Råd GPS-newbie

Att kalla mig newbie är en överdrift då min erfarenhet av GPS är nästan obefintlig. Hursomhelst, jag funderar på att skaffa en GPS att använda när jag är ute i skog och mark, och i synnerhet för skridskoåkning. Framför allt är jag intresserad av distans och rutt som jag sedan kan dokumentera. Jag funderar också på kartfunktion men undrar hur pass användbar en sådan är för t.ex. sjöar. Finns det tillräckligt bra kartor för att detta ska fungera?

Om jag också vill ha den för att hitta i städer när jag kör bil, antar jag att jag behöver en helt annan produkt, eller finns det sådana som löser bägge uppgifterna?

Tacksam för råd.

/Ulf
 
Multi finns

En bra multiGPS är exempelvis Garmin GPSMAP 60C.
En Magellan Meridian Gold är en annan.
I viss mån en smaksak.

Anders
 
...samt en prisfråga! Nämnda produkter är i övre skiktet. Tror noj att du kan klara dig på en billigare variant om det är de första användningsområderna du vill ha. Skall du sedan ge dig in på bilnavigering så blir det genast avancerat om det samtidigt skall vara säkert ;)

Tips: Låna en GPS av någon och ta med dig nästa gång du skall ut i skogen. Kanske ta en geocache i ditt område för att få en känsla för funktionerna. Studera sedan din rutt när du kommit hem och avgör om den infor (distans etc.) du vill ha fram går att just plocka ut.

Vid skridskoåkning kan det vara bra/smidigt att ha en extern antenn, du kan då ha GPS i ryggan och en antenn på axeln/huvudet/annat ställe. Väljer du en gammal budget som ex Garmin 12 bör du då se till att det blir en Garmin 12 XL (uttag för extern antenn = XL) och så vidare.
 
Jag är oxå i GPS funderingar men jag har tittat på Garmin Etrex Legend, den e nog inte att föredra vid bilkörning.. Annars så verkar den funger bra vid frilufsande, jag vill ha tåliga grejer som funkar i alla lägen..
 
GPS

Hejsan, jag använder min GPS(Magellan 315) när jag åker skridskor så att jag kan kolla åksträckan när jag kommer hem.
Använder Fugawi som navprogram i datorn.
Du kan kolla lite åksträckor(skärmdumpar) på min hemsida.

http://vinter.port5.com/

För bil använder jag en Handdator(HP-Ipaq) och TomTom och/eller Fugawi, GPS-puck,ciggkablage. Det går att använda Magellan eller Garmin som GPS-antenn med kablage från http://www.clover.se

Kolla även in http://www.soltek.se där finns det mycket om GPS och navigering + ett bra forum
http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1042.cgi

//Urban
 
GPS för skridskoåkning

Jag använder en Magellan Sportrak Pro som jag köpte från GPS Warehouse http://www.gpsw.co.uk i England för 3000kr. GPS levererades 3 dagar efter beställning.
Jag köpte den från en leverantör i Europa för att få rätt inbyggd karta.
Nu visade det sig att den inbyggda kartan är otillräcklig för navigering vid skridskoåkning. Sportraken fungerar bra även om man har den i ficka i jackan (trackingfunktionen).

En karta som verkar lämplig är Mapsend Worldwide Basemap som går att köpa från olika webbshoppar i Europa för 89 Euro (priset i Sverige är 2000kr).
Nu så här i efterhand så kanske det hade varit bättre att köpt en via nätet från USA (ännu billigare) med ovanstående karta!?

Jag använder även min Magellan vid navigering i samband med privatflygning och mottagaren är mycket bra och den fungerar även vid instrumentbrädan i bilen utan extra antenn.

Oavsett om du köper en Garmin eller Magellan så bör du jämföra pris i butik i Sverige vs. pris på nätet (och bli chockad över differensen)!
/Claes
 
Jag föreslog de jag gjorde, pga

1.) Önskemål om en enhet.
2.) Önskemål om bilnavigering.

Att ha flera olika enheter, för olika aktiviteter, gör att varje GPS passar bättre till det den är ämnad för.

Möjligheten till autorutt är en höjdare i fordon.

Själv använder jag Vista till fots och iQue i bilen. Ingen av dem är tillnärmelsevis lika bra som den andra, på dess "specialområde".

Anders
 
Re: GPS för skridskoåkning

clsj; sa:
Jag använder en Magellan Sportrak Pro som jag köpte från GPS Warehouse http://www.gpsw.co.uk i England för 3000kr. GPS levererades 3 dagar efter beställning.
Jag köpte den från en leverantör i Europa för att få rätt inbyggd karta.
Nu visade det sig att den inbyggda kartan är otillräcklig för navigering vid skridskoåkning. Sportraken fungerar bra även om man har den i ficka i jackan (trackingfunktionen).

