Quilt

Hej!
Vad tycker ni om quilt ni som använder det?
Är en som rör mig på natten.
Börjar tycka att sovsäck är inget för mig. Börjar bli sugen på en quilt.
 
Jag trivs bättre med quilt än sovsäck, och har Cumulus Quilt 450 som tål några minusgrader. Det viktiga är dock hur den fästs, då jag också rör mig väldigt mycket. Jag hade deras första generation av quilts, där jag fick glipor och kalldrag varje gång jag vände mig. Jag sålde den, och köpte deras uppdaterade version, och med deras nya fästsystem har jag aldrig besvärats av kalldrag.
 
Jag gillar quilt. Gjorde 2 olika modeller, en med "slutet" benutrymme och en med öppet, gillar båda. Den med öppet är kanske mer mångsidig då den går att använda som ett stort täcke när fotändan inte är ihopdragen. Finns bra videos på YT om hur man syr sin egna. Gör du en skulle jag INTE rekommendera att använda ultralätta material då dom är rätt svåra att jobba med, dom töjs lätt och är svåra att sy i.

Den enda som jag tycker är lite störigt är att man måste ha något på huvudet och kring halsen om det är kallt. Annars är det bara win.
 
Trivs mycket bra med min Quilt. Sovsäck var inget för mig. Kör med Cumulus Quilt 450 som Askel ovan. Har inge problem med kalldrag fast jag gärna vill vrida och vända på mig. Men så är jag ganska liten också. Tycker Quilt är väldigt anpassningsbar. Är det för varmt kan man lätt sticka ut armar eller ben eller bara öppna upp lite över hals/bröst. Funkar jättebra som förstärkning till en klenare säck för vinterturer. Men som skrivits ovan, det är två fästpunkter på cumulus nya samt spänne för att sätta ihop den ovanför axlarna och en dragsko för att dra igen som en krage. Dessa saker är A & O för att slippa kalldrag.
 
Min motivering till at göra en egen var priset och att jag gjorde så dom kan användas ihop för att klara många många kallgrader.

Jag sover på sida och byter ibland sida under natten. Upplevde aldrig att det var ett problem med kalldrag eller så.
 
Även jag har en Cumulus Quilt 450 och är supernöjd! Jag sover på sidan och har aldrig hittat någon sovsäck som fungerat för mig. Själv upplever jag inte några större problem med kalldrag, visst finns det, men inte så jag upplever det som ett problem som inte kan lösas. Jag vill ha varma fötter när jag sover och upplever fotboxen som lite dragig om man inte snörpt åt den riktigt ordentligt, ett par torra yllestrumpor hjälper även de.

Jag tycker absolut du skall pröva en quilt!
 
Quilt,är inte det ett täcke eller snarare ett vadtäckande? Vi har en tendens att låna in en massa ord där det redan finns svenska ord. Eller det är väl snarare återförsäljarna som ger oss orden för att lättare kunna sälja produkten som något unikt. Ett annat exempel som tangerar detta forums ämnen är väl att vi använder tarp istället för presenning.
 
Quilt,är inte det ett täcke eller snarare ett vadtäckande? Vi har en tendens att låna in en massa ord där det redan finns svenska ord. Eller det är väl snarare återförsäljarna som ger oss orden för att lättare kunna sälja produkten som något unikt. Ett annat exempel som tangerar detta forums ämnen är väl att vi använder tarp istället för presenning.
Ja, ofta kan det tyckas onödigt men i dom här fallen så har det (än så länge?) en mer specifik betydelse i svenskan. En "quilt" betyder -som jag tolkat det- inte vilket täcke som helst utan ett täcke avsett för "outdoor"-användning och en tarp är inte heller vilken presenning som helst utan en presenning som tillverkats i lätt material för att användas i "outdoor"-sammanhang.
Fördelen är ju att när vi använder dom orden så kan vi "googla" med dom och hitta produkterna hos fler än enbart svenska leverantörer.
Jag tror att tyvärr innebär det här att många svenska ord/begrepp försvinner men språket är ju under en kontinuerlig förändring så vi får nog acceptera det. Lyssnar jag på mina barnbarn så är det snart lika många engelska ord som svenska i deras språk!
Beträffande den ursprungliga frågan så tycker jag "quilten" är mycket bekvämare än en sovsäck eftersom jag sover på sidan och är "i-vändare". Då slipper jag få sovsäckens kapuschong framför ansiktet. Är det kallt krävs det noggrann anpassning av resårerna under liggunderlaget för att slippa drag och dessutom gärna en dunmössa.
 
Senast ändrad:
Jag håller med @Fjällkjell här. Det skulle säkert gå att sälja in ordet täcke och presenning på något sätt men det skulle nog behöva preciseras för att undvika missförstånd.

Jag gissar att ordet quilt i sin tur är lånat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.