Råd om GPS

Jag tänker köpa en GPS men vet inte vilken.
Jag tänker bl.a. kartera spår och behöver spara och föra över till karta. I reklamen står att man kan spara rutter men det är ju inte samma sak. Jag tror mig veta att Garmin kan spara spår, men hur är det med Magellan? Jag funderar på Magellan 315 eller Garmin Venture.
 
Spåra

bwho; sa:
Jag tänker köpa en GPS men vet inte vilken.
Jag tänker bl.a. kartera spår och behöver spara och föra över till karta. I reklamen står att man kan spara rutter men det är ju inte samma sak. Jag tror mig veta att Garmin kan spara spår, men hur är det med Magellan? Jag funderar på Magellan 315 eller Garmin Venture.

Har ingen erfarenhet av Magellan, men är sedan en månad
tillbaka ägare av en Garmin Venture. Har provat att lägga över några motionsspår till Lantmäteriets gula
karta och det har fungerat alldeles utmärkt. Är faktiskt imponerad av precisionen även i ganska tät granskog!
Det finns många bra programvaror för att kommunicera
med datorn, själv använder jag mest GarTrip och Trackmaker som gör det hela mycket lätt och snabbt.
En fördel med Venture är att den är mycket liten och
lätt. Man kan faktiskt ha den under mössan när man är ute och spårar!!!
 
Påminner om historien om grodan...

..och hur står det till här då ?

"Oj, oj... det är illa... det började med en böld i arslet!" - sa GPS´n

=)
 
Placera GPS var?

Ett förslag här var att bära den på huvudet.

Finns det andra förslag?

Jag har själv märkt att när jag har GPS-en i en ficka så tappar den kontakten med sattelliterna ibland. Detta får till följd att man inte får ett helt spår utan avbrott ibland. Då får man ju heller inte korrekta värden på distans etc.

Jag har en Garmin eTrex Legend och jag vet inte hur det är med andra GPS-er.

mvh
J-E
 
Bära den...

Om jag förstått saken rätt så funkar en "patchantenn " (sitter på etrex serien) bäst när man håller gps horisontellt och uppåt. Alltså, om man stoppar den i fickan med displayen mot kroppen borde den ha svårare att ta emot signaler.
Därför har jag skaffat mig ett litet fånigt fodral till min Vista (javisst kan man sy ett själv oxå). Så att man kan bära den t.ex. på bärremmen till ryggan. Köpte i förra veckan, så jag har inte hunnit testa..
...obs! till er som ska köpa - det finns fodral till de tidigare etrex utan styrpinne (jag köpte givetvis fel först!)
 
Bära GPS

Jag använder kardborreband. Självhäftande på min Etrex och motsvarande fastsytt på axelbandet till ryggsäcken.
Det fungerar bra.
 
bwho>> Tänk på att precisionen inte är så bra som dom säger i reklamen. När man rör på sig får man ofta fel på 30-50m, upp till 100m ibland, trots hyffsad mottagning. Det funkar ju för Gröna Kartan men är alldeles för kass om man använder orienteringskartor (1:15000).

Dessutom kan det ibland vara hopplöst att få kontakt om skogen är tät eller kuperad.

Eller har jag en dålig GPS?
 
Spår till karta

Jag har roat mig på några lunchraster de senaste veckorna med att testa noggranheten eller snarare spridningen i trackloggar. Jag ville se om man kan
få tillräckligt bra spår för att lägga in stigar som inte finns med på gröna kartan.

Jag använder en Garmin eTrex Venture.

Jag har gått stigar i blandat skog och öppen teräng, ca 1,6 km mellan kontoret och lunchrestaurangen, samma väg varje gång. Jag har nu 11 spår.

Spridningen är ca 10 m där man har i stort sett fri sikt runt om.I gles skog är spridningen 15 m och där skogen är tätare 20-30 m. Detta stämmer ganska väl med den felradie GPS'en visar. Jag har då räknat bort ett spår som ligger helt fel ändå.

Min slutsats av detta är att i öppen teräng eller gles skog kan man få bra noggranhet i kartläggning av stigar etc. för gröna kartan om man går sträckan flera gånger och gör ett medelvärde av dessa. I tät skog är det svårt att nå hög noggranhet med den antenn som Trexmodellerna har, men medelvärdet av mina 10 spår verkar inte ligga helt fel.

Magellan har en antenn som efter vad som sägs ger bättre mottagning i skog men jag har inte testat det själv.

Vad är facit?

Hur noggrann är den gröna kartan? På ett ställe går stigen några meter vid sidan om en vägen men medelvärdet av mina 10 spår hamnar på motsatta vägkanten ca 15 m från där stigen finns i förhållande till vägen. Vägsymbolens bredd är ju inte skalenlig men ändå.
 
Kartor

Visst skiljer det från karta till karta, men vissa stämmer ganska bra (med varandra).

Kollar jag en gatukorsning på MetroGuide och Lantmäteriets ekonomiska karta (digital) över Kronoberg, skiljer det bara en meter på koordinaterna. Detta förutsätter då att jag använder det nya RT90 som Garmin stoppade in i version 2.22 till Vista. Annars skiljer det mer, om jag använder det ursprungliga Rikets nät.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
ubee Råd GPS-newbie Navigering 11
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Anders V Råd om GPS Navigering 2
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...