Ramnummer på cykel

Precis nu när det börjar dra ihop sig för att jag ska packa väskorna och trampa iväg har jag lyckats få min cykel stulen.
Innan jag dundrar iväg och beställer en cykel tänkte jag göra ett försök och anmäla stölden i hopp om att lyckas få tillbaka cykeln. Men nu när jag skulle sätta mig och fylla i en anmälan visade det sig att polisen gärna vill veta vilket ramnummer det var på cykeln. Det är tråkigt nog något som jag totalt missat att anteckna.
Nu undrar jag om det är någon här som vet om cykelns ramnummer brukar stå antecknat någon annan stans än på själva cykeln.. på kartongen eller på papper man får med?

Jag har kartongen kvar och det står ett produkt id där bestående av 10 siffror och bokstäver följt av en streckkod. Jag kan väl knappast ha sån tur att det är ett unikt nummer för just min cykel?
De papper jag fick med cykeln letar jag som en tok efter just nu i hopp om att det står något där.

Kan tillägga att det är en Marin Muirwoods som jag köpt från cykelnetto.
 
Har du kontaktat Cykelnetto? Ge dem de uppgifter du har. De kanske registrerar de cyklar de säljer, så att du den vägen kan få fram ramnumret.
Senast jag köpte en cykel så fyllde cykelhandlaren i ett garanti/försäkringsbevis med uppgifter på bla. ramnumret. Handlaren behöll ett ex. och jag fick ett.

Lycka till!
 
Trist att din cykel redan blivit stulen!!! Var hände det? Vad hade du för lås?

Kan du inte ringa till Cykelnetto och höra om var ID-nummer kan finnas? I mitt fall, när jag köpte min cykel direkt i butiken, då skrev (vad heter det...Inte borra men..) de direkt mitt personnummer i ramen. Så ifall min cykel skulle bli stulen och den hittas, då hittar de ägaren med personnumret...
 
Jag reggade min cykel hos Smart Safty för att slippa det bekymmer du hamnade i, då kan polisen sökar på mitt personnummer och få fram allt om min cykel och tvärtom också så klart. Ram eller smart safty nummer så hittar dom ägaren.
 
Tack för tipset. Jag hade faktiskt inte tänkt så långt att kontakta cykelnetto. Men nu har jag skickat iväg ett mail och väntar på svar.
Hittade tillslut de papper jag fått med när jag beställde cykeln och ingenstans stod det något ramnummer ifyllt. Däremot fanns ett fält där jag själv kunde fylla i uppgifterna, men dum som man är så tänker man att sånt kan man göra imorgon och sen blir det aldrig av.
Till min andra cykel som jag köpt i butik här i stan hade jag däremot fått ett papper från försäljaren med uppgifter om ramnummer m.m.
Jag blev av med cykeln vid järnvägsstationen här i Falun (hade bråttom till tåget och tog cykeln till stationen) och hade låst fast den i staketet vid cykelställen med ett kabellås.
Har lämnat cyklar, som dessutom är mycket mer stödbegärliga, där förut utan problem, men självklart händer sånt här precis när man verkligen är i behov av cykeln. Ödets ironi kallas det väl.

Men men, det är inget att deppa ihop över. Jag får ge polisen någon vecka och se om dom hittar den. Annars får jag köpa mig en ny cykel.. för iväg ska jag =)
 
Att gravyrmärka sin cykel

med personnummer och etikett över, förhindrar ingen stöld men gör vidareförsäljning svårare.
Att inte anteckna produktnummer på dyrbarheter tyder på en viss slarvighet, senare brukar bli aldrig.
Men vi gör alla de här misstagen, kamror, objektiv, klockor, kikare.
Själv skrev jag upp en massa nummer åt min far, printade listorna, skrotade datorn, och hade ingen egen lista kvar när db inventeringen skulle till och grejorna saknades.
Tja då hjälper inga försäkringar i världen. Det är bara att bita ihop och gå vidare. Så numera blir det papper på två olika säkra ställen.
Två lås brukar funka, ett bak och ett i genom ram, framhjul samt något fast. Då stjäls någon lättare kandidat istället.....
Hoppas din cykel kommer åter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.