Rapadalen/Sarek

Jag har tänkt mig att "promenera" Aktse - Skårkistugan -Aktse. Vid stugan har jag tänkt stanna några dagar och göra div dagsutflykter.
Nu har jag läst här på Utsidan att Länta dragit ut på älgjakt, så där försvann den hjälpen. Att gå till foten av Nammásj tror jag inte på, så det får bli vägen runt Skjerffe. Jag vill dock i möjligaste mån undvika vad - eller åtminstone göra dem så lätta som möjligt.
Hur är det att vada:
1. Vattendraget nedanför Niehter?
2. Buovdájågåsj?
3. Lulep Vássjajågåsj?
4. Alep Vássjajågåsj?

Beskriv gärna vaden.

På vilken höjd är det lämpligt att passera dem?

Finns det någon som har lite koll på hur vattennivåerna är för tillfället? Fjolåret var väl ultimat för att vandra i Sarek, men då vandrade vi med kanot utefter Tesajaure pga vattenbristen.

Jag tar gärna emot tips på färdväg och färdvägar jag ska undvika.

Vore också tacksam för tips om "helt underbara" tältplatser utefter den väg jag ämnar gå samt i närheten av Skårkistugan.
 
Finns det någon som har lite koll på hur vattennivåerna är för tillfället? Fjolåret var väl ultimat för att vandra i Sarek, men då vandrade vi med kanot utefter Tesajaure pga vattenbristen.

När det gäller vattennivån beror den mest på vädret. Jag var i Sarek för en vecka sedan, och på slutet var det torrt och behagligt väder. Låga vattennivåer. Men bara några dagar tidigare hade vattnet stått väldigt högt i jokkarna pga flera dagars regn.

Så det kan ändra sig fort, på ett dygn eller så.

Så här sent är ju nästan all snö bortsmält, så det är regn samt glaciäravsmältning som påverkar nivåerna. Det bästa råd jag kan ge är att kolla på SMHI:s hemsida för att se innan avfärden vilket väder som väntar. Länk:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236

Här kan man få upp platserna Akka, Kvikkjokk och Saltoluokta. Välj det som är närmast eller jämför alla tre.

Hälsar
/Hans F
 
Jag har tänkt mig att "promenera" Aktse - Skårkistugan -Aktse. Vid stugan har jag tänkt stanna några dagar och göra div dagsutflykter.
Nu har jag läst här på Utsidan att Länta dragit ut på älgjakt, så där försvann den hjälpen. Att gå till foten av Nammásj tror jag inte på, så det får bli vägen runt Skjerffe. Jag vill dock i möjligaste mån undvika vad - eller åtminstone göra dem så lätta som möjligt.
Hur är det att vada:
1. Vattendraget nedanför Niehter?
2. Buovdájågåsj?
3. Lulep Vássjajågåsj?
4. Alep Vássjajågåsj?
Augusti 2008 vandrade jag bland annat från Aktse upp till Skierfe och fortsatte sedan att vandra på mellan 900-1000m nivån i riktning mot Skårki. De tre första vattendragen på din lista passerade jag den gången torrskodd genom att efter lite letande, hitta ställen där jag kunde kliva eller skutta mellan uppstickande stenar. Vattendraget nedanför Niehter passerades torrskodd vid ett vattenfall.
När jag hade passerat Lulep Vássjajågåsj, lämnade jag 900-1000m nivån och gick ned till Rapaätno via den lilla utlöparen i riktning mot renvaktarstugan. Väl nere vid Rapaätno var det snart dags att vada Alep Vássjajågåsj. Bedömde då att vattennivån krävde att jag bytte om till vadarskorna. Enkelt vad inga svårigheter.
På sluttningen upp mot Snavvavagge finns det fantastiska tältplatser att hitta, med otrolig utsikt över Rapadalen.

God tur!
 
Vassjalåpptå

Hej!

Om man väljer en ännu högre väg kan man passera över Vassjalåpptå, en stor slätt med klappersten. Ser ut som om man hamnat på månen, typ. Kan rekommenderas.

