Rädda vriden tegsnäs-skida?

Köpte ett par begagnade tegsnäs som jag vill minnas var helt plana, och lade ner skidorna i förrådet lite hastigt och glömde dem där en månad, de stod löst upp mot en vägg och den ena vilade liksom på ena kanten bara, på snedden gentemot väggen om ni fattar. När jag nu tog upp dem upptäckte jag till min fasa att den hade vridit sig lite, så det är en ca 4mm skillnad mellan fören och änden. Kan detta verkligen ha blivit av att den stått sådär av bara sig själv, det var ju ingen press på den...

Iallafall, 1) tror ni det spelar någon som helst roll för åkningen, kommer jag märka nåt?

Och 2) går det att rädda på nåt sätt? Hade tänkt sätta ihop dom med en kloss men nu är det väl lika stor risk att den som inte är vriden anpassar sig efter den vridna?
 
Jag har haft mina lösa i 25år de har inte vridit sig. Tror inte du märker så mycket av vridningen när du åker, du kan prova att blöta skidan ordentligt och spänna den rak tills den torkar.
 
Jag har ett par där ena skidan är vriden i liknande grad. Det märks inte alls i lössnö eller skidspår men däremot ibland i skoterspår om dom är hårda. På riktigt hårt underlag typ plogad skogsväg kan det märkas tydligt. Jag har haft dem spända mot en plan regel några månader varje sommar i några år, det har hittills inte hjälpt, kanske värt att prova KimEs tips och blöta ned dem ordentligt innan.

Om du har en bindning som passar både höger och vänster fot kan du prova att byta. I mitt fall vill skidan dra åt höger och då tycker jag det fungerar bättre att ha den på höger fot.
 
Framför allt bra att klossa skidorna mot varandra för att motverka att det blir mer vridet, Att båda skulle bli värre är nog osannolikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.