sportfiskeaffären i Kiruna. Det är en fluga som i princip endast består av en balsaträkropp.

De 4 flugor jag använt mest är E12an, Ismopuppan, Förtyngd Haröra och Red Tag.

JAg har för mig att Ismopuppan kostade runt 30kr och att de säljs över disk. Om du gör som mig (slarvar lite med kast och övrig behandling av flugor) så rekommenderar jag 2-3 Ismopuppor.
 
1. Ring till Norrlandsflyg i Kiruna. Dom flyger ut många fiskare till fjälls och har humana priser.

2. Ring till Kiruna turist och be att få prata med Carina Johnsson så får du hjälp av henne med det. Hälsa från Micke.

3. Puppor av alla slag går alltid hem och nymfer är populärt. Ett säkert kort är Izmopuppan och säljs av vildmarkshörnan i Kiruna. Dom kan säkert bistå med ett och annat tips vad det gäller flugval. Har ett stort sortiment också.
 
Då är det bara att köpa balsaträ och börja fila.. För harr borde väl även klassiker som E-12 och striking caddies funka bra, samt myror. Hur är det med laxflugor? Har hört att storlekar allt från 12 till decimeterlånga tuber ska vara gångbara. Vilka färger? Mycket svart eller?

/David
 
ska du bara småfiska så funkar det mesta, jag föredrar brunt men det är väl en smaksak. men tub är jag tveksam till, om du inte ska fluga efter gädda, när vi testade det där uppe så provade vi svart och neongrönt, men det var inte några superresultat med just de färgerna.
 
PerP; sa:
ska du bara småfiska så funkar det mesta

Småfiska!? Här ska inte småfiskas, här ska dras stor lainiolax.. :) Här i luleälven är det många som fiskar lax med tubfluga, därav min fundering.. och jag hörde även av en kompis som fiskar mycket lax i byskeälven att "alla färger funkar bara det är svart".. men det blir väl att testa lite av varje och förmodligen kommer man väl bita i det sura äpplet.. :) En trevlig tvåveckorstur kommer det nog att bli i alla fall..

MVH
David
 
Skulle...

ha kompletterat asken med ett antal Nymfer och Streamers, inte alltid det är torrflugeväder, speciellt uppe i Råsto...det var det visserligen, när vi var där, men det var ju nästan tusen år sedan

Skulle ha stoppat ned ett par (tusen) haröron, gärna med guldskalle. En och annan (förtyngd) Muddler och Damsel bör nog åxå få följa med på färden.

När det gäller Laxflugor så har jag ingen aning dock...

/Anders B
 
Re: Skulle...

brook; sa:
ha kompletterat asken med ett antal Nymfer och Streamers, inte alltid det är torrflugeväder, speciellt uppe i Råsto...det var det visserligen, när vi var där, men det var ju nästan tusen år sedan

Tusen år sedan.. det var länge sen.. men tack för tipsen.. dom funkar säkert lika bra nu som under vikingatiden! :)

MVH
Dave
 
Jo, en sak till.. tidpunkten. Vi har planerat att åka ca en vecka efter midsommar och kommer vara ute till i mitten av juli. Hur brukar harrfisket i Råstoätno vara då? Är det någon som vet hur det är med laxens vandring upp i Lainio? Jag har hört att den brukar gå upp någon vecka efter midsommar, vilket ju borde passa ganska bra med våra planer.

MVH
David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swimwhizz Sandåslandet öster om Råstojaure Fiske 0
never tjärnen runt Råstojaure finns de fisk där?? Fiske 4
chwi Tips om fisket i Råstojaure..? Fiske 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.