Rabots led (Keb)?

Hej!

Någon som har erfarenhet av Rabots led i keb, lätt klättring har jag läst i Abrahamssons bok, betyder detta att repsäkring är nödvändig eller bara att man får ta sig fram på alla fyra bitvis...

En undran från en som tänkt ta en tur runt keb och ha lite olika alternativ att nå toppen i bra väder.

Vilken litteratur kan rekomenderas för området (främst vinterturer)

mvh zacke
 
Den (Rabots pass) ska väl inte kräva något rep vad jag vet. Däremot skulle den vara rasfarlig, åtminstonde hade Rabot med kumpaner problem med utglidande block.
Har dessutom för mig att det var någon hängdriva i vägen då, men minnet är vagt. Förhållandena kan ha ändrats.

Till Fjälls 2007-2009, SFKs årsbok hade artiklar om vinterklättring i Kebnekaise.

PS. Tror inte många har gått den vägen sen 1800-talet..
 
Gustav Cronhamn

Från Kebnekåtan in i Kebnevagge mot Rabots glaciär. Ca 2,5 km Ö om sammanflödet av jökelbäcken och bäcken från Kuopervagge rakt upp åt S över rasbranten - vittrande, osäkert liggande stenar - mot passet (Rabots pass) mellan Kebnekajses huvudkam och kamutlöparens NÖ höjd, omedelbart V om först ¨K¨ i fjällkartans Kebnekaisse. Därifrån något S om huvudkammen i Ö-lig riktning till toppstugan eller direkt till S-toppen. Från rasbrantens fot i Kebnevagge till toppen ca 5 tim.

Rabots led (1) skala 0-6


Texten citerar Charles Rabot ``Au Cap Nord´´ Paris 1898 och är hämtad från Kebförare Del 1.

/Gustav
www.cronhamn.net
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.