Jag gick upp från Rapadalen ungefär vid Skoarkijavratja, upp i ravinen mot Svirjjatjåkkå, kanske inte bästa vägen upp. Riiiiktigt brant på sina ställen, tillika jobbig terräng med stora stenblock, men väl uppe är det fin utsikt och myggfritt (men det är det väl överallt såhär års?). Jag gick vidare mot Rinim, genom Vassjavagge, så jag vet inte hur det ser ut ner mot Skierfe till.

mvh Filiokus
 
Jag tar gärna emot tips på färdväg och färdvägar jag ska undvika.

Vore också tacksam för tips om "helt underbara" tältplatser utefter den väg jag ämnar gå samt i närheten av Skårkistugan.

När det gäller vägen ovanför Skierffe kan man efter Tjasskávárasj riskera att hamna i en mycket stenig sträcka på Gierdogiesjtjåhkkås branta sydsluttning. Utsikten är härlig, men stenblocken är ibland så stora att man måste gå runt dem eller klättra över dem. Tidsödande och besvärligt. Om det dessutom har hunnit falla snö blir sträckan snarast hopplös.

Om man vill undvika detta kan man något tidigare välja att gå högre upp, på drygt 1200 meters nivå. Här syns en flack utlöpare på kartan, en knapp kilometer söder om Gierdogiesjtjåhkkås högsta punkt 1342. Denna utlöpare är bra att gå på.

När det gäller vaden av de nämnda jokkarna har jag samma erfarenhet som Bulingen. Jag har gått ner till Rapadalen lite senare än han, precis före ravinen vid Alep Vássjajågåsj. Jokken vadade jag sedan nere i björkskogen så fort den blev hyfsat flack.

Ifråga om tältplats har jag ett originellt förslag: på Låddebáktes västsida, på stranden precis mittemot utflödet av jokken från Jågåsjgaskajiegna. Här finns stora släta partier av hedmark utmed vattnet som är utmärkta att tälta på. Det är en stor känsla av avskildhet här, men det är onekligen 4-5 km vandring i snårskog från Skårkistugan för att komma dit!

God tur!
/Hans F
 
Gick själv den sträckan för två veckor sedan. En mycket trevlig upplevelse. Hade dock tur med vädret. Som fowwe påpekar är det stenigt efter Tjasskávárasj, kan säkert bli riktigt jobbigt om det kommit snö. Men som det var nu så avverkade jag den sträckan relativt snabbt. Vädret var fint och det var för första gången jag använde mig av vandringsstavar och det kommer jag att fortsätta med. Ramlade faktisk inte en enda gång. Vilket är ovanligt för min del.

Så här ser det ut söder om topp 1342.

Vattendraget nedanför Niehter:
Passerade denna torrskodd.

Har man kommit förbi höjd 1214 ser det ut så här
Lättvandrat och ganska gott om hjortron.

Buodvdajågåsj kunde jag gå över utan att ta av mig kängorna genom att gå på en stor platt sten som låg under vattnet, hade dock inte vågat gå på den utan stavar.

Min först tanke var att följa med Lulep Vassjåjågåsj ner till Rapadalen, men det gick inte så bra, så jag vada den på ca 960 meters höjd, kanske hundra meter ovanför där flödet från Rådnik sammanstrålar med Lulep. Var inga problem med att komma över, dock kallt men ack så uppfriskande. På bilden syns vattennivån markerad på byxorna. Gick troligen på ett djupare ställe.

Går du nedför sluttningen vid Renvaktarstugan så får du en lätt nedfärd som dessutom bjuder på finna tältplaster.

Därefter snedda jag till Alep Vassjajåjågåsj och följde den till utflödet. Därefter gick jag längs med stranden nästan ända bort till Skårkistugan. Vilket var lättvandrat. Gick för det mesta att hoppa över de små vattendragen, möjligt att jag använde vadarskorna vid något tillfälle, minns inte.
strandbild1

strandbild2

strandbild3
Först när jag lämnade strandkanten och påbörjade uppstigningen mot Snavvavagge som stigen blev lerig och söndertrampad.

God tur!

Hälsningar
/Mike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
krutnisse Sarek och Rapadalen Fjällvandring 11
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...