Quo Vadis? - Diafilmsrea?

Var köper man diafilmer billigast? Vill bara ha en 3-4 st åt gången. Har tidigare använt Kodachrome 64 och 200. Tycker det är smidigt då framkallning och ramning ingår i priset. Påsen på lådan och sedan en spänd och ibland något lång väntan.
Men åter till huvudfrågan. Var köper man billigast? Finns det någon bra web-shop månne? Befinner mig i Göteborg, kan det finnas någon skum butik där kanske?

Tacksam för svar och synpunkter
 
Scandinavian photo kanske?

Hej!

Jag brukar köpa film i 10-pack och tillhörande framkallningspåsar på Scandinavian photo (www.scandinavianphoto.se). Priset är lite bättre om man köper 5 eller 10-pack, och om jag inte ska använda filmerna på länge lägger jag dem i dubbla plastpåsar i frysen. Där håller de i många år om du inte använder dem. Kom bara ihåg att de ska tina ordentligt innan du öppnar påsarna så att det inte blir kondens.

Det finns framkallningspåsar både med och utan inramning. Jag har både provat Fujis påsar och Scandinavians egna (Q-mailer) som de påstår skickas till ett proffslabb. De senare brukar komma tillbaka efter 3 dagar medan fuji brukar ta en vecka på sig.

Det finns förstås en massa andra postorderfirmor, tex cyberphoto och det är möjligt att någon av dessa är billigare. Är det någon därute som har koll på vem som är billigast?

Mvh, Fredrik
 
Jag brukar beställa hos cyberphoto, men jag vet inte om det är det billigaste stället. Dock något billigare än scandinavian photo:

Fujichrome sensia 400
cyberphoto: 74kr
scandinavian: 85kr

Fujichrome velvia
cyberphoto: 78
scandinavian: 80

Fujichrome provia
cyberphoto: 86
scandinavian: 89

Kodak elite
cyberphoto: 44
scandinavian: 75
 
dr_ljungberg; sa:
Var köper man diafilmer billigast? Vill bara ha en 3-4 st åt gången. Har tidigare använt Kodachrome 64 och 200. Tycker det är smidigt då framkallning och ramning ingår i priset. Påsen på lådan och sedan en spänd och ibland något lång väntan.
Men åter till huvudfrågan. Var köper man billigast? Finns det någon bra web-shop månne? Befinner mig i Göteborg, kan det finnas någon skum butik där kanske?
Scandinavian Photos priser är OK och de har ju numera en butik på Ågatan i Mölndal.
 
dr_ljungberg; sa:
Hej igen,
jag tror att http://www.photax.se faktiskt är billigast. Har beställt därifrån och leverans mm funkar fint.

Kolla också in http://www.hegethorns.se
Vissa av deras filmer är billigare än hos Photax och urvalet något större, vilket är lönsamt om du vill beställa olika sorter för en frakt.
Beställde just en kombination av Velvia, Provia 400, Sensia och Kodak VS där Hegethorns blev det bästa valet. Men om det t.ex. är Provia 100F i bulk du vill ha så är Photax s.k. propack det klart billigaste jag hittat. Men då är bildnumreringen ur led, DX-kodningen opålitlig och locken på filmburkarna vill inte sitta på. Men det kan vara värt en sparad slant.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...