Rapadalen från Gisurisstugan

Hej!
Någon som har gått från gisurisstugan till rapadalen och har någon uppfattning om vad det är för avstånd där i mellan ? Något att vara uppmärksam på längs vägen typ svåra vad osv?
 
Direkta avståndet vet jag inte exakt på km när, men enligt Grundstens bok är det 37km via Routesvagge som är den närmaste och vanligaste vägen, dvs två stadiga dagsetapper enligt egen erfarenhet. Alternativ väg via Gouphervagge är en halv dagstur längre till Skarja (om man använder den punkten som referens).
Sarek är ju utanför led (av och till på dessa frekventa sträckorna finns det upptrampade stigar att följa) och visst är det vad på båda sträckorna. Det för nybörjaren kanske mest utmanande vadet är Smailajåhkkås källflöde från glaciären uppe i Routesvagge. Inte direkt svårt om man vadar i deltat där jokken har flera grenar, men vissa strömfåror kan vara djupare och vid varmt väder kan strömmen vara kraftigare. Siktdjupet pga glaciärvatten är som sagt obefintligt och iskallt. Med det sagt kan även normalt lätta vad bli utmanande vid kraftig nederbörd.
Vill du fortsätta in i Rapadalen från Skarja kommer Tjåggnårisjåhkkå som är ett erkänt svårt vad.
 
Senast ändrad:
Jag rekommenderar dig lantmäteriets karttjänst där du kan mäta ut avstånden på egen hand och få detaljerade kartor via datorn. Min Karta (lantmateriet.se)

Jokkarna mellan Piela och Skarja ska vara lite bökiga av vad jag hört, har dock aldrig gått där själv. I övrigt har jag inte upplevt några vad som särskitl utmanande på den sträckningen.
 
Vadade både Smajlajokko och Chucknorrisjokko (för korrekt stavning se tidigare inlägg) i förra veckan, den första var inga problem, den andra fick vi (nybörjare) tälta vid och ta på morgonen istället, lite klurigare men gick fint. Verkar som de flesta Sarek-vaden var enklare än vanligt nu efter värmeböljan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.