Ramundberget - Fjällnäs

Hej
Jag undrar om det finns någon vandringsled mellan Ramundberget och Fjällnäs? Det jag har hittat verkar bara vara en vinterled. Är det jag som är för dålig på att leta, någon som har bra info och kan dela med sig?

Tack på förhand / F
 
Du har några olika sommarleder du kan ta mellan Ramundberget - Fjällnäs enligt min 10 år gamla papperskarta. Tyvärr tycker jag att Lantmäteriets onlinekarta som Erik länkar till här ovan inte är lika användbar längre efter att de tog bort den renodlade fjällkartan. Men leder du kan titta på är tex:

Ramundberget-Gröndalen-Malmvagssvålen-Fjällnäs
Ramundberget.Össjöstugan-Långbrottsstugan-Malmvagssvålen-Fjällnäs
Ramundberget-Össjöstugan-Svalåtjärn-Andersborg-Hamra-Fjällnäs

Och i Fjällområdet som ramas in av byarna Funäsdalen, Bruksvallarna, Ramundberget, Fjällnäs/Hamra så är min uppfattning efter att ha knallat runt där varje sommar de senaste 10-15 åren att vinterlederna i nästan alla fall även har en upptrampad sommarstig. Undantagen är såklart om vinterleden är dragen rakt över en sjö eller större myrmark.

/lasse
 
Senast ändrad:
Det finns sommarled(er), tex via Össjöstugan/Långsbrottsstugan. Vill du gå längre kan du gå omvägar via Klinken eller Svalåtjärn.

Kolla på Lantmäteriets Min Karta, där finns även fjällinformation med:
 
En liten varning för den kortaste leden (via Össjöstugan och Långbrottstugan), även om den är markerad som både sommar- och vinterled så är det väldigt blött, den allra blötaste sommarleden i Funäsfjällen enligt mig. Problemet börjar när man kommer upp till platån efter Össjöstugan där leden går på norra sidan av Össjökläppen. Men har man inga problem med blöta fötter så funkar det bra naturligtvis!
 
En liten varning för den kortaste leden (via Össjöstugan och Långbrottstugan), även om den är markerad som både sommar- och vinterled så är det väldigt blött, den allra blötaste sommarleden i Funäsfjällen enligt mig. Problemet börjar när man kommer upp till platån efter Össjöstugan där leden går på norra sidan av Össjökläppen. Men har man inga problem med blöta fötter så funkar det bra naturligtvis!

Om det är den blötaste sommarleden ska jag låta vara osagt, men det är helt klart svårt att undvika blöta fötter den streckan. Kanske man klarar sig ett rekordtorrt år, men jag har aldrig lyckats pricka in det när jag gått där i så fall....
 
Om det är den blötaste sommarleden ska jag låta vara osagt, men det är helt klart svårt att undvika blöta fötter den streckan. Kanske man klarar sig ett rekordtorrt år, men jag har aldrig lyckats pricka in det när jag gått där i så fall....
Ungefär det första som hände när jag kom upp efter Össjöstugan var en myr med öppet vatten. Blev en lång omväg runt... jag ville verkligen ifrågasätta ledens status som sommarled. Numera bor jag i Årefjällen och tycker att här är det ännu blötare, så jag tror att jag är lite bortskämd av de fina lederna i Funäsfjällen. Förutom just denna sträcka mellan Össjöstugan och Långbrottstugan förstås! :rolleyes:
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...