Raid Uppsala.

Hej! Någon som har erfarenhet av Raid Uppsala? Är lite nyfiken på att prova på och undrar vad man har att vänta sig. MVH Johan
 
En massa skoj :)

Körde korta Raid förra året, och ska i år testa på långa vändan.

Förra året hade tävlingen TC vid Fyrishov, vilket ligger ganska centralt i Uppsala. Det präglade naturligtvis tävlingen, som delvis var förlagd inne i Uppsala. Paddlade gjorde man i fyrisån.
Mkt rolig tävling, bra organiserad.

Årets Raid går ute i Fjällnora, ett friluftsområde en bit utanför Uppsala. Så årets tävling kommer nog att präglas av mycket skog och stigar. Något "äventyr" kommer under banan. Förra året var det traversering över fyrisån.

Eftersom jag inte vet om du ska köra långa eller korta, eller vad du har för mål med tävlingen är det svårt att försöka beskriva vad du har framför dig. En utmaning, en tävling, en kul grej kanske. Inställningen gör tävlingen för dig. Ställ in dig på en lång och rolig lördag, och ha mycket att äta och dricka med dig. Då går allt mkt lättare. En plastback eller dyligt är bra att lägga saker i, så man lätt hittar saker när man är in och växlar. Och nått extra par torra strumpor, det gör underverk att dra på sig torra varma strumpor, även om de snart är blöta igen :)

Lycka till!!

/Tommy
 
Hej! Vad tanken är vet jag inte riktigt. Fick se en länk och tyckte att det verkade spännande. Har länge varit intresserad av att testa multisport. Funderar på den långa men ville då få lite info om vad det innebär. Typ hur långa delsträckor.
 
Exakta banlängder eller tider kan jag inte ge dig, då jag inte vet själv. Men om jag ska ge mig på att gissa lite grovt. Vinnartiden på långa banan uppskattas till ca 6h,
Uppdelat på 3 olika grenar gör det ca 2h löp, 2h cykel och 2h kanot. Växlingar och äventyrsmoment kommer till.
Förra årets vinnartid var 6:14
Nu pratar vi vinnartider. de är relativt duktiga på alla grenar och är duktiga på att orientera.

De som höll på längst förra året kom in efter 11:19
Imponerade att hålla i och slutföra tycker jag.

11 delat på 3 ger ca 3,5h per gren. Naturligtvis är det inte exakt så, man kanske är jätteduktig på cykel, då går kanske den delen lite snabbare. jag tror du förstår vad jag menar.

En annan sak som kan ta mkt tid är om man orienterar bort sig rejält, då hjälper det kanske inte att kunna springa som en häst ;-)

Well lite tröttsvammel, hoppas du blev lite klokare.

Kolla in på http://www.raiduppsala.nu och läs om tidigare tävlingar.

/Tommy
 
Fler sträckor

Tommy125; sa:
Uppdelat på 3 olika grenar gör det ca 2h löp, 2h cykel och 2h kanot. Växlingar och äventyrsmoment kommer till.

Det kan vara bra att känna till att det inte är tre sträckor om ca 2 timmar styck. I fjol var det två kanotsträckor, tre löpsträckor och två cykelsträckor på långa banan. Det innebär att man inte är ute så där väldigt länge på varje sträcka. Däremot brukar dom ha växling till och från en löpsträcka på annan plats än på TC. Det innebär att man får köra cyklingen före och efter den sträckan med ryggsäck för att få med sig löparskorna. Om man cyklar i cykelskor alltså. Här kan det även vara smart att ta med sig lite "matsäck" eftersom man är borta från TC ganska länge.
En annan sak som är lite speciellt med Raid Uppsala är vädret. Eftersom tävlingen går i mitten på oktober är det inte helt ovanligt med minusgrader på morgonen.
Jag har kört alla Raid Uppsala hittills och det brukar alltid vara en väldigt trevlig tillställning. Rekomenderas!
/TJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.