En karta som verkar lämplig är Mapsend Worldwide Basemap som går att köpa från olika webbshoppar i Europa för 89 Euro (priset i Sverige är 2000kr).
Nu så här i efterhand så kanske det hade varit bättre att köpt en via nätet från USA (ännu billigare) med ovanstående karta!?

Jag använder även min Magellan vid navigering i samband med privatflygning och mottagaren är mycket bra och den fungerar även vid instrumentbrädan i bilen utan extra antenn.

Oavsett om du köper en Garmin eller Magellan så bör du jämföra pris i butik i Sverige vs. pris på nätet (och bli chockad över differensen)!
/Claes

Jag använder också en Sportrak pro som jag är ganska nöjd med... Prestandamässigt är jag supernöjd med den, men inte vad gäller kvaliteten.

Det blir små sprickor i plasten vid skruvarna som håller ihop över och underdel. Har precis fått tillbaka en utbytesenhet efter garantiärende.
kolla foljande trådar på groundspeak. (kan vara bra att vara observant...)

http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=63586&st=50&#entry800212

http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=62683&st=50&#entry804708

Hälsn
Stefan
[Ändrat av SNEN 2004-03-10 kl 16:14]
 
Foretrex 201 perfekt GPS för skridskoåkning?

Hej

Jag åker mycket skridsko och skidor med min Garmin GPS 12 och då har jag bara med den i dokumenterande syfte (tripmätare, hastighet, track mm). Vid skridsko ligger den överst i ryggsäcken och vid skidor i midjeväskan. Mottagningen är aldrig några problem så någon yttre antenn behövs inte.

Ett problem är dock speciellt vid skridsko att det är lite krångligt att ta fram den och kika på aktuell längd och distans.

Så därför kommer det bli en Garmin Foretrex 201 när den släpps. (En Geko 201 i format för handleden)

pt-Foretrex201Large01.jpg
 
Re: GPS för skridskoåkning

clsj; sa:
Nu visade det sig att den inbyggda kartan är otillräcklig för navigering vid skridskoåkning.

En karta som verkar lämplig är Mapsend Worldwide Basemap som går att köpa från olika webbshoppar i Europa för 89 Euro (priset i Sverige är 2000kr).
Nu är jag ingen Magellanexpert men så vitt jag förstår är produkten Mapsend Worldwide Basemap bara en grundkarta. Som du redan konstaterat är en grundkarta värdelös att navigera efter. Den finns där bara för att man skall få en översiktlig bild över de områden där man inte har detaljerade kartor nedladdade.

Om man har autorutt i enheten (rekommenderas starkt vid vägnavigation) så kan ofta "rätt" grundkarta i enheten vara mer nyttigt. Detta dock under förutsättning att grundkartan innehåller autoruttinformation men det tror jag dock inte att den gör på någon av dagens Magellanmodeller.

Kort sagt är kartfunktionen i en GPS ganska meningslös utan detaljerade kartor laddade.

Generellt kan man säga att det till kart-GPS:er finns tre typer av detaljerade kartor:
1. Vägkartor, bra för just vägtransporter men värdelösa i terräng och på sjöar.
2. Topografiska kartor, bra i terräng och borde fungera vid skridskoåkning även om Garmins (Sportmanships) kartor enligt rapporter här i forumet än så länge verkar brista i kvalitet och Magellans svenska kartor finns inte framme än.
3. Sjökort, ganska dyra och överkvalificerade för skridskoåkning men givetvis användbara också för det.
 
GPS-Skridskoåkning

Jag har min Magellan 315 i en mobiltelefon hållare med snabbfäste. Den är avsedd för att ha på bältet, men funkar väldigt bra att fästa på ryggsäcken. Det är en sådan med en rund "knapp", på ryggan sitter delen som man brukar ha på bältet, går väldigt lätt att ta loss och kolla.
Jag har satt fast den på "axelbanden"ganska högt upp.

//Urban
 
Re: GPS för skridskoåkning

Jag har gjort en GPS väska som sitter högst upp på axelbandet på ryggsäcken.

Eftersom jag idag köp en Garmin 60C så måste jag nu göra en ny väska. Principen blir densamma förutom att bandet (syns ej i bild) som man drar ut GPSen med, ska vara av något material som inte ”luddas” av kardborrband.

Men först ska jag plöja genom manualen till min nya leksak.

gps_vaska.jpg


gps_faste.jpg


Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Anders V Råd om GPS Navigering 2
bwho Råd om GPS Navigering 9
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.