Rapadalen

Tänkte gå in en bit upp i dalen från aktse för att sedan ta mig till nikkaloukta.

Är det värt att gå upp en bra bit eller skall man stanna lite längre ned?

Tänkte mest såsa runt och kolla lite älg eller nåt. Jag har båt med mig och kan även ta mig över älven.
 
Standardvägen brukar vara att gå upp på Skierfe och sedan gå ovanför dalen tills man kommer till Rapaselet. Man stiger därefter ned i Rapadalen och har strax dessförinnan den kanske vackraste utsikten som de svenska fjällen kan erbjuda. Man går därefter under Stuor Skoarkkis höga stup för att sedan ta höger upp i dalen bakom Låddebákte. För att knyta an vid vad du vill utföra, så kan du vandra vidare mot Biela-slätten och sedan gå till Suorvadammen. Därefter är det en mal sak att komma till Kungsleden, med vars hjälp du kan ta dig till Nikkaluokta.
Jag tror att denna väg likaledes kan passa dina önskemål, då övriga stråt jag kan tänka mig kommer att ta minst lika lång tid, och dessutom vara ordentligt steniga. Exempelvis skulle du kunna gå över till Basstavágge och Skájdásjvágge, men detta blir åtskilliga höjdmeter till.
Alternativet att gå fram och tillbaka på ett par dagar och sedan gå åt norr längs med Kungsleden tror jag inte är så givande då Kungsleden i denna sträckning är mer som en transportsträcka utanför de imposanta fjällbastionerna.

Att ta sig upp med båt tror jag blir omständligt, då Rapaälven har några forsar som kan ställa till det. Samtidigt behöver man ta sig runt ett krön för att få den bästa utsikten i Rapadalen. Annars "räcker" det med att stanna ganska långt nere i dalen, då de tre kolosserna Skierffe, Nammásj och Tjahkelij där utgör de främsta blickfången, och då man måste ta sig till Rapaselet för att se något "nytt".

Att gå nere i dalen tror jag är något snårigt, men det är likafullt möjligt. Om du börjar vid parkgränsen under Nammásj kan du ju gå nere i dalen, vilket kanske passar dig bättre eftersom du vill kolla på älg.
 
I så fall skulle du kunna ta dig en tur på Rapadalens södra sida. Där har jag också läst att folk har gått. Du kan ju svänga söderut vid Gådokvágge och sedan ta dig till Pårek och därefter Kvikkjokk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
fson Rapadalen - The Dark Side? Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.